Így jutott el – egyébként nagyon logikusan, egy kollégája tanácsára – a 2005 utáni Jazzhez. Most már, hogy végre csak egy típusra fókuszált, kezdett árnyaltabban látni. Felismerte, hogy az állapot fontos, és azt is, hogy kicsit furcsán öregszik a Jazz, főleg az látszik meg, ha a napon állt. A jók roppant hamar elfogynak. És az is kiderült számára, hogy elég sok közöttük a törött, ezeken többnyire friss rendszám van.
Mivel főállású munkája van, az ismerősei segítettek megnézni egy-egy autót, így rögtön sokkal szélesebb merítéssel rendelkezett, mintha egyedül ment volna nézelődni. Messzebbről is gyűltek a képek a hegesztett lámpafülekről, a ragacsosra kopott kormányokról és a csálé lökhárítókról. Profi, nem? Amúgy is, mit nézett volna rajtuk egyedül, azt a képekről is látta, hogy a kolbászzsírmetál szín nagyon szép, de padlizsán se rossz.
Lassan körvonalazódott, mit is szeretne. A két ígéretes kocsit elment megnézni, a fiatalabbal kezdte, az első 2007-es volt, 1.4-es, Pesten állt egy kereskedésben. A kereskedő eléggé szimpatikus volt. A próbaúton minden rendben lévőnek tűnt, így Barbi gondolkodás nélkül kifizette a foglalót. Ekkor felhívott, hogy megtalálta a számára tökéletes Jazzt a világban.
Ezen a ponton kérdeztem meg tőle, hogy ugye mielőtt foglalót fizetett, átnézette a kocsit rendesen valami műhelyben? Hosszú másodpercekig tartó hallgatás után jött meg válasz: nem. Akkor vitt magával valakit, aki felismeri, ha az autónak két bal oldala van? Nem. Legalább lekérdezte a voltetorve.hu oldalán? Azt sem, azt se tudja, mi az. Elmeséltem neki, hogy mielőtt bármit fizet, ez az alap. Lekérdezni a kocsit a voltetorve.hu oldalán. Regisztrál, befizet egy ötöst (vagy akcióban kevesebbet), és a kívánt autó alvázszám vagy rendszám szerint lekérdezhető, hogy volt-e törve. Kiderül az is, ha tekergetve volt, vagy ha a biztosítók látóterébe került, az is meglesz. Aznap, de legkésőbb a következő munkanapon megvan az eredmény. Elbúcsúztunk.
Másnap kora reggel csörgött a telefon, Barbi volt. Tekintettel a korai időpontra, azonnal sejtettem, itt valami nagy gond lesz. Az is lett. Síron túli hangon szólt bele: megjött a voltetorve.hu oldaltól az eredmény. Idén tavasszal volt az autóra egy kárbecslés, a kárösszeg nem kevesebb, mint egymillió-kilencszázezer forint. Egy kicsit ízlelgettük ezt a számot, egy másfél milliós autó, és a kifizetésére szánt összeg előteremtésének fájdalmai tükrében. Talán mégse kellett volna kifizetni a foglalót a lekérdezés nélkül?
Azt mondja, elviszi a közeli szervizbe, ott felemelik, és körbemérik az összes lehetséges ponton. Ha nagyon rossz, esetleg fut egy kört a kereskedővel a foglaló visszaadásáról, legrosszabb esetben elveszti azt a százezer forintot (ez húsz lekérdezés ára, csak a viszonyítás miatt), amit a rendbe rakásra szánt. De a kereskedő előző nap mondta, hogy sérült volt, sőt azt is, hogy sérülten vették, és ők tették rendbe, ekképp ez nem járható út.
Pár óra múlva felcsillant a reménysugár. A közeli Suzuki Varrónál megnézték, és az autó jó. Egy akksi kell bele, meg a szivargyújtó nem működik. Persze, megnyomták az elejét rendesen, főleg a bal oldalon, de teherviselő elem nem sérült, ami pedig igen, azt rendesen meg csinálták, amit kellett, megvettek hozzá. Még a légzsák se nyílt ki. A fényezés vastagságán kivehető, hol és hogyan volt sérülve. Komputerre dugták, az óra nem volt tekergetve, a visszahívásokon részt vett az autó.
Tanulság? Több is. Nem kell menekülni a törött autótól, nem feltétlenül rossz az. A nagy kárkalkuláció inkább a javító szerviz ügyességét tükrözte ebben az esetben, mint az autó valódi állapotát. Nem szabad kihagyni vásárlás előtt a voltetorve.hu oldalt, csak egy ötezres, és tudjuk, mit keressünk.