A meztelen női fenék a nyugati civilizáció egyik legszilárdabb tartóoszlopa

Szabó Sz. Csaba | 2020. Június 28.
A teljesség igénye nélkül összeszedtük a kedvenc csupasz női fenekeinket a reneszánsztól egészen a szürrealistákig, és levontuk a legfontosabb tanulságokat.

Ahogy azt – Esterházy Pétert segítségül hívva – már egy korábbi cikkünkben is megállapítottuk, egy meztelen női fenék, avagy segg néha csupán önmagát jelenti, néha meg annál sokkal-sokkal többet; de akárhogy is, mindig jó, ha akad egy a közelben. A pucér női segg ugyanis már egy jó ideje a nyugati – vagy úgy általában: az egyetemes emberi – civilizáció egyik legszilárdabb tartóoszlopának számít – ehhez képest viszont meglepő, hogy a képzőművészetben, illetve azon belül is a festészetben hosszú ideig milyen méltatlanul kevés figyelem irányult rá.

Noha mondjuk a reneszánsz művészetben már egyáltalán nem volt hiány meztelenségben, valamint különféle erotikus és kihívó pózokban megfestett nőalakokban, pőre seggeket főleg a férfiak villantottak, de ők sem vitték túlzásba. Azért szerencsére akadtak kivételek: például Raffaello Három Gráciáján, Hans Baldung Grien Két boszorkányán vagy Tiziano, az Ovidius-féle Átváltozások által inspirált Vénusz és Adoniszán tényleg hangsúlyos és kifogástalan meztelen női fenekeket láthatunk, hogy  hírhedt – és a katolikus egyház által részben meg is semmisített – De omnibus Veneris Schematibus című pornóképsorozatról már ne is beszéljünk, mert azon aztán tényleg minden premier plánban látszik.  

Raffaello: A három grácia (1505)

Azonban igazi nagy seggfordulatra egészen a 17. századig, azaz a barokkig kellett várni: a sajnálatosan keveset emlegetett manierista festőnő (végre egy festőnő!), Lavinia Fontana már 1613-ban előkészítette a terepet a csodás Öltözködő Minervájával, majd jött Velázquez halhatatlan remekműve, a Vénusz tükörrel (amely lehetséges, hogy pont a spanyol katolikus szemérmesség miatt mutatta hátulról a titokzatos modellt), valamint ekkor tűnt fel a színen a flamand fenékpápa, a gyöngyházfényű dús valagak legnagyobb mestere, Peter Paul Rubens, aki gyakorlatilag egymaga vezényelte le az egész paradigmaváltást, és akinél többet azóta sem tett senki a ruhátlan női fenekek népszerűsítéséért. Ha nem is azonnal, de a 18. században már tényleg beköszöntött a festészetben a seggkorszak, amely tulajdonképpen a mai napig kitart (természetesen nem csak a női, hanem a férfiülepek is megkapták végre a megérdemelt rivaldafényt, de ez másik összeállítás témája lehetne).

Rubens: Vénusz a tükör előtt (1615)

A műfaj legnagyobbja talán a rokokó szépasszonyok avatott megörökítője, François Boucher volt, aki elsősorban (de nem kizárólag!) a buja, romlott és elbűvölő Odaliszk-festményei miatt kívánkozik a képzeletbeli  fenékpanteonba, de az ő művein túl is számos remek hátsó született a korszakban; mint például Martin van Meytens elöről és hátulról is megcsodálható Térdeplő apácája, amely nem csak meglepően kihívó és pornográf, hanem rendkívül vicces is.

Boucher: Barna Odaliszk (1745)

 Martin van Meyten: Térdeplő apáca (1731)

A 19. században pedig már tényleg mindenhonnan csupasz, és jobbára tökéletesre szabott női fenekek jönnek szembe, ha akarjuk, ha nem: a romantikától a realizmusig, az akadémizmustól az impresszionizmusig, a preraffaelitáktól az orientalista fantáziákig, és tovább. Így a huszadik századra ráfordulva bátran kijelenthetjük, hogy a női segg kiütéses győzelmet aratott, ráadásul az elmúlt bő száz évben minden korábbinál változatosabb színekben, formákban és méretekben tárul elénk, amiért nem lehetünk elég hálásak.

Ennek örömére galériába is rendeztük a kedvenc fenekeinket – természetesen a teljesség igénye nélkül:

1523_Hans_Baldung_called_Grien_-_Two_Witches_-_Google_Art_Project

Hans Baldung Grien: Két boszorkány (1523)

1554Venus_and_Adonis_by_Titian_1554

Tiziano: Vénusz és Adonisz (1554)

1613_Lavinia_Fontana

Lavinia Fontana: Öltözködő Minerva (1613)

1651RokebyVenus1651

Velázquez: Vénusz a tükörrel (kb. 1651)

1663Lucca_Giordano_-_The_Rape_of_Lucretia

Luca Giordano: Lukrécia megerőszakolása (1663)

1765_Naiad_(Carle_Vanloo)_-_Nationalmuseum_-_

Charles-André van Loo: Najád (18. század)

1814_Jean_Auguste_Dominique_Ingres_-_The_Grand_Odalisque

Jean-Auguste-Dominique Ingres: A nagy Odaliszk (1814)

1824_Jacques-Louis_David_Aphrodite_Ares_Graces

Jacques-Louis David: Vénusz lefegyverzi Marsot (1824)

1825_Delacroix_Louis_dOrleans_devoilant_une_maitresse

Eugène Delacroix: I. Lajos orléans-i herceg felfedi szeretőjét (1825)

1841c-w-eckersberg-woman-standing-in-front-of-a-mirror-

CW Eckersberg: Akt tükör előtt (1841)

1862_paul-jacques-aime-baudry-the-pearl-and-the-wave-

Paul-Jacques-Aimé Baudry: A gyöngy és a hullám (1862)

1877_Hans_Thoma_-_Zu_Ihren_Füssen_im_Sand_Knochen_und_Totenschädel_liegend

Hans Thoma: Csontokon és koponyákon taposol a homokban (1877)

1878the-nymphaeum-1878-1024x708William-Adolphe Bouguereau, The Nymphaeum, 1878, Haggin Museum, Stockton, CA, US

William-Adolphe Bouguereau: Nymphaeum (1878)

1882_Skylark_Pál_Szinyei_Merse

Szinyei Merse Pál: A pacsirta (1882)

1884_Étude_de_fesses

Félix Vallotton: Fenék (tanulmány) (1884)

1884jean-leon-gerome-slave-market-in-rome-

Jean-Léon Gérôme: Római rabszolgapiac (1884)

1888_Une_première_(Anders_Zorn)_-_Nationalmuseum_-_24314

Anders Zorn: Az első fürdés (1888)

1889_nikolai-kornilievich-bodarevsky-nude-in-the-studio

Nyikolaj Bodarevszkij: Meztelen modell a műteremben (19. század vége)

1889Paul_Gauguin_-__In_the_waves__or__Ondine__-_

Paul Gauguin: Ondine (1889)

1890_leon-bonnat-idylle-

Léon Bonnat: Idill (1890)

1890_Pierre-Auguste_Renoir_-_Nu_barbotant

Pierre-Auguste Renoir: Meztelen fürdőző (1890)

1891john-singer-sargent-nude-study-of-an-egyptian-girl-

John Singer Sargent: Meztelen egyiptomi lány (1891)

1891paul-ranson-the-blue-room-

Paul Ranson: A kék szoba (1891)

1893Guillaume_Dubufe_Diane

Guillaume Dubufe: Diána (1893)

1894_Nude_lying_at_lakefront

Émile-Louis Foubert: Meztelen nő a tónál (1894)

1896_edvard-munch-the-woman-and-the-heart-

Edvard Munch: A nő és a szív (1896)

1896_john-macallan-swan-the-sirens

John Macallan Swan: Szirének (1896)

1900_800px-Vaszary_Standing_Nude_1900

Vaszary János: Álló akt (1900)

1900_bieler

Ernest Bieler: Akt csengővel (századforduló környéke)

1900_Eduard_Kasparides_Vollmondnacht

Eduard Kasparides: Telihold (1900)

1900_Jean_Jacques_Henner_-_Reclining_Nude

Jean-Jacques Henner: Fekvő akt (1900)

1900auguste-rodin-le-soir-

Auguste Rodin: Este (1900)

1902_800px-Desnudo_de_mujer_-_Joaquín_Sorolla_-_1902

Joaquín Sorolla: Női akt (1902)

1910_felix-edouard-vallotton-baigneuse-assise-sur-un-rocher

Félix Vallotton: Fürdőző egy sziklán (1910)

1913dame-laura-knight-dame-laura-knight-with-model-ella-louise-naper-self-portrait-

Dame Laura Knight: Önarckép egy modellel (1913)

1914_vlaho-bukovac-before-the-mirror

Vlaho Bukovac: Tükör előtt (1914)

1914egon-schiele-woman-undressing-

Egon Schiele: Vetkőző nő (1914)

1917_Ignatiy_Nivinskiy_73

Ignatyij Nyivinszkij: Akt tükör előtt (1917)

1919_leon-kroll-nude-seen-from-behind-1919

Leon Kroll: Akt hátulról (1919)

1919_pierre-bonnard-bathing-woman-seen-from-the-back-1919

Pierre Bonnard: Fürdőző nő hátulról (1919)

1923_emile-friant-stand-female-nude-from-the-back (1)

Émile Friant: Akt hátulról (1923)

1923_Korb_Erzsébet_-_Revelation_1923-711x800

Korb Erzsébet: Kinyilatkoztatás (1923)

1924gerda-wegener-lili-hot-summer-

Gerda Wegener: Lily, forró nyár (1924)

1925janet-cumbrae-stewart-la-biondina-the-blonde

Janet Cumbrae-Stewart: A szőkeség (1925)

1926christopher-richard-wynne-nevinson-a-studio-in-montparnasse-

Christopher R. W. Nevinson: Műterem a Montparnasse-on (1926)

1926emile-octave-guillonnet-jeune-femme-nue-au-jardin-young-woman-nude-in-garden-

Octave Denis Victor Guillonnet:Fiatal női akt a kertben (1926)

1927_Nicolae_Tonitza_-_Nud_intins

Nicolae Tonitza: Fekvő akt (20-as, 30-as évek)

1931_rudolf

Rudolf Kremlička: Hétvége (1931)

1954salvador-dali-young-virgin-auto-sodomized-by-her-own-chastity-

Salvador Dalí: Fiatal szűz, akit meggyaláz saját szűzessége (1954)

1974_leonor-fini-the-botany-lesson

Leonor Fini: Botanikai lecke (1974)

 

És ha még nem volt elég a pucérkodásból:

 

képek forrása: Wikipedia

Exit mobile version