Ashton Kutcher beszállt az internetbe, és az internet ettől megtelt szeretettel

TóCsa | 2015. Február 25.
Demi Moore exét és Mila Kunis jelenlegijét a pletykalapok oldalai mellett leginkább olcsó komédiákból és a Két pasi meg egy kicsi főszerepéből ismerjük, pedig emberünk emellett nem kispályás internetes vállalkozó, aki azzal kaszálja halálra magát, hogy megosztod a bejegyzéseit a Facebookon.

Hé, haver, hol a zseton?

Kutcher általában kissé buta, de szerethető figurákat játszik a filmekben és a tévében, ám úgy fest, a valós személyisége nem is állhatna távolabb ettől. Míg más sztárok a többmilliós Facebook- és Twitter-táborukat arra használják, hogy a legújabb filmjeiket/lemezeiket/koncertjeiket népszerűsítsék, tartsák a kapcsolatot a rajongókkal, és érdekes képeket osszanak meg magukról a világgal, addig Ashton Kutcher a maga közel húszmillió követőjét egy jól menő vállalkozás alapjának tekinti. Ha megnézed a közösségi profiljait, aligha fogsz aranyos fotókat találni a Mila Kunisszal közös gyermekükről, sőt akkor sem leszel okosabb, ha az épp készülő filmjére volnál kíváncsi. Viszont mindent elárasztanak majd egy bizonyos aplus.com nevű oldal cikkeinek linkjei, amikhez Kutcher (vagy inkább egy szorgos asszisztense) pár szavas kommenteket biggyeszt, hogy kicsit személyesebbé tegye őket.

De mi az az aplus, és mit akar általa Kutcher megosztani a világgal?

Ashton Kutcher valószínűleg akkor is évtizedekig dúsgazdagon élne, ha a jövőben egyetlen szerepet sem vállalna, ugyanis olyan cégekben volt befektető, mint a Skype, a Foursquare és az Airbnb, hogy csak a legismertebbeket említsem. Legnagyobb dobásának azonban kétségtelenül az általa 2011-ben társalapított aplus.com oldal tűnik. Egy oldal, ami úgy írja le magát, hogy:

Egy digitális média társaság, ami olyan történeteket oszt meg a világgal, melyek egyediek, és jobbá teszik az életedet.

Állításuk szerint egy tipikus aplus (A+) történettől az olvasók jobban érzik magukat, és jobban fogják szeretni azt a világot, melyben élnek, sőt a történeteiknek pozitív tettekre kell sarkallniuk az olvasótábort. A megfogalmazott célok persze szépek és nemesek, de úgy tűnik, nem mindenki ért egyet velük. Az aplust az alapítása óta komoly támadások érték, de ettől persze még továbbra is szárnyal.

Támadások kereszttüzében

A szakértők szerint Ashton Kutcher internetes oldala annak köszönheti a népszerűségét, hogy a sztár megosztja a közösségi oldalain az ott szereplő tartalmakat, amiben lehet valami, de az A+ mára már önmagában is népszerű felületté nőtte ki magát. Saját bevallásuk szerint havonta több mint ötvenmillióan nézik a cikkeiket. Leginkább más oldalak sztorijainak újbóli, könnyedebb, a közösségi oldalakon gyorsan terjedő (viral content) feldolgozásával aratnak feltűnően nagy sikereket. Tavaly rengeteg kritika érte őket amiatt, hogy gyakran forrásmegjelenés nélkül vettek át alig megváltoztatott cikkeket más oldalakról, és sokáig szerzőket sem tüntettek fel a posztjaik mellett. Úgy tűnik, Kutchert érzékenyen érintették a támadások, mert ma már forrásmegjelölés, szerzők, sőt impresszum is található az oldalon. Cikkem írása idején az alábbi nyolc címet hozta ki elsőként Ashton Kutcher internetes oldala:

“3 fiatal divattervező meglátogatott egy gyárat Kambodzsában, ahol az ő ruháikat készítik. A reakciójuk mindent elmond.”

Kutcher stábja láthatóan komolyan veszi, hogy csakis életigenlő történeteket osszon meg a rajongókkal, amit már a rovatok neve is jól tükröz.

Az eléggé semleges hangzású Hírek (News) rovatot leszámítva olyan rovatneveket találhatunk itt, mint a Gondolkodj (Think), Szerelem (Love), Föld (Earth), Women (Nők), Art (Művészet) vagy Humor (Humor), melyek alapján az A+ elsősorban a spirituális gondolkodásra nyitott közönséget célozta be magának.

A legtöbb tartalom esetében a frissesség sem különösebb szempont. Ha egy anyag vírusszerűen terjed, akkor akár bő másfél hónappal a megjelenése után is kint lehet a címoldalon. Például az a videó, amikor kisfiúk reagálnak arra, hogy pofon kéne vágniuk egy aranyos lányt még január eleji tartalom, viszont még február közepén is előkelő helyen szerepelt az A+ oldalán. Több kritikusuk szerint Kutcherék előszeretettel melegítenek fel régi virális tartalmakat, és adják el őket újként, így akár újracsomagolt, több éves történetekbe is simán belebotolhatunk az oldalon. A modell mindenesetre egyáltalán nem új, ugyanilyen tartalmakkal lett évekkel ezelőtt az internet egyik nagy sikertörténete az Upworthy.

Egy biztos: Ashton Kutcher vállalkozását kritizálni lehet, megállítani nem nagyon. Az A+ folyamatosan fejlődik, és egyre népszerűbbé válik, a szeretet pedig elárasztja az internetet. Vajon mi történne, ha a 90 millió Facebook-követővel bíró Vin Diesel indítana saját online médiát?

Exit mobile version