Elegancia és stílus: a filmvászon legemlékezetesebb királynői

TóCsa | 2010. Március 16.
Emily Blunt ugyan csak a jelölésig jutott az Oscar-gálán Az ifjú Viktória királynőben nyújtott alakításáért, mi mégis neki adjuk a filmtörténet legcsinosabb királynője díjat. Bemutatjuk a nagyvásznak legemlékezetesebb királynőit!

A leghidegebb: II. Erzsébet (Helen Mirren)
Film:
A királynő (2006)

Az angol királyi család népszerűsége a mélyponton volt Diana hercegnő halálának idején, mivel köztudottan sok tagjuk nem szerette „a nép hercegnőjét”. Stephen Frears filmje pont a Diana halála utáni pár napra koncentrál, és valós események alapján mutatja be az akkortájt a királyi családban mutatkozó állapotokat. Helen Mirren igazi telitalálat volt a távolságtartásáról és rideg eleganciájáról híres II. Erzsébet szerepére. Teljes átalakulása állóovációt ért a Velencei Filmfesztiválon, valamint egy legjobb női főszereplő Oscar-díjat az akadémiánál. Legnagyobb bravúrja az volt, hogy egy-egy apró gesztus segítségével még a ridegség mögött is meg tudta mutatni a királynőben lejátszódó érzelmeket. Az igazi II. Erzsébet nem volt hajlandó megnézni a filmet, mondván, nem akar visszaemlékezni élete egyik legborzasztóbb hetére.

 

A leggonoszabb: A gonosz mostohakirálynő (Lucille La Verne hangján)
Film:
Hófehérke és a hét törpe (1937)

Nemcsak a leggonoszabb, de a legkattantabb jelzőt is megérdemelné, hiszen mit várunk olyasvalakitől, aki előszeretettel beszélget a saját tükrével? A legelső egész estés Walt Disney animációs film főgonosza nem árul zsákbamacskát: a filmben szinte végig koromfekete ruházatban láthatjuk, a fején aranyszínű koronával. Rajong a fekete mágiáért, és simán, lelkiismeret-furdalás nélkül kinyíratná szegény Hófehérkét a vadásszal csak azért, mert szebb nála e vidéken. Miután a jószívű vadász cserbenhagyja, királynőhöz nem méltó módon maga akarja elintézni a dolgot: almaárus öreglánnyá változik, de csúfsága nem riasztja el a galamblelkű Hófehérkét, és bátran eszik a mérgezett almából. A királynő hangját meglepő módon egy hatvanöt éves színésznő, Lucille La Verne szolgáltatta, akinek ez volt az utolsó színészi munkája. 1945-ben halt meg.

 A legvadabb: Anyakirálynő
Film:
Aliens – A bolygó neve: Halál (1986)

A megjelenése tekintélyt parancsoló, alattvalók egész sora lesi minden parancsát, és örömmel hódít meg új világokat. Bár nagyestélyik helyett inkább csak bogarakra jellemző kitinpáncélt visel, társaságban illetlen módon a szájából szinte folyamatosan ömlik a savas nyál, de népe ezért cseppet sem neheztel rá, hiszen maguk sem különbek. James Cameron híres sci-fi/horrorjának főszörnye nemcsak uralkodik népe felett, hanem ő maga szüli őket: nagyüzemben tojja ki magából a tojásokat. A figurát maga Cameron tervezte H. R. Giger első részben megalkotott szörnye alapján, és az óriási bábut a forgatáson tizenöt munkás segítségével mozgatták. Akkoriban még nem lehetett CGI-animációval megrajzolni.

 A legszebb: Viktória királynő (Emily Blunt)
Film:
Az ifjú Viktória királynő (2009)

A brit birodalom leghosszabb ideig uralkodó vezetője nyolcvankét évig élt, és ebből hatvanhárom éven át uralkodott népe felett. A birodalom az uralkodásának nagy részében virágzott a fellendülő gazdaság és ipar miatt, de kulturális, tudományos és politikai szinten is kiemelkedő eredményeket produkáltak a viktoriánus korként számon tartott érában.

Persze a valódi Viktória királynő feleannyira sem volt gyönyörű, mint a filmben őt alakító Emily Blunt, aki visszafogott, ugyanakkor nagyszerű alakítással mutatja be a britek egyik legnagyobb uralkodóját, és jeleníti meg nehézségeit a trónra lépését követő kezdeti években. Politikai játszmák és intrikák sorában találjuk magunkat, miközben pompás angolkertekben és még azoknál is pompásabb ruhakölteményekben gyönyörködhetünk. Emily Blunt minden egyes filmben viselt ruhája tízezer dollárjába került a produkciónak, és nem kevésszer öltözik át…

 

 A leghitelesebb: Erzsébet királynő (Cate Blanchett)
Filmek:
Elizabeth és Elizabeth: Az aranykor (1998 és 2007)

1553-ban járunk, de a királynők már akkor pompás megjelenésükkel (is) kiemelkedtek a köznépből. Anglia királyi családja akkoriban betegségek és korai elhalálozások miatt kisebbfajta válságot élt át, és így fordulhatott elő, hogy egy protestáns királynő kerüljön az akkoriban még elsősorban katolikus ország élére. I. Erzsébet uralkodása nem volt sétagalopp. Többször próbálták kigolyózni a trónról, országát külső hatalmak támadták, és még a legközelebbi szövetségeseiben is csak óvatosan bízhatott. Cate Blanchettet annak idején Oscar-díjra is jelölték a szerepért, de a Miramax óriási kampányával futtatott Gwyneth Paltrow-val és a Szerelmes Shakespeare-rel nem vehette fel a versenyt, pedig hitelesen mutatta be a királynő erős és sebezhető oldalát egyaránt, ráadásul olyan sikeresen lett elcsúfítva, hogy amikor később civilben láthattuk, szinte nem ismertünk rá erre a gyönyörű színésznőre.

 

Megkértük Radics Edit szín- és stílustanácsadó, stíluskommunikátor szakértőnket, hogy nevezze meg, listánkból ki a leginkább és ki a legkevésbé királynői jelenség.

„A legkevésbé csinosnak és jól öltöztetettnek a Helen Mirren által megformált II. Erzsébet királynőt tartom. A filmekben és a »privát« szerepekben természetes típusúnak látjuk. A kényelmet szereti, nem okoz neki örömet a pompa és az ünneplés. Klasszikus és természetes stílusban öltözik. A királynők megjelenésében kell egy kis spiritusz, valami, amit a drámaiság jelent. Merész formák, határozott színek, gazdagság, ragyogás. Mindenből inkább több, mint kevesebb. A valódi királynőt ünnepi alkalmakkor nagy divatházak tervezői öltöztetik. Erzsébet királynőhöz a határozott színek illenek, ehhez képest a protokoll előírásainak megfelelően pasztellszíneket visel. A királynő személyisége nem erősíti a királynői megjelenését. Egyik-másik képen unalmas, szürke, élettelen arccal és fantáziátlan öltözetben láthatjuk.

Emily Blunt uralkodónői megformálása, toalettjei nagy összhangot mutatnak. A színésznőt ebben a szerepben figyelemre méltónak, csinosnak, elegánsnak mutatják. Adottságai, színtípusa és a szerepe által viselt ruhák összhangban vannak. Uralkodónő lehetne a valóságban is. Úgy viseli a ruháit, hogy ő maga királynő, bármelyik ruhadarabban ő adja hozzá a pluszt. Határozott színeket alkalmaznak, merész formákat, különleges díszítéseket, kiegészítőket, gyakran drámai hatást kölcsönözve a királynőnek.” 

Mozi.lap.hu »

 

Exit mobile version