Elképesztő egyéniség volt Psota Irén, és az a generáció, amelyik nem ismerte, sokat veszített. Az élethez való hozzáállásáról sokat elárul ez az idézet is: “Most olyan vagyok, mint ez a fogas. Más kopáran születik, és egy életen keresztül díszíti, ékesíti, rakosgatja tele magát. Én úgy születtem, mint egy gyönyörű karácsonyfa. Díszekkel, gyertyákkal, csillagszórókkal.”
Szerette a titokzatosságot, és szerette, ha nem tudják róla, pontosan mi hogyan történt az életében. Akárcsak az egyik legemlékezetesebb szerepében, a Csárdáskirálynőben:
Az életet kiélvezte, mert azt mondta, hogy minden perc egy kincs. Psota Irén szerelmei jobbára a szakmabeliek közül kerültek ki. Seregi László koreográfussal még szinte gyerekként találkozott, és a férfi őrülten féltékeny volt a színésznőre. “Egyszer csak beállított egy lány. Nem volt szép, de megállt a levegő, amikor megjelent ott. Gyönyörű dióbarna szemei voltak, kevés hajacskája és gyönyörű magas homloka” – emlékezett vissza Seregi arra a pillanatra, amikor Psota Irén megjelent a Fogaskerékgyár színjátszóinál.
Hogy miről is beszélt Seregi, azt a galériára kattintva is megnézheted:
Három férj és számtalan férfi volt az életében, végül egyedül készült a halálra. Mindezt Psota Irén éppen úgy tette, ahogyan minden mást: azzal a rá jellemző eleganciával.
Makk Károly rendezővel viszont viharos volt a kapcsolatuk, Psota Irén gyereket is akart szülni a rendezőnek, aki még túl fiatalnak érezte magát a családalapításhoz. A tiltott terhességmegszakítások viszont nem múltak el nyom nélkül: a színésznőnek később nem lehetett gyereke.
“Amikor először megláttam, olyan hihetetlen elegancia áradt belőle, hogy az hihetetlen” – emlékezett vissza a rendező.
Psota Irén szeretett kitűnni a tömegből, szeretett másképpen öltözködni, mint mások. A házasságban sem volt éppen vaskalapos: első férjéhez azért ment hozzá, mert unatkozott, de nem szerette soha. Néhány hónap házasság után ismerte meg a belsőépítészt, Joe Molnárt, vagyis Molnár Jóskát. Az első találkozás után a színésznő napokig kereste, mire kiderítette, hol van az üzlete. Amikor bekopogott hozzá, pezsgő, friss szendvicsek és virág várták a férfi asztalán, mert ő ennyire biztosra vette, hogy Psota Irén meglátogatja őt.
A kapcsolatuk később is ilyen volt, a férfi bármit megadott Psota Irénnek, amire csak vágyott: cipőket, ruhákat, etette, és vásárolt neki sanzonokat, hogy a színésznő énekelhessen, mert azt nagyon szeretett.
A férfit azonban letartóztatták, és a körülmények homályosak, de Psota Irén ekkor újra egyedül maradt, ám a munkáján ez a magánéleti tragédia nem látszott. A haláláig 127 darabot mutattak be vele, és ha kellett, akkor megrázó tragika, vagy éppen frenetikus komika volt.
Három férj és számtalan férfi volt az életében, végül egyedül készült a halálra. Mindezt Psota Irén éppen úgy tette, ahogyan minden mást: azzal a rá jellemző eleganciával.
Ungvári Tamást kritikust egy bemutató után mutatták be neki, aki már régóta meg akarta ismerni Psota Irént. “Mi az első pillanattól nagyon egy húron voltunk” – mondja a kritikus, aki saját maga is elismeri, hogy a kapcsolatuk részleteire nem, de az érzésre emlékszik.
Öt év után Psota Irén elvált a börtönben ülő férjétől, és Ungvári Tamáshoz ment hozzá. “Minden könyvében elmondja, hogy én olyan pótférj voltam, mert neki egyetlen férje volt, Jóska.”
Ahogy a XXI. századból is kiderült: Psota Irén nem érezte soha szomorúnak az életét, mert benne lenni mindig jobb egy történetben, mint utólag visszanézni azt.
További cikkeink Psota Irénről:
- Meghalt Psota Irén, életének 86. évében
- Az életének utolsó éveiben nemcsak a kamerát kerülte, de Psota Irén a barátait sem igen engedte be
- Nyolcvanadik születésnapja után ritkán adott interjút, de Psota Irén tett kivételt is