Utazás a szépség körül

Lőrincz Andrea | 2008. Június 10.
A világ kozmetikai iparát hatalmas nemzetközi vállalatok uralják, és a divatdiktátorok képesek egyes népek szokásait az egész világon követendővé tenni. Ennek ellenére a különböző kultúrák a szépségápolás terén is ragaszkodnak a saját hagyományaikhoz.

Európa sem egységes

Kezdetben a fejlett antik görög és római testápolás, a török fürdőkultúra az egész kontinensre hatást gyakorolt. Aztán a középkor – ne szépítsük – bűze és mosdatlansága után szerencsére hamar fejlődésnek indult újra a szépségápolás az öreg kontinensen is. A laboratóriumokban előállított parfümöket, a modern szappanokat az olasz–francia térségnek köszönhetjük. A mediterrán térség kincseit (például olíva-, narancs-, rózsaolaj) a manapság divatos natúrkozmetikai ipar is kiaknázza. Minden göndör hajú nő a Kánaánban érezheti magát egy spanyol drogériában, annyi az erre a hajtípusra kifejlesztett készítmény, mit sem törődve a szögegyenes haj divathóbortjával. Az olasz nőket – hála az égnek – nem igazán lehet szőke tincsekre rávenni, ám lázba jönnek, ha modern testfeszesítő termékekről vagy új illatokról hallanak, és igazi mesterei az úgynevezett natúr sminknek, miközben profin használják a bronzosítókat. Európában a francia nők a legfogékonyabbak a ráncok elleni újdonságokra, és bár egyáltalán nem lelkesek, ha a tornatermi edzésekről van szó, rettegnek a túlsúlytól, ezért minden kozmetikai eszközt bevetnek filigrán testalkatuk megőrzése érdekében. A német vásárló tudatosan költ, a kozmetikai termékek vásárlása során is figyel az ár-érték arányra. Lelkes vásárlói a hagyományos német márkáknak. Kétségtelen, hogy a szépségipari termékeket előállító hatalmas francia kozmetikai gyárakhoz hasonlóan a legnagyobb német kozmetikai cégek – több svájci márkát is felvásárolva és a gyógyszeriparral karöltve – folyamatosan szolgáltatják a hagyományos és megbízható minőséget.

 

Japán – a fehér diadala

A művészetekre és a szellemi szórakozásra felesküdött gésák az íratlan szabályok szerint elérhetetlen érzékiséget sugároztak. Alsónemű nélkül tekerték testükre a selymet, a felfésült hajköltemények a csábító tarkójukat hangsúlyozták, ám mindez csak a csodálat kivívását szolgálta, érinteni nem lehetett őket. Az arcukat, a nyakukat, a dekoltázsukat, a vállukat – mindazon területeket, amelyeket a ruha nem takart el – vastagon festették, hogy kéz ne érinthesse a bőrüket. Miután egy enyvhez hasonló anyaggal „lealapozták” a bőrt, ecsettel vitték fel a vastag fehér festéket, amelyet púderrel rögzítettek. Pontos szabályok szerint sminkelték feketével a szemüket és pirossal a szájukat.

Az idei nyár egyik meghatározó sminktrendje és a japán nők többsége által áhított fehér arcszín a gésák tradícióján alapul. Bár manapság a japán nagyvárosokban egyre több fiatal nő visel napbarnított színeket nyújtó sminket, és jár szoláriumba, a fehér bőr hagyománya a mai napig erősen él az ázsiai szigetországban. Mindez hihetetlenül tudatos bőrápolással társul. A világon a japán nők rendelkeznek a legtöbb ismerettel a bőrápoló termékekkel kapcsolatban. Nyitottak minden tégelybe, flakonba zárt tudományos újdonság azonnali kipróbálására. Számukra teljesen természetes, hogy az éjszakai és a nappali krémek mellett szérumokat, pakolásokat alkalmazzanak. Örömmel használnak akár testtájanként más-más bőrápolót a kívánt hatás elérése érdekében. Mivel érdeklődésük mellett kellő vásárlóerővel is rendelkeznek, nem csoda, hogy a világ összes kozmetikai gyártója lenyűgöző kínálatot nyújtó üzleteket nyitott a japán városokban, és a legtöbben közülük az újdonságaikat először itt mutatják be. Sokuk számára az is természetes, hogy a szofisztikált vásárlók igényeihez igazodva olyan termékeket is árulnak, amelyeket sehol máshol a világon nem forgalmaznak.

Mesés Kelet – összhangban a természettel

Egyesült Államok – semmi szerénység

További cikkek a témában:
Szépítő ásványok »
Legszebb Önmagad legyél!
Villámgyors szépségtrükkök »

Ti írtátok – fórumajánló:
Szépségápolás »
Szépségtippek »
Otthoni szépségtrükkök »

Már nyomokban sem észlelhető az indián őslakosok kéznyoma az USA szépségápolási szokásain. A minden újdonságra nyitott, rendkívül divatérzékeny átlagos amerikai nő hajlamos a végletekre. A már-már szénégette szoláriumbarnaság hóbortja után olyannyira terjedőben van a félelem az UV-sugárzástól, hogy valószínűleg az Egyesült Államokban fogják a világon először komolyan korlátozni jogszabályok által a szoláriumok használatát. A tervek szerint 18 éves kor alatt tilos lesz a látogatásuk. Az európai szokásoktól eltérően jóval többet használnak a sminktermékekből, és a harsány színektől sem riadnak vissza. Amellett, hogy hatalmas kozmetikai áruházak kényeztetik őket – az európait messze felülmúló sminkbemutató és -kipróbáló lehetőségekkel –, szívesen vásárolnak szépségápolási termékeket katalógusokból és internetes áruházakból is. Értékelik és megfizetik a szaktudást, számukra teljesen természetes, hogy akár külön a szemöldök ápolására szakosodott szalonok szolgáltatásait is igénybe vegyék.

 

Exit mobile version