Mit festettél utoljára?
Egy haver kért egy képet, azon dolgozom, de kevésbé haladok.
Mi az, amit kifestesz magadból, a jó élményeket, a dühödet ?
Inkább a létrehozás élménye miatt Eleinte az érdekelt, hogy a prózán, zenénk túl legyen egy másik kifejező eszközöm. A pandémia alatt nem tudtam hol lekötni a kreatív energiáimat. Színház híján nem tudtam alkotni, ezért lett intenzívebb a festészet.
Egy eléggé izgalmas próbafolyamatban vagy: A Vadak Ura egyrészt ősbemutató, másrészt Agyart, a vaddisznót alakítod.
Úgy kell elképzelni a darabot, mint egy Oroszlánkirályt, csak nem a szavannán, hanem az európai térségben. Nálunk lesznek medvék, farkasok, vaddisznók, őzek, nyulak…Agyar, a főszereplő, aki végigkalauzolja a nézőt az egész darabon. Egyébként a karakter nem annyira vaddisznós. Mi jut erről az állatról eszünkbe? Törtet, megy előre, agresszív. Agyar pont az ellentéte. Kihívás, hogy mint színész megjelenítsem az állatot, a karaktert és a jellemét is ennek a figurának.
Szerinted Agyarék jogosan csúsztak le a klánok között a legaljára?
Nem tudom. A történet az édesapjával kezdődik. Erről is szól részben ez a darab, hogy az erő jogán ki tud kormányozni, ki tud hatalmon lenni. Ők viszont nem ezt képviselik. Agyar és apja kicsit elveszik ebben az egészben, emiatt csúszhattunk le hierarchia aljára. Arról is szól a darab: hogyan emelkedhetünk mégis föl egy másfajta világnézettel, ha inkább a szolidaritást helyezzük a középpontba. Az esélyen van a hangsúly. A táncok megint csak nagyon látványosak lesznek, a színészeket sem kíméli a koreográfus házaspár Benkő-Morvai Vera és Benkő Dávid.
A jelmezek is önmagukért beszélnek. Nagyon izgalmas előadás lesz. Ahogy a többi művész így én egy állat-ember kereszteződés leszek. Meg kell találnom azokat a jegyeit, azokat az attribútumokat, amik által felismerhető egy bizonyos faj, de közben meg mégiscsak egy ember, meg egy jellemmel rendelkező karakter. Szóval ez egy izgalmas színészi feladat.
Agyar úgy lesz a klánok vezére, hogy voltaképpen nem akar a klánok vezére lenni, csak egy békét akar teremteni a környezetében. Te is ilyen pacifista, rendet rakok a környezetembe, csak legyen nyugalom körülöttem alkat vagy, vagy ez távol áll tőled?
Az igazságérzetem az elég fejlett, főleg saját magammal kapcsolatban. Amikor azt éreztem, hogy nem igazságos egy helyzet velem szemben, akkor nagyon hirtelen reagáltam. Most már tudok higgadtabban gondolkodni, és átgondolni, hogy hosszabb távon mégis minek van érvénye. Úgy kommunikálni, hogy abból a legjobban jöjjön ki az ember, nem pedig rögtön első blikkre, meg első indulatból nekimenni az ilyen helyzeteknek. Amúgy nem szeretem a konfliktusokat, de nem is vagyok konfliktuskerülő. Az azonban, hogy másokat megregulázzak, vagy másoknak megmondjam, hogy mit csináljanak, az nincs bennem.
Nagyon színes a paletta, amin játszol. Mi a tapasztalatod? Egy jó előadással lehet kultúrára nevelni?
Abszolút hiszek. Saját tapasztalatból mondom. Miskolcon kezdtem a Nemzeti Színházban, ott elég sok gyerekdarabban játszottam, csináltam beavató előadásokat is, és egy csomó olyan középiskolába, meg szakközépbe jutottunk el, ahol aztán, az odajáró gyerekektől nagyon messze állt a színház. A legnagyobb elismerés az volt, amikor akár Kazincbarcika, akár Miskolc különböző részeiről buszokat szerveztek ezeknek a gyerekeknek, mert annyira tetszett, amit láttak, hogy szívesen jöttek újabb és újabb darabokra. Édesanyám gyerekkoromban a helyi általános iskolában tanított és nagyon sok színházi látogatást szervezett. Sokat jöttünk Pestre, nyilván inkább zenés előadásokra: Elizabeth, József, Isten pénze… Nyilván ott indult el talán, hogy én ezzel akarok foglalkozni.
Tehát behúzott a színház.
Szerintem ez abszolút így működik. Ha jót, valami olyat látnak a gyerekek, vagy a fiatalok, ami tényleg hatást ér el náluk, megtörténik a katarzis, akkor az maradandó élmény lesz. Ha nem is az előadásra emlékszik, de arra hogy a színház jó, biztosan.
Ti például beszélgettek az előadásról előtte/utána?
Általában ötven fős busz ment az iskolából. Ahogy közeledtünk a színház felé, akkor anyukám mindig felkészített minket, hogy miről szól a darab: háttér információk, mi a sztori, mi a keret, mi a kor, satöbbi. Ez így tök jó volt, mert jobban is értette az ember, meg jobban bele tudott helyezkedni. Visszafelé, pedig lehetett kérdezni, megbeszéltük az élményt. Visszatérve az előadásainkhoz: a Tesla sokkal inkább sarkall egy ilyen jellegű tájékozódásra, de ha egy gyerek is utánanéz a Vadak Ura után a helyi állatvilágnak, akkor már jól tettük a dolgunkat.
Ódor Kristófot október 15-17 között láthatja a közönség Agyarként a Vadak Ura- The Covenant című családi musical premierjén a RaM Színházban, és ha már szóba került ugyanebben a hónapban Teslaként is színpadra áll, szintén a RaM Színházban.
Fotó: György Zsolt
Jogok a TBG Produkció tulajdona.