Úgy tűnt, végigtarolja az estét a Kaliforniai álom. A musical gárdája már hat jelöléssel a tarsolyában várta Warren Beatty és Faye Dunaway felolvasását. A veterán színésznő kimondta, hogy övék a díj, a gárda felment ünnepelni, amikor a show végét megszakította a musical producere, hogy felhívja a figyelmet egy csúnya tévedésre: Beatty és Dunaway rossz filmet nevezett meg győztesként: nem a Kaliforniai álom lett 2016 legjobb filmje, hanem a Holdfény. Ilyen kínos bakit – már az Oscar-gála előtt is volt egy botrány – talán még sosem láthattunk az Oscar története során. Warren Beatty próbálta magyarázni a magyarázhatatlant, nem sok sikerrel.
A show-ról
Ezer éve nem kezdődött ennyire erősen az Oscar-gála, mint idén. Justin Timberlake besasszézott egy csapatnyi táncossal a 3700 fős Kodak Theaterbe, és a közönség sorai között lépkedve énekelte élőben a Can’t Stop the Feelinget. A kezdés rögtön megcsinálta a hangulatot. Az egész terem önfeledten táncolt, és öröm volt ezt látni egy amúgy szomorú filmekkel teli évben. A Trollok betétdala az összes későbbi dalos produkciót (Sting, John Legend…) teljesen elhomályosította, mintha nem is léteztek volna. Aztán Timberlake átadta a stafétabotot az est házigazdájának, a showman Jimmy Kimmelnek, aki azzal köszönte meg neki a nyitányt, hogy reméli, az N’Syncesek is nézték az előadást, mert ha igen, akkor biztosan visszaengedik a bandába.
Kimmel ragyogó választásnak bizonyult, és évekre visszamenőleg a legviccesebb köszöntővel nyitotta meg az Oscart. Beszólt Mel Gibsonnak, miszerint azért fogadta vissza Hollywood, mert belépett a szcientológia egyházába. Természetesen show-béli örök ellenfele, a producerként jelölt Matt Damon is megkapta a magáét, akivel felhozta, hogy már ezer éve ismerik egymást, de amikor először találkoztak, még ő volt a kövér, most pedig már Matt Damon az… A fő csapásirányt azonban Donald Trump jelentette, ahogy az várható volt. Kimmel az elnökre utalva túlértékelt színésznőként köszöntötte Meryl Streepet, és megjegyezte, hogy milyen szuper az új elnök, mivel tavaly még az Oscarra mondták, hogy rasszista, idén pedig ez már szóba sem kerül. Persze Kimmel szerint Hollywood is diszkriminálja az embereket, csak épp nem az számít neki, hogy honnan jöttek, hanem a súlyuk és az életkoruk alapján. Bónuszként pedig az elnökhöz hasonlóan kitessékelte a teremből a CNN, a New York Times és más hamis híreket gyártó médiumok képviselőit.
A diverzitás nevében
Már jó előre lehetett tudni, hogy 2017 a diverzitás jegyében telik majd az Oscaron, és nem is történt másként. Rögtön az este első díját Mahershala Ali kapta meg a Holdfény mellékszerepéért, díjazták a fekete rendező által jegyzett dokumentumsorozatot, az O.J.: Made in America-t, és az este egyik szép pillanata volt, amikor A számolás joga három főszereplője, Octavia Spencer, Taraji P. Henson és Janelle Monaé együtt ünnepelték a film alapjául szolgáló valódi hősnőket, akik fekete nőként annak idején kiemelt szerepet kaptak a NASA rakétaprogramjában, sőt az igazi Katherine Johnson is megjelent a színpadon hatalmas ovációt aratva. Az már szinte előre eldöntött tény volt, hogy Viola Davis nyeri a legjobb női mellékszereplőnek járó Oscart a Fences című drámáért, bár valójában főszerepet alakított. A teremben felállva ünnepelték őt a nézők. “A miénk az egyetlen hivatás, ami azt ünnepli, hogy milyen leélni egy életet” – mondta könnyek között a hosszúra nyúlt beszédében. Ebbe a sorba illett végül a Holdfény című meleg gettódráma váratlan győzelme is, ami a legvégén borította a papírformát.
Trump mindenki ellen és mindenki Trump ellen
A díjazottakat összekötötte, hogy sokan megjegyezték a köszönőbeszédükben, hogy a filmipar egy nemzetközi szakma, és a világ különböző részeiről jöttek ide szakemberek, és ez is kellett a sikerhez. Ez az üzenet akkor kapott igazán jelentőséget, amikor a Legjobb idegennyelvű film kategóriájához értek, ahol az iráni film, Az ügyfél diadalmaskodott, melynek rendezője Donald Trump idegengyűlölő törvényei miatt nem utazott el Amerikába. A díjat így nem vehette át, de egy levelet olvastak fel a nevében. A díjátadók közül a legjobb animációs film Oscarját átnyújtó Gael García Bernal ment a legtovább, aki mexikói bevándorlóként (a magyar változatban ezt a szót mindig migránsra javították a köztévén…) határozottan kikelt Trump falépítési tervei ellen, és ahogy az várható volt, a sorokban ülő sztárok alaposan éljenezték ezért.
Kimmel nem engedte el a show-t
Jimmy Kimmel nem az a fajta házigazda volt, aki megcsinálja a nyitányt, és aztán magára hagyja a show-t: a munkássága később is alaposan rányomta a bélyegét a gálára. A showman visszahozta a műsora egyik legismertebb elemét, a gonosz tweeteket, amikor sztárok róluk szóló negatív üzeneteket olvasnak fel meglepődött arccal. Olyanokat, mint Emma Stone: “Emma Stone minden filmjében úgy fest, mint egy crackes ribanc.” Ennél azért ütősebb volt, amikor gyanútlan Los Angeles-i turistákat buszoztattak be az Oscarra. A turisták nem tudták, hová hozzák őket, és egyszer csak beestek a gálára. A legtöbben nem bírták letenni a telefonjukat megilletődöttségükben, amikor Kimmel egyenként bemutatta őket az első sorokban ülőknek, sőt Jennifer Aniston még a napszemüvegét is odaajándékozta az egyiküknek.
A jelenetben benne volt, hogy megrendezték beépített statisztákkal, de ha így volt is, azt azért el kell ismernünk, hogy nagyon profin csinálták. Az est házigazdája azzal is belopta magát a vendégek szívébe, hogy nagyjából óránként léggömbökön eresztett le falatkákat a közönségnek, hogy valahogy kibírják az after partyig.
A magyar diadal
Az újabb magyar sikerre majdnem hajnali ötig kellett várnunk. A rövidfilm kategóriát gyönyörűen behúzta Deák Kristóf és a Mindenki, pont egy évvel a Saul fia sikere után. A rendező a fél stábot magával vitte a színpadra, és rövid, tömör beszédet mondott, melynek lényege az volt, hogy a gyerekekre kell figyeljünk, mert ők jelentik a reményünket egy jobb jövőre. Ezzel az üzenettel Hollywoodban is mindenki tudott azonosulni, így a magyar csapat nagy tapssal távozhatott a színpadról.
Kaliforniai álom, tarolás és egy meglepő végkifejlet
A Mindenki győzelme után a műsor sokáig elég kiszámíthatónak tűnt. Sorra kapta a díjakat a Kaliforniai álom (a zenéért, a rendezésért és még Emma Stone is nyert), Casey Affleck hazavihette a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscart, sőt állva tapsolták a színészt, akinek még egy szexuális zaklatással kapcsolatos ügyet is sikerült megúsznia. Egy-egy díjátadó (Michael J. Fox és Seth Rogen, valamint Shirley MacLaine és Charlize Theron párosa volt csak igazán emlékezetes) néha dobott az estén, és már végképp azt hittem, hogy semmi extrára nem számíthatok, amikor jött Warren Beatty és Faye Dunaway, és a cikk elején jelzett ronda Oscar-bakival káoszba borították az egész Dolby Theatert. “Mit csináltál, Warren?” – kérdezte Jimmy Kimmel hangosan. Szerintem ezt mind szeretnénk tudni. A lényeg azonban, hogy nyert a Mindenki, a Kaliforniai álom hat Oscart kapott, a legjobb filmnek pedig a Holdfényt választották.
LEGJOBB FILM
Holdfény
LEGJOBB FÉRFI FŐSZEREPLŐ
Casey Affleck (A régi város)
LEGJOBB NŐI FŐSZEREPLŐ
Emma Stone (Kaliforniai álom)
LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ
Mahershala Ali (Holdfény)
LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ
Viola Davis (Fences)
LEGJOBB RENDEZŐ
Damien Chazelle (Kaliforniai álom)
LEGJOBB EREDETI FORGATÓKÖNYV
A régi város (Kenneth Lonergan)
LEGJOBB ADAPTÁLT FORGATÓKÖNYV
Holdfény (Barry Jenkins)
LEGJOBB IDEGEN NYELVŰ FILM
Az ügyfél (Irán)
LEGJOBB ANIMÁCIÓS FILM
Zootropolis – Állati nagy balhé
LEGJOBB LÁTVÁNY
Kaliforniai álom
LEGJOBB FÉNYKÉPEZÉS
Kaliforniai álom (Linus Sandgren)
LEGJOBB JELMEZ
Legendás állatok és megfigyelésük (Colleen Atwood)
LEGJOBB VÁGÁS
A fegyvertelen katona (John Gilbert)
LEGJOBB MASZK
Suicide Squad – Öngyilkos osztag
LEGJOBB ZENE
Kaliforniai álom (Justin Hurwitz)
LEGJOBB BETÉTDAL
Kaliforniai álom (Justin Hurwitz: City of Stars)
LEGJOBB HANGKEVERÉS
A fegyvertelen katona
LEGJOBB HANGVÁGÁS
Érkezés
LEGJOBB VIZUÁLIS EFFEKTEK
A dzsungel könyve
LEGJOBB DOKUMENTUMFILM
O.J.: Made in America
LEGJOBB RÖVID DOKUMENTUMFILM
The White Helmets
LEGJOBB RÖVID ANIMÁCIÓS FILM
Szalonka
LEGJOBB RÖVIDFILM
Mindenki