A jófiúé a szíve, de a rosszfiúval jár
Ha adott egy szép, okos, vicces és szingli nő, és adunk mellé egy jóképű, okos, vicces és szingli férfit, akkor nincs sok konfliktus abban, ha megvárjuk, hogy ők ketten összejöjjenek. Nehezítésképp ilyenkor a forgatókönyvírók bedobják, hogy az egyikük ne legyen szabad, hanem épp járjon valakivel. Az, hogy ez a húzás mennyire alibizés, leginkább abból látszik, hogy az illető többnyire még távolról sem illik hozzá, és totálisan elképzelhetetlen, hogy a mi szép, okos és vicces hősünk pont egy ilyen alakkal járjon. Hogy ez mennyire elterjedt húzás, jól jelzi, hogy még egy olyan szuper filmben is használják, mint a sokszoros Oscar-jelölt Kaliforniai álom, ahol Emma Stone figurája egy karót nyelt, de gazdag és unalmas üzletemberrel jár, amikor megismeri az igazit Ryan Gosling személyében. Ha a fickó nem lenne ennyire nyilvánvalóan hozzá nem illő, sokkal izgalmasabb lehetne a “melyiket válasszam?” része a történetnek.
Rohanás a reptérre az igaz szerelemért
Az egyik legnagyobb romkomos közhely, hogy a főhős csak akkor jön rá, hogy neki szerelmet kellene vallania, amikor választottja már útban van a repülőtér felé. Ilyenkor jön az utolsó pillanatos rohanás a reptérre, hogy aztán az utolsó pillanatban, még éppen a felszállás előtt jöhessen a nagy vallomás és a happy end, legyen szó az Igazából szerelemről, a Hóesés Barcelonábanról vagy az Only Youról. Ha ezt a mutatványt mostanság élesben próbálnánk megcsinálni, az eredmény koránt sem lenne ennyire megható: jó eséllyel lelőnének a terroristáktól rettegő biztonságiak.
Utálják egymást, pedig az Isten is egymásnak teremtette őket
Két vonzó és első ránézésre egymáshoz illő ember minden gond nélkül összejöhetne egymással, ám ők ehelyett inkább csipkelődnek, piszkálódnak, veszekednek, hogy aztán másfél órával később rádöbbenjenek, bizony ők egymáshoz valók. Ősrégi recept, amit láthattunk már a Bridget Jones naplójában, A csúf igazságban, a Spinédzserekben vagy a Szép kis napban is – hogy ne soroljuk tovább.
A csajozógép srác egyszer csak megtalálja az igazit, és ettől hirtelen a monogámia mintapéldánya lesz.
A romantikus filmek – felismered a leghíresebbeket egy képkocka alapján? – férfi szereplői kimondottan sokszor tartoznak a fantasztikusan jó pasi kategóriába, így teljesen természetes, hogy bomlanak értük a nők. Az ilyen szereplők nagy karakterfejlődése az, amikor hirtelen megtalálják az igazit, és ettől varázsütésre olyan monogám jófiúk lesznek, hogy ahhoz képest még Tom Hanks is szoknyapecérnek számítana. Lásd például az Ünneprontók ünnepét, az Egy fiúrólt, a Don Jont vagy az Anyám nyakánt.
Csak fogadásból jönnek össze, de később a dolog mégis komollyá válik
Nem tudom, hogy a gimis éveken túl mennyire szokás még fogadásból összejönni valakivel, de a hollywoodi álomvilágban ez a mindennapok része. Természetesen eszükbe nem jutna ezt az egészet komolyan venni, ám a másikat megismerve hirtelen a poénból járásból komoly szerelem lesz. Aztán persze kiderül, hogy az egyik csak fogadásból csinálta, és már meg is van a konfliktus. Láttunk már ilyet a Hogyan veszítsünk el egy pasit tíz nap alattban, A csaj nem jár egyedülben, A randiguruban, A bambanőben és a 10 dolog, amit utálok bennedben is.
Egy csók attól lesz igazán szenvedélyes, ha zuhogó esőben történik
Úgy fest, Hollywoodban úgy gondolják, hogy ha egy pár a zuhogó eső elől nem rohan az első lehetséges fedél alá, inkább smárolni kezd, az tutira az igaz szerelem jele. Valamiért az érzelmes filmekben a nagy csók mellé jár egy zuhé, és épp sosincs kéznél egy esernyő. Lásd a Szerelmünk lapjait, a Négy esküvő és egy temetést, A régi környéket, a Képtelen képregényt, a Kedves Johnt vagy az Álom luxuskivitelbent. Sőt, a Match Pointban a zuhogó esőben nem állnak meg egy csóknál történetünk szerepelői.
A rút kiskacsa valójában gyönyörű lány
Egy hollywoodi stúdió sosem engedné meg, hogy egy nem túl attraktív színésznő kapja egy romantikus slágernek szánt mozi főszerepét, pedig olykor a forgatókönyv ezt kívánná. Ezt a problémát úgy szokták megoldani, hogy felkérnek egy csodaszép színésznőt, akit aztán előnytelen frizurával és sminkkel, béna ruhákban és még bénább szemüvegben állítanak a kamerák elé, hogy végül egy nagyjelenetben végre normális ruházatban, sminkkel és hajjal azért elnyerje a jó pasi szívét. Erre a receptre épült a Neveletlen hercegnő, A csaj nem jár egyedül, az Edge of Seventeen és a Spinédzserek is.
A legjobb barátom esküvőjén rájövök, hogy a legjobb barátom igazából a szerelmem
A téma divatba hozásáért leginkább Julia Robertset terheli a felelősség, aki az Álljon meg a nászmenetben járatta csúcsra ezt az alapötletet. Azóta egyszer sem tudtak jobbat forgatni annál, pedig volt pár próbálkozás, például a Mindenképpen talán, a 27 idegen igen, a Csak barátok, az Egy cipőben és A boldogító talán formájában.
A hősnő legjobb barátja egy klisés meleg pasi
Egy időben Hollywoodban egy meleg szerep gyakorlatilag egyet jelentett azzal, hogy egy romantikus filmben – melyek így vernek át téged – a főhősnő nagyszájú, és a frankót mindig megmondó meleg legjobb barátját kellett eljátszani. Ez a szerep az esetek többségében tömény sztereotípia, legyen szó akár a Szex és New Yorkról, az Álljon meg a nászmenetről vagy a Bajos csajokról.
Egy esküvőről kell megszöktetni valakit
Az életben elég ritkán hallunk olyat, hogy valaki pont az esküvő napján gondolná meg magát, pedig a romantikus mozikban egy ilyen esemény a hétköznapok része. Az egész jelenség már nagyon régi, és hiába láthatjuk már évtizedek óta újra meg újra az olyan filmekben, mint a Diploma előtt, A herceg menyasszonya, A szerelem hálójában, a Nászok ásza, Szeretném, ha szeretnél vagy a Derült égből Polly.