Bár a lovak egészen sokáig húzták az áruval teli kocsikat Budapesten, a 20-as 30-as évekre a kereskedők is felismerték, hogy a vasúti szállítás alternatívája csakis a hatékonyabb gépjármű szállítás lehet. 1933-ban megalakult a teherautó-fuvarozók országos szövetsége – ekkor már a friss gyümölcs is közúton futott be a fővárosba. Jött a szódás, a jegesautó, a pékárú házhozszállítás és a mindent lefedő Boy szolgálat az 50-es években – ha költözésről vagy zongoraszállításról volt szó.
Miklós Lajos járműgyártó mester üzemében készült platós lovaskocsi ifj. Paulheim István sörnagykereskedő telepén Szigetújfalun 1940-ben. (Fotó: Fortepan / Miklós Lajos)
Lovaskocsik a piacon a pesti alsó rakparton a Fővám térnél 1908-ban, háttérben a Szabadság (Ferenc József) híd. (Fotó: Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum / Erdélyi Mór cége)
Triciklis szállítás Balatonlellén 1974-ben. (Fotó: Fortepan / Szalay Zoltán)
Ford Modell T teherautó a XIV. kerületben a Kerepesi úton 1927-ben. (Fotó: Fortepan / US National Archives / Négyesi Pál)
Egy Csepel teherautót igazoltatnak az Erzsébet (Lenin) körúton a Bástya mozinál 1960-ban. (Fotó: Fortepan / Magyar Rendőr)
Ford márkájú katonai tartálykocsi az Iparcsarnoknál a Városligetben 1943-ban. (Fotó: Fortepan / Lissák Tivadar)
Jégszállítás a XII. kerületi Csaba utca 3-nál 1957-ben. (Fotó: Fortepan / FSZEK Budapest Gyűjtemény / Sándor György)
A Közért triciklije a XVIII. kerületi Lenkei (Lenkey) utca és Üllői út (Vörös Hadsereg útja) sarkánál 1959-ben. (Fotó: Fortepan / FSZEK Budapest Gyűjtemény / Sándor György)
Ifj. Vinkovics Imre MATEOSZ fuvarozó teherautója 1938-ban. Fotó: Fortepan / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár / Pölös István gyűjteménye / Czakó Ferenc
Teherautókon érkezik a cukorrépa az Ercsi Cukorgyárba 1983-ban. (Fotó: Fortepan / Magyar Rendőr)
Francia gyártmányú mozgó posta a Posta Központi Járműtelepén az Egressy út 35-51-ben 1954-ben. (Fotó: Fortepan / Bolvári László)
Az Erdei Termék Vállalat Pepsi-Cola üzemének udvara Badacsonytomajon 1972-ben. (Fotó: Fortepan / FŐFOTÓ)
A Boy Szolgálat Avia teherautója a Bútorért Vállalat bútorraktárának udvarán a XV. kerületi Székely Elek (Sípos Dénes) úton 1980-ban. (Fotó: Fortepan / Magyar Rendőr)
Csepel tejszállító teherautó a X. kerület, Bástya utcában, 1973-ban (Fotó: Fortepan/Sebestyén Bence)
Ikarus hússzállító hűtőteherautó 1963-ban (Fotó: Heinz Bachmann/Fortepan)
Csepel D-710 típusú sörszállító teherautó a Budapesti Ipari Vásáron a Városligetben, 1959-ben (Fotó: Fortepan/Bauer Sándor)
Rába teherkocsik a Budapesti Nemzetközi Vásár Albertirsai úti vásárterületén 1973-ban. (Fotó: Fortepan / Bauer Sándor)
A háború idején az üzemanyag korlátozás miatt szinte teljesen leállt a teherszállítás. Lakberendezési tárgyakat egyenesen tilos volt szállítani. Akit rajtakaptak, annak a járművét a honvédség elkobozta.
1945 után bevezették a benzinjegy rendszert az egyenletes elosztás céljából, és megszületett a Volán TEFU, Magyarország valaha volt legnagyobb, ezreket foglalkoztató fuvarozó vállalata. Csatasorba álltak a Rába és Csepel teherautók, a ZIL-ek, a 60-as évek végére pedig elindult a nemzetközi szállítmányozás a Hungarocamion hatalmas modern járműveivel.
A teljes cikket a Fortepan heti blogján olvashatod!