A magyar gyerekek problémamegoldó gondolkodása gyenge – kongatják a kutatók már egy ideje a vészharangot. Pedig egyre többet tudunk arról, hogy miképpen lehetne a helyzeten javítani, csak ehhez meg kellene változtatni a tanulással kapcsolatos szemléletmódunkat, és jelentősen át kellene alakítanunk a tanítási módszereinket.
Ezt próbálja hangsúlyozni és ezt a problémakört igyekszik körbejárni egy nemzetközi szerzőgárda abban az új, innen ingyenesen letölthető kötetben, amelynek elkészültében egy magyar kutatóhely játszott vezető szerepet. A The Nature of Problem Solving címmel megjelent könyv az OECD gondozásában készült, és Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet és az MTA-SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport vezetője, valamint német kollégája, Joachim Funke szerkesztette.
A könyv szorosan kötődik a PISA keretében végzett problémamegoldás-felmérésekhez.
“Sok érdekes eredmény született a PISA-felmérést követően is, amit később majd nemzetközi felmérésekben is lehet alkalmazni. Új lehetőségeket nyitott meg például a log-file elemzés. A számítógépes problémamegoldás során végzett minden tevékenységet, billentyűleütést, klikkelést rögzíteni lehet, és ezek az adatok esetleg többet elmondanak a feladatot megoldó diákról, mint maguk a hagyományos értelemben vett eredmények” – mondta az mta.hu-nak Csapó Benő.