Tilda Swinton (Kész katasztrófa)
Tilda Swinton képes tényleg eltűnni a szerepeiben, és óriási átalakulások fűződnek a nevéhez. Egy ilyen összeállításban a legkézenfekvőbb lenne bemutatni azt, amikor a Suspiria című horrorfilmhez öregemberré alakították, de itt most egy elsőre kevésbé látványos, ám sokkal trükkösebb átalakulást szeretnék bemutatni. Az avantgárd stílusáról és markáns arcéleiről ismert színésznő ugyanis a Kész katasztrófa című vígjátékban egy menő magazin főszerkesztőjét, Dianna-t alakítja, és annyira átlagos a külseje, hogy szinte képtelenség a karakterben ráismerni Swintonra.
A film sminkese, Kyra Panchenko elmondta, hogy minden forgatási napon több rétegben kenték fel a színésznő bőrére a bronzosító krémet, hogy az ne maradjon fehér, majd jött vörös hajú színésznő fejére egy piszkosszőke paróka, amin jelentősen túlzásba vitték az ombrét. Ezt a szem sminkelése követte, ahol szintén mindent elkövettek azért, hogy máshogy sminkeljék őt, mint ahogy azt megszokhattuk. Az átalakításhoz még mintájuk is volt: az volt a cél, hogy Swinton a Vogue Paris szerkesztőjéhez, Carine Roitfeldhez hasonlítson. Az eredmény: fantasztikusan átlagossá tettek egy egyáltalán nem átlagos kinézetű színésznőt, akire pont emiatt volt nehéz ráismerni.
Eddie Murphy (Amerikába jöttem)
Bár a filmben Eddie Murphy több karaktert is eljátszott – ez volt az első alkalom, hogy ezt megpróbálta, később A bölcsek kövére filmekben ismételte meg a mutatványt – , két olyan karakter volt, aminél nem lehetett felismerni, hogy a maszk mögött valóban Eddie Murphy rejtőzik. Az egyik a Szexi Csokoládé zenekar frontembere, Randy Watson volt, a másik pedig az öreg zsidó bácsi a borbélyüzletben. Ez utóbbi volt az igazán nagy dobás, Murphy maga is kételkedett abban, hogy sikerülhet, de Rick Baker maszkmester tökéleteset alkotott. A színész szerette volna tesztelni a maszkot, ezért a Paramount stúdió területén sétálgatott egy darabig a maszkban, és flörtölt sok ott dolgozóval, sőt még azt is mondogatta többeknek, hogy „Én vagyok Eddie Murphy”. Senki sem ismerte fel.
Sacha Baron Cohen (Who Is America?)
Amikor Sacha Baron Cohen eljátszotta Boratot, még viszonylag könnyű dolga volt: alig ismerték még őt Amerikában, így az emberek nem tudták, hogy akivel beszélnek, valójában egy brit komikus, aki rendesen átejti őket. A Borat azonban rendkívül ismertté tette a színészt, így filmről filmre egyre nehezebb dolga lett az átverős videóival. A legnagyobb kihívás elé azonban nem a Brüno vagy A diktátor, hanem a Showtime sorozata, a Who Is America állította. A sorozatban a komikus hét különböző ember bőrébe bújt, akik között akadt izraeli terrorelhárító kommandó, finn youtuber, olasz milliomos playboy és szélsőjobbos összeesküvés-hívő is, és mivel ezeket a karaktereket álinterjúkhoz vette fel, rendkívül fontos volt, hogy hitelesek legyenek, és a színészt az interjúalanyai ne ismerjék fel a maszkok alatt. Baron Cohenék olyan embereket vertek át sikeresen, mint O.J. Simpson, Bernie Sanders, Dick Cheney vagy Sarah Palin, bár ez utóbbi végül nem került adásba. A komikus nem szeret nyilatkozni az átalakulásairól, így a technikai részletekről sajnos nem tudunk beszámolni, mindenesetre az eredmény magáért beszél.
Meryl Streep (Pénzmosó)
Ha egy színész egy filmben több karaktert is eljátszik, jellemzően ezt a film reklámozásához is felhasználják, mivel hírértéke van. Olykor azonban a duplázás igazi meglepetés, ahogy a Netflix filmjében, a Pénzmosóban is történt. A filmben Streep játssza a megözvegyült amerikai nyugdíjast, Ellen Martint, akinek a férje halála utána a panamázó biztosítók nem akarják kifizetni a kártérítést, ő pedig perre megy. Egy alkalommal még fel is hív egy panamai irodát, a vonal másik végén pedig egy nagyhangú, napszemüveges, nagyorrú, kissé komikus alkatú nő ül, akivel el is beszélgetnek. Az csak a film végén derül ki, hogy az eltúlzott spanyol akcentusú panamai hölgyet szintén Streep játssza, akit maszkmesterek alakítottak át a szerep kedvéért. A tavalyi velencei premier után a színésznőt azzal vádolták, hogy elrabolta a munkát egy latin kolléganője elől, de ezt ő és a rendező Steven Soderbergh is határozottan cáfolták: a Pénzmosó című film lényege, hogy ebben a világban minden csak látszat, és minden pillanatok alatt eltüntethető és átalakítható, márpedig Streep átalakulása Elenává ennek illusztrálására született meg.
Michael J. Fox (Vissza a jövőbe 2)
A Vissza a jövőbe filmek esetében alapkövetelmény, hogy a karaktereket mindig az adott korszak követelményeihez öregítették/fiatalították, és az már-már természetes, hogy láttuk Marty, Doki vagy éppen Biff idősebb és fiatalabb változatát is a három rész során. Ám akad egy karakter, akiről viszonylag keveset beszélnek: ő Marlene McFly, Marty jövőbeni lánya, akinek alig néhány pillanat jut csak a második filmben, és nem is mindenkinek esett le, hogy őt is Michael J. Fox alakította. Az elbűvölő, a leírások szerint 17 éves tinilány illúziójához az is hozzájárult, hogy a megtévesztés kedvéért a hangját már nem Michael J. Fox, hanem egy színésznő adta az utószinkron során. Kár, hogy az öreg Marty és az ifjú Marty elrabolják előle a reflektorfényt a vacsoraasztali jelenetben, mert szívesen néznénk tovább.
Máté Gábor (Taxidermia)
Idősebb Balatony Kálmán világ életében nagy bendőjű és nagy étvágyú ember volt, nyerte is sorra a zabálóversenyeket. Ennek örömére idősebb korára akkorára hízott, hogy gyakorlatilag egymaga megtölt egy fél szobát, és már önmaga ellátására sem képes, a furcsa módon kákabélű fia jár ellátni őt, ami nagyrészt etetést jelent. Furcsa módon Pálfi György rendező nem a szerepet fiatalon játszó Trócsányi Gergőt kérte fel az idősebb Balatony eljátszására, hanem Máté Gábort, aki gyakorlatilag teljesen eltűnt Pohárnok Iván tonnányi sminkje alatt, maximum a hangjáról lehet felismerni a színészt. A stábot komolyan hátráltatta a kis költségvetés: ilyen mennyiségben képtelenség volt élethű bőrt előállítani, így a maszkmester Pohárnok Iván a testvérével, az operatőr Pohárnok Gergellyel dolgoztak ki egy olyan világítást, amitől az idősebb Balatony bőre hihetőnek tűnt.
Jared Leto (Chapter 27)
Jared Leto egyike azoknak a sztároknak, aki imád sportot űzni abból, hogy a felismerhetetlenségig átalakul egy szerepért, legyen az a Mielőtt meghaltam transznemű figurája, az Öngyilkos osztag Jokere vagy a Rekviem egy álomért drogfüggője. A legnagyobb átalakulása azonban a Chapter 27 című filmhez kötődik, amiben John Lennon gyilkosa, Mark David Chapman bőrébe bújt. A szerep kedvéért több mint 30 kilónyit hízott, és utólag meg is bánta a nagy mutatványt: a forgatás végére annyira rosszul volt, hogy csak segítséggel tudott kimenni a felvételekre. Azt azonban máig állítja, hogy az, hogy ebben a formában is Chapman bőrébe bújhatott, sokat segített számára a hiteles alakításban. Sok hűhó semmiért: a film nem sok vizet zavart, és szinte csak Leto nagy átalakulása miatt beszél bárki is róla.
Charlize Theron (Pszichoanyu)
Rendben, picit csaltunk, mert a Pszichoanyuban azért Charlize Theron arca felismerhető, viszont döbbenetes látni, hogy az amúgy szupermodell alkatú színésznő felszedett 25 kilónyi pluszsúlyt egy szerepért. Az ilyesmiért általában a férfi kollégáit szokás dicsérni, ezért hadd szerepeljen inkább ő most az összeállításban Christian Bale vagy Robert De Niro helyett. A színésznőnek három hónapja volt meghízni, és eljátszani egy lestrapált és borzasztóan fáradt családanyát, és a mutatvány túl jól sikerült. Az első néhány hetet még élvezte, de aztán a sok cukor és műkaja hangulatingadozásokhoz és depresszióhoz vezetett nála, és egyáltalán nem egyszerűsítette a dolgát az sem, hogy még az éjszaka közepére is volt beállítva egy ébresztőórája, hogy amikor felkel, megegye az ágya mellé odakészített sajtos makarónit. A súly felszedésénél aztán nagyobb problémát jelentett a súly leadása: Theronnak másfél évébe telt, mire megszabadult tőle, és volt olyan pillanat, amikor azt hitte sosem fog sikerülni. Ha a teljesítményét össze szeretnéd hasonlítani A rémben nyújtottal, Theron ebben is segít nekünk:
„Ó, A rém? Azután kihagytam a nasit öt napig, és már rendben is voltam. Rájössz, hogy másképp viselkedik a tested 27, és másképp 43 évesen”.
Nicole Kidman (Pusztító)
Nicole Kidman leghíresebb átalakulását egy műorr hozta meg Az órákban, amiért Oscart is kapott, csakhogy annál sokkal trükkösebb volt, amikor a kemény, férfias megjelenésű, elhanyagolt nyomozó, Erin Bell bőrébe bújt a Pusztítóban. A szerep kedvéért kizárólag bőrkabátba, bakancsba, rosszul szabott farmerbe és túlméretes pólókba öltöztették, és mindent összemostak, mert a karakter is így tette volna. A jelmeztervező direkt olcsó ruhaboltokban válogatta össze Kidman ruhatárát, kivéve a bőrkabátot, ami egy drágább darab, amit Erin valami különleges alkalomból vásárolt magának még évekkel ezelőtt. A ruhák segítettek abban, hogy eltüntessék Nicole Kidman pompás alakját, a sminkkel pedig egy olyan karakter bőrét próbálták visszaadni, aki az elmúlt 15 évben egyáltalán nem törődött magával és a kinézetével. A sminkesek létrehoztak neki egy orrtörést, látványos táskákat raktak a szeme alá, és az is fontos volt, hogy a napos Los Angelesben él, de egyáltalán nem védi a bőrét a naptól, így az ebből fakadó leégési sérülések is kiemelten fontosak voltak.
További nagy átváltozástörténetek az nlc-n:
- Az anyjuk sem ismerne rájuk: Színészek, akik teljesen átalakultak egy szerep kedvéért
- Hollywood legnagyobb átalakulásai – fotókkal