A metroszexuális trend elterjedése óta elröppent 15 év, ennyi idő pedig jócskán elég volt rá, hogy az igényes öltözködés, az ápolt külső elvárt alapvetés legyen a férfiak esetében is. Mire azonban a széles publikum is megszokta volna a férfi arckrémek látványát, elindult egy újabb irányzat a nemek közti egyenlőség nevében, és most az a kérdés, újabb 15 év múlva hol fogunk tartani ennek elfogadásában.
A férfiaknak való bőrápolók, kozmetikai kezelések és korrektorok után ugyanis itt vannak a férfi sminkek. És nem csak a visszafogott fajta, hanem a látványos, dögös típus, makulátlan alapozással, kontúrozással, a Kardashian-lányokat megszégyenítő telt, rúzsozott ajkakkal és olyan szemsminkkel, amik elkészítését tanítani kellene.
Apropó, hiszen azt teszik. Legtöbbjük ugyanis maga is profi sminkes, vagy legalábbis azokhoz mérhető szintű hozzáértéssel rendelkezik. És nem átallják tudásukat a világgal is megosztani. A pasi beauty vloggerek, divatos nevükön beauty boyok pedig tarolnak a közösségi média felületeken. Több százezres vagy akár milliós követői táboruk van, tutorial videóikat csajok és pasik egyaránt imádják, népszerűségükre pedig a kozmetikai márkák is felfigyeltek.
Két tábor, egy cél
A trend képviselői alapvetően két csoportra oszthatók, de ez messze nem jelent rivalizálást közöttük. Sőt, a célok és elvek ugyanazok: mindenkinek legyen joga és lehetősége, hogy sminkelje magát. Annyira és úgy, ahogy neki tetszik, hogy ezzel is kifejezhesse önmagát, és jól érezze magát a saját bőrében. Nemtől függetlenül.
Az első csapatot vehetjük úgy is, mint a természetes szépség nagyköveteit. Ők azok, akiket vélhetően előbb elfogad a közízlés, hiszen nem a drámai külső felöltése a céljuk, mindössze annyi, hogy a kozmetikai cikkek és eszközök segítségével szebbé tegyék megjelenésüket. A korrektor fölé jöhet a szépen fedő alapozó, a precízen formázott szemöldöknek nem árt a formázó ceruza és persze egy kis szempillaspirál vagy épp színezett ajakápoló és szájfény is elkél. Legalább. Értenek ahhoz, amit csinálnak, trükkjeik és tippjeik pedig mindenkinek jól jönnek, aki szeret sminkelni.
Ide sorolható az angliai Gary Thompson, aki The Plastic Boy néven blogol és vlogol, és akit múlt évben a szépségápolási gigamárka, a L’Oréal kért fel, hogy szerepeljen True Match alapozójukhoz készített angliai reklámkampányukban. A kampány bejött, és most már amerikai adaptációja is készült, amelyben a szépség változatossága jegyében a nemet váltó Hari Nef, a (még) állapotos Blake Lively és más meghatározó személyek is szerepelnek. A férfi modell pedig ez esetben már egy brooklyni srác, Darnell Bernard.
Hasonlóan sikeres Jake-Jamie Ward, aki The Beauty Boy néven található meg a Youtube-on. Esetében a sminkelés hasonló okokból került képbe, mint lányok tucatjainál: tinédzserként pattanásos volt a bőre, a megmaradt hegeket pedig szerette volna eltüntetni. Colin Jay vlogger is osztja ezt a nézetet. Neki az a célja, hogy videói segítségével kimondottan férfiak számára mutasson be sminkelési technikákat. A férfiak arcformája, bőrük struktúrája ugyanis eltér a nőkétől, ezért sok esetben más trükkökre van szükség, hogy az eredmény igényes és vonzó legyen.
Ennél jóval extrémebb megjelenés jellemzi a CoverGirl arcává is megválasztott 17 éves fiút, James Charles Dickinsont vagy a friss Maybelline szépségnagykövetet Manny Guttierezt, művésznevén Manny Muát. Ők igazi fekete öves sminkesek, tudják hogyan kell insta sminket csinálni és csukott szemmel is megrajzolják szájkontúrjukat.
Jeffree Star már nagy veteránnak számít közöttük, a (többnyire) pink hajú, agyontetovált srác eredetileg a MySpace-en indította karrierjét, 2006-os indulása óta pedig a YouTube egyik legnépszerűbb beauty vloggerévé nőtte ki magát. Pár éve saját kozmetikai márkát is indított, ami óriási népszerűségnek örvend.
Manny Mua hozzá képest egészen friss húsnak számít, 2014-ben tűnt fel a netes porondon, de azóta már 2 millió fölé duzzadt követőinek tábora. Az ő cimbije Patrick Simondac, alias Patrick Starrr, akinek a Sephorával és az Anastasia Beverly Hillsszel is jelent már meg közös sminkkollekciója.
De érdemes még megemlíteni Bretman Rockot is, akit kontúrozásról szóló videója 2015-ben egy csapásra híressé tett. Mára már több mint 1,2 millióan követik ténykedését a YouTube-on, ahol heti rendszerességgel osztja meg sminkes videóit.
Nagy bátorság kellett nekik, hogy ország-világ előtt felvállalják magukat, hiszen nem mindegyiküknek adatott meg az olyan elfogadó és nyitott gondolkodású szülői háttér, mint annak a 16 éves, sminkesnek készülő fiúnak, akinek apukája hajlandó volt közreműködni az alábbi, Apák Napja apropójából készült smink elkészítésében:
A kozmetikai márkák tehát kezdenek ébredezni, és sorra fedezik fel maguknak a pasikat is, megváltoztatva ezzel a modellekről alkotott nézeteket. A márkák már nem azt üzenik a kiválasztott reklámarcaikkal, hogy “ilyen lehetsz, mint ő, ha megveszed a termékünket”, sokkal inkább azt, “ilyen is lehetsz, mint ő, mi támogatunk benne”.
Az Anastasia Beverly Hills is egyike azoknak a márkáknak, akik osztják ezt a gondolkodást. Az elsők között voltak, akik férfiakat is szerepeltettek reklámkampányaikban – és nem csak, mint a női modellek kiegészítőit. A M.A.C, aki nemrég egy teljes kollekciót dobott piacra a transznemű hírességgel, Caitlyn Jennerrel közösen, már korábban is szívesen válogatott a pasik közül is, ha sminktermékeinek reklámarcok keresett.
Fordítva
A nők az elmúlt pár évtizedben folyamatosan az esélyegyenlőségért küzdöttek, hogy ugyanolyan és ugyanannyi joguk legyen, mint a férfiaknak. És bár messze van még az üvegplafonok eltűnése, az egyenlő bérekkel operáló, kismamabarát munkahelyek világa, azért a világ jobbik felén nagy meglepetést már nem okoz, ha a nőknek saját vagyonuk, tulajdonuk, ne adj isten még véleményük is van. Mert keménynek lenni elfogadottabb. Az olyan férfias, tehát erős, szilárd, az pedig túl rossz nem lehet egy nő esetében sem.
Nos, ezek a srácok sem akarnak többet és mást, mint a nők, csak épp fordítva. Ők a nők privilégiumává vált szépítőszerek világába szeretnének szabad bebocsátást kapni. Kellemetlen velejárója, hogy ebbéli törekvésük a sztereotípiák mezsgyéjén egyből nőiessé teszi őket. Hiszen ki sminkel? A nő. Akkor ők nőiesek, vagyis gyengék, gyengédek, puhák, ami szöges ellentéte a férfiasságnak. Vesszen hát! Hiszen míg G.I Jane megvédené a világot is, egy beauty boy maximum a körmét reszelve lapítana valahol. Vagy nem. Megkérdezte már őket valaki?
Nem kollekciók, reklámarcok
Pár éve még szenzációnak tűnt, ha egy-egy szépségipari márka külön termékvonalat dobott piacra férfiak számára. Maszkulin csomagolásba bújtatottak mindent, hogy a matt fekete, lehetőleg szögletes formák rávegyék a pasikat, hogy shoppingkörutakra induljanak a drogériákba. Meg is lett a hatása mindennek, világszinten óriásira duzzadt a férfiaknak szánt kozmetikai termékek piaca. Ezeknek a srácoknak azonban egyáltalán nincs erre szüksége, vagy legalábbis nem így. Ők nem pasis sminkecseteket akarnak, hanem ugyanazokat, amiket a nők. Youtube-videóikban is hétköznapi márkák sminkszereit használják, azokat tesztelik és véleményezik, épp úgy, mint csajok százai a neten vagy milliói a való világban.
Céljuk nem az, hogy nővé váljanak, nem is transzvesztiták, sminkelés iránti szenvedélyüket nem arra használják fel, hogy mások legyenek, csupán arra, hogy szebbek. Oly módon szebbek, ahogyan az nekik tetszik. Ami talán egy picit tényleg más, mint a megszokott.
Ezek a srácok ugyanis többnyire melegek – bár konkrét statisztikát nem találni, közösségi oldalaikon meglehetősen nyitottak a témában, ezért míg a metroszexuális férfiak esetén alapvetés, hogy a szexuális irányultság nem szempont, hetero- és homoszexuális egyaránt tartozhat a csapatba, a férfisminkek látványos formája mégiscsak a meleg közösség körében népszerűbb. Ha pedig így van, vajon el tud terjedni a heteroszexuális férfiak körében a sminkelés trendje? És ha igen, hol lesz a határ a “normális” és a “nem normális” között? Az alapozó még belefér de a szemfesték már nem? Vagy az is, csak ne rúzsozzon? Esetleg rúzsozhat is, csak nem feltűnően? Mennyi és milyen smink lesz teljesen elfogadott egy férfin, egy családapán?
Mentés
Mentés