Még a Burger King is új logóval tiszteleg a százéves Bauhaus előtt

Szabó Sz. Csaba | 2019. Március 06.
Továbbá az Adidas, a BMW, a Netflix és még egy csomó más világcég logója is kapott bauhausos ráncfelvarrást a jeles évfordulóra tehetséges grafikusok és dizájnerek jóvoltából.

Idén száz éve született meg Weimarban a Bauhaus, a huszadik század első felének egyik legfontosabb művészeti irányzata és intézménye, amely elsősorban az építészet, valamint a formatervezés irányának alakulására volt felmérhetetlen hatással, de törekvései a képzőművészettől a kortárs táncig számos egyéb művészeti ágban is megjelentek. A centenárium alkalmából lesz (van) sok érdekes program, kiállítás, konferencia és pezsgődurrogtatás Németországban, illetve szerte a világon, Tel-Avivtól Rotterdamig minden nagyobb Bauhaus-fellegvárban, így természetesen Budapesten is, ahol többek közt értő idegenvezetés mellett lehet közelebbről is megszemlélni a Bauhaus (vagy inkább Bauhaus-inspirálta) épületeket.

Persze, nem mindig könnyű rajongani az egyforma kockaházakért, a csőbútorokért és a hozzájuk mellékelt, használati utasításként szolgáló forradalmi manifesztumokért, bármilyen releváns dolgokat is állítanak a megváltozott társadalmi igényekről, ahogy a németes funkcionalizmus, szabványosítás, praktikum és racionalizálás sem kifejezetten lelkesítő hívószavak, ráadásul maga az iskolaalapító, a többnyire merev, humortalan és küldetéstudatos ideológusként jellemzett Walter Gropius is meglehetősen ellenszenvesnek tűnhet első pillantásra. Ugyanakkor a Bauhaus építészetének és tárgykultúrájának rengeteg igazi műremeket köszönhetünk, Wagenfeld asztali lámpáitól Meyer és Gropius Fagus Cipőgyáráig (Marianne Brandt csodálatos űrbéli teáskannáiról már nem is beszélve), amelyek egyrészt a mai napig frissnek, előremutatónak és korszerűnek hatnak, másrészt pedig tényleg időtlenül szépek, még úgy is, hogy nem feltétlenül valami klasszikus szépségeszmény bűvöletében fogantak.

Ház a budapesti Napraforgó utcában, egész Magyarország legbauhausosabb környékén (fotó: wikipedia)

Noha szülőhazájában a Bauhaus nagy klasszikus korszaka, illetve a névadó iskola működése csupán röpke 14 évig tartott (aztán lekapcsolták a nácik), ez az idő épp elég volt ahhoz, hogy radikális szocialista-utópista kísérletből a letisztult nagypolgári jó ízlés egyik fő megtestesítőjévé és a modern dizájn megkerülhetetlen hivatkozási pontjává váljon, amelynek formanyelve, célkitűzései és megoldásai olyan világcégek termékeiben köszönnek vissza, mint az Apple vagy az IKEA.

Az évforduló egyik legklasszabb fejleménye (legalábbis eddig) a 99designs nevű oldal pályázata volt, amelynek keretében ismert márkák logóit kellett újragondolni bauhausos modorban, és amelyre fantasztikus pályaművek érkeztek, bár mi az Adidas helyett inkább a Burger Kinget hoztuk volna ki győztesnek. Ez talán még méltóbb (de biztosan kreatívabb) megemlékezés, mint áhítatosan megcsodálni valami százéves épületet – bár utóbbit is jó szívvel ajánljuk.

Design by Enrique Arredondo. Courtesy of 99design.

Design by Asaad. Courtesy of 99design.

Design by Vladimir Nikolic. Courtesy of 99design.

Design by Vladimir Nikolic. Courtesy of 99design.

Design by Vladimir Nikolic. Courtesy of 99design.

Design by artopelago. Courtesy of 99design.

Design by Jaseng99. Courtesy of 99design.

képek: artsy.net

Exit mobile version