Nem biztos, hogy kimarad, aki lemarad

MATEHETSZ | 2013. Szeptember 30.
A tanárok és a szülők kreativitására is szükség van, hogy azok a gyerekek is jól érezzék magukat az osztályban, akik bizonyos területeken alulteljesítenek. Interjú.

Számos tévképzet fűződik az alulteljesítés fogalmához Gyarmathy Éva pszichológus, a terület egyik legnevesebb szakértője szerint.

Nem arról van szó ugyanis elsősorban, hogy az iskolában rosszul dolgozik a gyerek, de még csak nem is arról, hogy ahhoz viszonyítva teljesít rosszul, amire képes lenne.

Ehelyett a kutató azt állítja: “Ha valaki nem a neki megfelelő tevékenységeket végzi, akkor ez alulteljesítéshez vezethet.”

Márpedig ilyen esetekben érthető, ha különböző viselkedési zavarok jelentkeznek. A skála széles: a motiválatlanságtól és apátiától egészen a túlmozgásos reakciókig és a hiperaktivitásig sok minden elképzelhető. A pedagógus és a szülők feladata az, hogy olvassanak ezekből a jelzésekből. “A gyerek viselkedése jelzés. Méghozzá nem annak a jelzése, hogy a gyerekkel ‘baj van’, hanem annak, hogy a gyerek és a környezet nem megfelelően illeszkedik. Tehát ha a környezetét sikerül jó irányba változtatni, akkor a változtatással ezt az illeszkedést elő lehet segíteni.”

A pszichológus szerint vannak bevált módszerek az ilyen esetek kezelésére, de ahhoz, hogy ezek valóban eredményesek legyenek, komoly szemléletváltozásra volna szükség. Arra biztatja a szülőket és a tanárokat, hogy higgyék el: a gyerek tudja a legjobban, hogy mi az igazán jó neki. Bízzunk meg benne, hagyjuk neki, hogy maga választhassa ki a számára megfelelő feladatokat. A gyermeket körülvevő felnőtteknek meghatározó szerepe van ebben a folyamatban: a megfelelő keretek biztosításával, a széles feladat-választékkal, a személyre szabott oktatással a gyerek megkapja azt a segítséget, amit joggal vár el környezetétől.

A teljes interjú a tehetség.hu honlapon olvasható: Válasszon a gyerek feladatot magának!

 

Exit mobile version