7 anya-lánya kapcsolat a mozivásznon, amit látva azonnal magadhoz ölelnéd édesanyádat

TóCsa | 2017. Július 18.
Összevesznek, kibékülnek, sírnak, nevetnek, segítenek, áskálódnak: anyák és lányaik a mozivásznon is kicsit olyanok, mint az életben. Az alábbi hét film akkor a legjobb, ha az édesanyánkkal nézhetjük végig, mert legalább rögtön lesz kit megölelni utána.

 

Érkezés

Anya és lánya: Louise Banks nyelvészdoktor (Amy Adams) és lánya, Hannah (6 évesen Jadyn Malone, 8 évesen Abigail Pniowsky, 12 évesen Julia Scarlett Dan)

Az Érkezésnek egyértelműen Louise Banks doktornő a főszereplője, a lányát nem sűrűn láthatjuk a filmben, csupán a visszaemlékezésekben, de ez is elég ahhoz, hogy lássuk, mennyire szoros volt a viszony közte és Hannah között, akit sajnos már kiskamasz korában legyőzött a rák. A film nagy trükkje (Spoiler!) azonban az, hogy míg mi ezeket a képeket visszaemlékezéseknek hisszük, a valóság az, hogy a földre jött idegeneknek köszönhetően Louise nem a múltját, hanem a saját jövőjét látja, és végső soron az Érkezés arról az anyai ösztönről szól, amely olyan erős, hogy még akkor is ragaszkodik a gyermekhez, ha biztosan tudja, hogy a lány csak egy rövid ideig lehet vele e világon. Akárhányszor meg lehet könnyezni.

 

Tőled tanultam

Ők vannak ott az első lélegzetvételünknél, vigyázzák az első léptünket és az összes többit is a háttérből, amíg csak élnek. Közben bölcsen, szinte észrevétlenül pakolják a felbecsülhetetlen értékű útravalót a hátizsákunkba. Az anyai tanácsok igazi kincsek, melyek elkísérnek minket egy életen át. Nem lehetünk elég hálásak értük!

És nektek mit tanított az anyukátok?

Írjátok meg a toledtanultam@centralmediacsoport.hu e-mail-címre a legfontosabb intelmet, amelyet valaha tőle kaptatok! A legjobb mondatokat az NLCafé szerkesztőségi zsűrije fogja kiválasztani, és majd ti szavazhatjátok meg, melyik a tíz legjobb anyai tanács. A tíz nyertes mondat beküldői NLCafé-s ajándékcsomagot kapnak

Könnyű nőcske

Anya és lánya: Rosemary (Patricia Clarkson) és Olive (Emma Stone)

A felnövéstörténetekben általában az anya és lánya közti konfliktusokra szoktak koncentrálni, csakhogy a Patricia Clarkson által zseniálisan játszott Rosemary olyan szinten liberális és megértő, hogy képtelenség vele összeveszni. Az egyik jelenetben például azt magyarázza lányának, az épp a szexualitásával ismerkedő Olive-nak, hogy nem baj, ha nem akar majd gyereket, bár ő és a férje titokban azért reménykednek abban, hogy valaki véletlenül felcsinálja Olive-ot, ők pedig felnevelhetik helyette a gyereket, mert úgyis szerettek volna annak idején még egyet… Rosemary olyan anyuka – az egyben legjobb barátnő típus –, akiről titokban mind álmodoztunk, de amikor ott van, néha eszünkbe jut, hogy azért nem ártana, ha olykor szigorú is lenne velünk.

 

Nem férek a bőrödbe

Anya és lánya: Tess (Jamie Lee Curtis) és Anna Coleman (Lindsay Lohan)

Gyerekként az ember hajlamos annyira csak önmagára figyelni, hogy a szüleit csak a saját életében való szerepük szerint látja, és főként csak felnőttkorban, anyánk/apánk fiatalkori sztorijait hallva jövünk rá, hogy talán nem ismertük őket eléggé. Persze van erre egy biztos, ám csak Disney-filmekben működő recept: a testcsere! A Nem férek a bőrödbe című filmben egy túlságosan a munkájára figyelő anya és a tőle elidegenedett, a tinédzserkori lázadásban masszívan elmerülő lánya cserél testet, és ezáltal egy kicsit jobban megismerik egymást, hogy aztán a visszacserélés után már más szemmel tekintsenek egymásra. Igen, volt idő, amikor Lindsay Lohan még kapott rendes szerepeket…

 

A tinilány naplója

Anya és lánya: Charlotte (Kristen Wiig) és Minnie (Bel Powley)

A hetvenes évek San Franciscójában virágzott a hippikultúra és a szexuális szabadság, így nem csoda, hogy Charlotte a lányai nevelése helyett nagyobb figyelmet szentelt a pasizásnak és a drogoknak. Szellemisége tinédzser lányát, Minnie-t is magával ragadja, aki a szabad szerelemben odáig megy, hogy épp az anyja pasijával kavarodik össze. Ez persze nem hangzik egy zsepiszaggatós anya-lánya kapcsolatnak, csakhogy a nagy összeveszés utáni kibékülésük a film végén csodálatosan mutatja be, hogy egy igazán erős szülő-gyerek kötelék mi mindent képes túlélni. Bár az tény, hogy Charlotte megtiltja a lányának, hogy valaha is megbeszéljék egymással, hogy pontosan mi történt…

 

Vadon

Anya és lánya: Bobbi (Laura Dern) és Cheryl (Reese Witherspoon)

A Vadon című moziban ugyan az anya csak a visszaemlékezésekben jelenik meg, de egyrészt ezekből elég sok van, másrészt pedig ő jelenti Cheryl legfőbb motivációját ahhoz, hogy egy szál hátizsákkal nekivágjon Amerika végtelen ösvényeinek, és végigmenjen a nagy megtisztulóúton. Cheryl számára ugyanis – ahogy a visszaemlékezések képeiből kiderül – elképesztően fontos volt az édesanyja, és amikor a rák miatt tragikusan korán elveszítette, képtelen volt feldolgozni azt. Féktelen pasizásokba, drogokba és alkoholba menekült, és azért indul neki az 1600 kilométeres gyalogtúrájának, hogy végre kitisztítsa a testét és a lelkét, hogy a végén új emberként kezdhessen új életet.

 

Hajlakk

Anya és lánya: Edna (John Travolta) és Tracy Turnblad (Nikki Blonsky)

A film tíz éve főképp azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy John Travolta egy elhízott és épp ezért maradék önbecsülését is elveszítő háziasszonyt játszott benne. Hozzátenném gyorsan: egyáltalán nem parodisztikusan, hanem igazi átlényegüléssel. Edna a nagy súlygyarapodásától minden önbizalmát elveszíti, és ha tehetné, sosem mozdulna ki a családi házból. Csakhogy lánya és a szerető férje is tudja, hogy ez nem mehet így tovább, és próbálnak egy kis önbizalomfröccsel hatni rá. Üdítő látni, hogy amikor ki kell állni a lánya mellett, akkor azért Ednából is előtör az anyatigris, és végül kiáll nemcsak magáért, hanem a családjáért is ebben a rendkívül szórakoztató musicalben.

 

Dolores Claiborne

Anya és lánya: Dolores Claiborne (Kathy Bates) és Selena St. George (Jennifer Jason Leigh)

A Stephen King könyvéből készült Dolores Claiborne egy nagyon sötét női történet, mégis itt a helye, mert hatalmas szíve van. Selena meg van győződve róla, hogy a bejárónőként egy idős asszonynál dolgozó édesanyja, Dolores valóban meggyilkolta a főnökét, ahogy azzal vádolják. A városlakókkal együtt úgy gondolja, hogy sok évvel korábban az apját is ő tette el láb alól, ezért egyáltalán nem sajnálja őt, amikor el kell mennie a tárgyalására. A film azonban elsősorban az elfojtott emlékekről szól. A mogorva, bűnös asszonyról szép lassan kiderül számunkra, hogy valóban ő ölte meg a férjét annak idején, csakhogy ezt azért tette, hogy a lányát megvédje az alkoholista erőszakoskodótól, aki zaklatta őt. Csakhogy a lány ezt abban a korban nem tudta feldolgozni, és inkább magának is hazudva és elfojtva az igazságot elidegenedett az anyjától. A film végéig kell várnunk, hogy anya és lánya konfliktusokkal terhelt kapcsolata rendbe jöjjön, de amikor megtörténik, az egy csodálatos pillanat.

 

Nem elég ennyi? Az anya-lánya filmek klasszikusait ebben a cikkünkben szedtük össze.

Exit mobile version