Vezetéstechnikus találka
Nyár van. Ilyenkor a kezdő autós is felszabadultabb és egyben figyelmetlenebb, a rutinos volánforgatók pedig hajlamosak arra, hogy versenypályának tekintsék a közutakat, mások viszont a melegtől bódultan, félálomban terelgetik járgányukat. Hétvégéken pedig még azok is az utakra merészkednek, akiknek eddig garázsban pihent a családi taliga. E sokféle vezetési stílus találkozásából keletkeznek azután a balesetek – a különböző temperamentumú és tudású autósok ugyanis nincsenek felkészülve arra, hogy mások az övékétől egészen másfajta tempóban közlekednek. Néhány fogással azonban kivédheted a nyári autózás veszélyeit.
1.A napon felforrósodott autót először leeresztett ablakokkal szellőztesd ki, majd a szellőzőrendszer kapcsolóját tedd belső keringetés („RECIRC” felirat, vagy visszakunkorodó nyíl az autó pikrogramjában, vagy előtte) állásba, a leggyorsabban így hűthető le az utastér. Utána irányítsd el magadról a légáramot a szévédő/láb kombináció a leghasználhatóbb, különben szégyenszemre kánikulában kell majd tüdőgyulladással, vagy ami még rosszabb, ízületi gyulladással küszködnöd. Légkondi nélküli autóban az ablakok leeresztésével, a befúvó ventilátor erősebbre kapcsolásával csökkentheted a hőséget, ám országúton csak résnyire engedd le az ablakot, mert a süvítő szél elvonja a figyelmedet, ráadásul kellemetlen, csípős rovarok is bejönnek az utastérbe – nem egy baleset származott már darazsak hajkurászásból.
2. Erősen süt a nap, a szélvédő istenien visszatükröz mindent, ezért vegyél le minden tárgyat a műszerfalról. Különösen a fehér papírlapok, világos fedelű térképek lehetnek zavaróak, de még a fekete kézitáskád képét is kiválóan visszaveri a ferde üveg – a tükröződés helyén pedig semmit sem látsz majd a forgalomból.
3. Ha van motorhőfokmérő műszer az autóban, néha vess rá egy pillantást, nem forr-e a hűtővíz, mert a megfőzött motor javíttatása rettenetesen költséges, de ha odafigyelsz, szinte garantáltan megúszhatod a bajt. Amikor a mutató észrevehetően a skála felső kétharmada felé közelít (Opeleseknek a felső négyötöde), vedd ki sebességből a váltót, alapjáraton gurulva tíz-húsz másodpercen belül húzódj félre, állítsd le a motort és hívj segítséget.
4. A tolótető kellemes felszerelés, de csak haladás közben – tartós dugóban ácsorogva érdemes inkább behúznod, mert a csukott tető alatt kevésbé melegszik fel az utastér, és nem szívod be közvetlenül a szmogot.
5. Ne restelld használni a tompított világítást, különösen ha hátulról süt a nap, ugyanis a szembejövő, erős ellenfénytől elvakított autósok nagyságrendekkel jobban észreveszik a kivilágított járművedet.
6. Hosszabb útra csak jól felkészített autóval indulj el, mert még nyáron is kellemetlen, ha az út szélén ácsorogva kell várnod a segítséget.
7. Teli gyomorral ne ülj a volán mögé, éhesen pedig egyáltalán ne. Egy nagyobb pohár kristályvíz mindenképpen jó hatással van, ha kénytelen vagy hőségben vezetni.