GreenGo-teszt: tiszta sci-fi a magyar autómegosztó szolgáltatás

Andersen Dávid | 2018. Január 31.
Van az úgy, hogy jól jönne egy autó, de eleve sokba kerül, és akkor a fenntartásáról még nem is beszéltünk. De mi lenne, ha minden második sarkon állna egy kocsi, amibe bármikor beülhetünk, amikor csak kedvünk támad? Pont ezt ígéri az első magyar autómegosztó, mi pedig éltünk a lehetőséggel, és leteszteltük, mennyire hatékony megoldásról van szó.

2016-ban indult Budapesten a GreenGo, mielőtt pedig továbblépnénk, muszáj körülírnunk, hogy pontosan milyen szolgáltatást is nyújt ez a feltörekvő kis cég. Az autómegosztás lényege, hogy a GreenGo előfizetői a cég flottájához tartozó kocsikat vehetik igénybe, és azokkal közlekedhetnek a fővárosban, illetve Pest megye határain belül.

GreenGo-flotta, bevetésre készen (Fotó: GreenGo)

Eddig világos a dolog, ezért lépjünk tovább: nem egyszerű autókölcsönzésről van szó, hanem egy ízig-vérig XXI. századi szolgáltatásról: az autókba nem fix átvételi pontokon ülhetnek be a felhasználók, hanem egy okostelefonos alkalmazás segítségével egy térképen nézhetik meg, hogy hol áll a hozzájuk legközelebbi járgány. Elektromos kisautókról van szó, amelyek zöld rendszámuknak köszönhetően bárhol ingyen parkolhatnak, így nincs gond a parkolójegyre. Szóval odamegyünk, bepattanunk, elhajtunk a célunkig, majd kiszállunk és megyünk a dolgunkra.

Na jó-jó, de hogyan működik?

Az első kérdés, amit a teszt során gyakran feltettek az ismerősök, hogy az utcán álló, lezárt autóba hogyan lehet bejutni? Itt már megcsapja a felhasználót a jövő szele, ugyanis a kisautókat az okostelefonunk segítségével nyithatjuk ki. A GreenGo applikációjában csak rábökünk a térképen megjelenő autó ikonjára, majd a lakattal szimbolizált nyitógombra. Ezután meg kell adnunk a regisztráció során kitalált, 5 számjegyű azonosító kódunkat. Ha ez sikeres volt, a kocsi szélvédője mögött elhelyezett apró kijelzőn egy másik, 4 jegyű azonosító jelenik meg, amelyet szintén be kell ütnünk a telefonunkba és ezek után kattan is a zár és nyílik az ajtó.

A GreenGo alkalmazásban könnyű eligazodni, az egyes autóknak láthatjuk a rendszámát és a töltöttségi szintjét is.

Ezután azonban még nem tudunk egyből elindulni, mert nincs a kezünkben a slusszkulcs. Ezt minden GreenGo autóban ugyanott, a kesztyűtartóban találjuk meg, egy erre a célra kialakított rekeszben. Egy zöld LED jelzi, hogy a kulcs a helyén van, ami kialszik, ha kivesszük a tartójából. Ezután már megkezdhetjük az indítási folyamatot, azonban a kulcs első elfordítását követően még egyszer be kell ütni az ötjegyű kódunkat, ezúttal a kézifék elé beépített numerikus billentyűzeten – elfelejteni nem fogjuk, ugyanis amíg nem tesszük meg, villogva és sípolva figyelmeztet.

Ha mindez megvolt, beindíthatjuk a kocsit, és mehetünk a dolgunkra. A GreenGo szolgáltatása egyelőre csak Budapesten érhető el, igaz, nem a főváros teljes területén. Az alkalmazásban egy úgynevezett zöld zóna jelzi azt a területet, ahol az autók felvehetők és ahol ott kell hagyni őket a bérlést követően. Pesten jelenleg nagyjából a Hungária körút jelenti a határt, míg Budán az Etele út – Sasadi út – Németvölgyi út –Szilágyi Erzsébet fasor – Pusztaszeri út, illetve Óbudán a Kunigunda út és a Záhony utca által határolt területről van szó. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy ne autózhatnánk el GreenGóval Újpestre vagy Kőbányára, de a bérlést csak az említett területen belül tudjuk befejezni. Ha valaki emiatt húzná a száját, annak jó hír, hogy a cég folyamatosan bővíti a szolgáltatási területet – legutóbb épp most hétfőn – mint ahogy a flottába tartozó autók számát is növelik: jelenleg 168 jármű várja az utazni vágyókat.

Az autók maximális hatótávja 85-90 kilométer körül alakul, ám a felhasználási feltételek szerint legalább 10 kilométernyi távolságot hagyni kell a kocsikban, különben felárat kell fizetni. Erre azért van szükség, mert a lemerített autókat a GreenGo munkatársai viszik feltölteni, a helyükön pedig frissen feltöltött kocsikat hagynak. Nem kell tehát saját kézzel töltögetni és nem is kell töltőpontokhoz igazítani az utazásunkat.

Mennyibe kerül a GreenGo használata?

Tömören: általában drágább, mint a tömegközlekedés, de olcsóbb, mint a taxi, hogy a saját fenntartású autóról ne is beszéljünk. Miután regisztráltunk a GreenGo weboldalán, be kell mennünk a cég Rumbach Sebestyén utcai irodájába, itt ugyanis alá kell írnunk egy szerződést, amelyben felelősséget vállalunk az autó szabályszerű használatáért. Ez egy kis kényelmetlenséget jelent, hiszen nem tudunk egyből a regisztrációt követően autót bérelni, de mivel központi helyen van az iroda, nem jelent túl nagy kitérőt. Ekkor egy 4900 forintos regisztrációs díjat is be kell fizetni, de ezt később az utolsó fillérig elautózhatjuk.

A GreenGo regisztrációs díját leautózhatjuk (Fotó: Andersen Dávid)

Ha ezzel megvagyunk, két díjcsomag közül lehet választani – mindkettő időalapú, vagyis nem a megtett távolság alapján fizetünk, hanem a közlekedéssel, illetve parkolással (erről majd később) töltött percekért. Ez így a legigazságosabb, hiszen mindegy, hogy valaki 15 perc alatt autózik Budáról Pestre vagy ugyanennyi idő alatt araszol két saroknyit a dugóban, a lényeg, hogy a kocsit ugyanannyi ideig foglalja le.

Az Alap díjcsomagot havi 990 forintos előfizetési díjért vehetjük igénybe, így 65 forintot fizetünk egy perc autózásért és 15 forintot egy perc parkolásért. Aki nem akar havidíjat fizetni, annak pedig ott a Minimál csomag, ahol értelemszerűen egy picivel magasabb a tarifa: 80 forint/perc, illetve 20 forint/perc a parkolásért.

Ami a parkolást illeti, a kedves olvasó most joggal kérdezheti, hogy miért kell azért is fizetni, ha egyszer a zöld rendszámos autóknak ingyenes a parkolás. A GreenGo esetében ezt az üzemmódot akkor vesszük igénybe, ha megállunk a kocsival, de még nem szeretnénk lezárni a bérlést. Vagyis, például, ha a hétvégi nagy bevásárlást intézzük az autóval és nem szeretnénk, hogy valaki elvigye a verdát, mielőtt visszaérnénk a csomagokkal. Ilyenkor a slusszkulcson lévő gombbal kell bezárni az autót, mintha hagyományos kocsiról lenne szó. A parkolás megkezdését a szélvédő mögé helyezett kijelzőn is látni fogjuk. A már említett zöld zónán kívül is megállhatunk a kocsival, de zónán kívül ilyenkor mindig parkolótarifát kell fizetnünk, amíg vissza nem térünk az úgynevezett szolgáltatási területre és le nem zárjuk a bérlést.

Hogyan működik a GreenGo a gyakorlatban?

A teszt során életvitelszerűen használtuk a GreenGo autóit, hogy felmérjük, milyen lehetőségeket tartogat a szolgáltatás a városlakók számára. Ennek első lépése az okostelefonos applikáció letöltése és telepítése. Ez különösebb fennakadás nélkül megtörtént, az alkalmazás kezelése pedig nagyjából magától értetődő. A térképen lévő ikonok jelölik az egyes autókat, ezekre rábökve bővebb információkhoz jutunk: láthatjuk a kiszemelt autó rendszámát, a töltöttségi szintjét és a színét is. A GreenGo flottája teljes egészében Volkswagen e-up! típusú városi kisautókból áll, többségük fehér vagy ezüst színű, de vidám újdonságként nemrég néhány más színű (sárga és kék) autóval is bővítették a kínálatot.

Igénybe vehető autót gyakorlatilag mindig találtunk, jellemzően 1-2 sarkon belül. A legnagyobb távolságot az V. kerületben kellett megtennünk, amikor a Szabadság térről indulva a Paulay Ede utcáig kellett elbandukolni a legközelebbi GreenGóért, ez sem volt azonban több 10 perc sétánál. Mivel a gépparkot folyamatosan bővítik, a közeljövőben várhatóan sűrűbben jelennek majd meg a kis fehér-zöld ikonok az alkalmazás térképén. Ugyanitt egyébként két gombot látunk a kiválasztott autók mellett. Az egyik egy óra alakú ikon, amellyel 30 percre lefoglalhatjuk a kinézett kocsit. Ez hasznos lehet, hiszen így például a munkaidő vége előtt fél órával, ha látjuk, hogy áll a munkahelyünk előtt egy GreenGo, biztosíthatjuk, hogy ne vigyék el az orrunk elől. Az így lefoglalt autók átmenetileg eltűnnek a térképről, így nem fogunk árnyékra vetődni. A foglalással nem érdemes visszaélni, ugyanis, ha egy lefoglalt autóért nem megyünk oda időben, büntetésből négy órán keresztül nem fogunk tudni másik kocsit lefoglalni. A szabad autókat így is kinyithatjuk majd, de a foglalás nem fog működni.

Ha megtaláltuk a térképen kinézett autót, a másik, lakat alakú ikonra kattintva a már említett kódok megadásával tudjuk kinyitni az ajtót. Ilyenkor lehetőségünk nyílik rögzíteni a jármű állapotát is, amelyről fotókat is feltölthetünk – ezzel jelezhetjük a cég felé, hogy az általunk kibérelt autón volt-e bármilyen sérülés, karc, horpadás, vagy sem. A bérlés megkezdésekor egyébként ez a funkció opcionális, a bérlés lezárását követően azonban kötelező.

Ez az egész móka alkalmanként 1-2 percet vesz igénybe, igaz, a telefonos alkalmazás időnként hajlamos alaposan belassulni. Előfordult olyan, hogy percekig kellett noszogatni, hogy kötélnek álljon, sőt, volt olyan is, hogy csak a telefon újraindításával lehetett működésre bírni. Ez kissé idegesítő, főleg, hogy kétszer is előfordult, hogy a már említett foglalási időből épp a rakoncátlankodó applikáció miatt csúsztunk ki. De bízunk benne, hogy ez idővel – és az app fejlesztésével – javulni fog.

A zöld zóna és az éppen elérhető autók a GreenGo térképén

A VW e-up! első ránézésre igazi városi kisautó, belül azonban meglepően tágasnak bizonyult, még négy felnőtt utassal sem érződik szűkösnek. A csomagtartója nem a legnagyobb, bár egy nagyobb bevásárlást vagy egy-két táskát be tud fogadni, a nagyobb darabok szállításához már a hátsó ülés lehajtására is szükség lehet.

A kulcsos indítás is viszonylag simán megy – mivel automata váltós kocsikról van szó, ezért a gyújtást csak a fékpedál lenyomása után lehet elvégezni. Itt elsőre nagyon meglepő lehet, hogy az elektromos autóknak gyakorlatilag semmiféle motorhangja nincs, illetve a kocsi sem rázkódik meg az indításnál úgy, mint a benzines vagy dízel járműveknél megszoktuk. Emiatt első alkalommal percekig nem voltam benne biztos, hogy sikerült elindítani az elektromos motort.

Menet közben továbbra sincs hangja, cserébe elképesztően gyorsul. Legalábbis, egy benzines autóhoz szokott sofőr számára meglepő lehet, ugyanis míg egy belső égésű motor a fordulatszám és a sebességi fokozat függvényében gyorsul, addig egy elektromos autónál ilyenről szó sincs: amíg nyomjuk a pedált, addig növekszik a sebesség is. Nincs rángatás, nincs fordulatszám-visszaesés, csak a hangtalan suhanás. Ezt elsőre szokni kell egy kicsit, de körülbelül a harmadik utazás során már rutinná válik az elektromos autó kezelése.

Az utazások végén több apróságra oda kell figyelni, különben az autó sípolással, illetve a kijelzőjén megjelenített üzenetekkel fogja jelezni, hogy valami nem oké. A világítást le kell kapcsolni, az automata váltót a ’P’ állásba helyezni, a kéziféket behúzni, végezetül pedig a slusszkulcsot a kesztyűtartóban kialakított rekeszbe helyezni – itt a már említett zöld LED jelzi, ha a kulcs megfelelően a helyére került. Ezután kiszállhatunk és telefonos alkalmazáson keresztül lezárhatjuk a bérlést. Ilyenkor kötelezően el kell végezni az autó már említett körbefotózását, de ezzel magunkat biztosítjuk be, hogy sértetlenül hagytuk ott a kocsit. Szerencsére ez tényleg nem több egy-másfél percnél.

A tesztidőszak során a legtöbb esetben minden zökkenőmentes volt, kétszer futottam csupán bele műszaki hibás autóba – igaz, ez mindkét alkalommal ugyanaz a jármű volt. A konkrét probléma az volt, hogy hiába helyeztem a kulcsot a kesztyűtartóba, a zöld LED nem volt hajlandó kigyulladni, így a bérlést sem tudtam lezárni. De a GreenGo ügyfélszolgálata mindkét alkalommal jelesre vizsgázott, pár perc alatt távolról lezárták az autót és a bérlésemet is. Ilyenkor egyébként nem számolják fel az utazás vége és a probléma elhárítása között eltelt perceket, sőt a kényelmetlenséget néhány bónuszperc jóváírásával ellensúlyozzák.

GreenGo árak a gyakorlatban

Szűk két héten keresztül használtuk a jópofa kisautókat, munkába járásra, hétvégi családlátogatásra, ügyintézésre-bevásárlásra és szorgosan jegyeztük, hogy mikor, mennyit fizettünk. Az időalapú díjszabásnak köszönhetően természetesen hamar rá lehet jönni, hogy a GreenGo nem a délutáni csúcsforgalomban való poroszkálásra való, illetve az sem árt, ha valaki jobban ismeri a főváros mellékutcáit, így ugyanis sok időt meg lehet takarítani.

A GreenGo autókat havonta takarítják, a lemerült kocsik helyére feltöltötteket visznek (Fotó: Andersen Dávid)

Ettől függetlenül a GreenGo árai kifejezetten barátságosnak mondhatóak: a legrövidebb bérlésünk mindössze 8 percig tartott, ez alatt 3,5 kilométert tettünk meg, ami az Alap díjcsomag áraival számolva 520 forintra jött ki, vagyis olcsóbb volt, mintha oda-vissza a tömegközlekedést választottuk volna, napijeggyel. A leghosszabb bérlés több mint 4,5 órán át tartott, ez idő alatt 21,2 kilométert autóztunk, bő 3 órányi, zónán kívüli parkolással. Ezért 7110 forintot kellett fizetni, ami ugyan soknak tűnik, de taxival sem úsztuk volna meg olcsóbban. A leghosszabb – egyben a percdíjazás előnyeit mutató – utazásunk során 26,3 kilométert tettünk meg, szűk másfél óra alatt, 4510 forintért. A jelenlegi taxis tarifákkal számolva ugyanez több mint 7000 forintba került volna egy taxi utasaként.

Bár a fentiek fényében sok értelme nincs a következő statisztikának, de a kéthetes tesztidőszak során átlagosan 1579 forintunkba került a GreenGózás és áltagosan 4-5 kilométert tettünk meg. Ez talán jól érzékelteti, hogy milyen távolságokra ideális ezt a közlekedési formát választani.

Összességében, a kéthetes tesztidőszak után rengeteg pozitív élménnyel búcsúztam a GreenGótól, igaz ez a búcsú csak átmeneti, mert biztos vagyok benne, hogy a közeli jövőben, immár mezei felhasználóként is igénybe fogom venni az elektromos kisautókat.

A szolgáltatás ideális alternatíva lehet azoknak, akik nem akarják saját autóval róni Budapest utcáit, akinek néha jól jönne egy kocsi, amivel el lehet szaladni a hipermarketbe, elintézni a heti nagy bevásárlást, vagy aki nem szívesen költi a pénzét taxira, de szeretne kényelmesen – és nem utolsósorban környezetkímélő módon – közlekedni a városban.

Exit mobile version