Ne vonakodj vontatni!

Jávor József | 2001. Július 06.
Van, aki retteg attól, hogy lakókocsit vontasson, mások úgy gondolják, pofonegyszerû az egész – nagyobb gázt adsz, aztán irány az ég alja! Az igazság a kettõ között van.

Nem csak férfiaknak!

A lakókocsis szerelvény nehéz, középen csuklósan nyeklik, rémesen hosszú – érthető, ha óvakodsz a vezetésétől. Ám egyre több nőt látni lakókocsi-karavánok sofőrjeként, tehát az utazásnak ez a spéci formája már nem a férfiak hóbortja. Végül is a lakókocsinak saját, jól működő fékrendszere, igényesen kialakított, stabil futóműve van, a doboza könnyű elemekből épül fel, tehát nem is túl nehéz, a B-kategóriás jogosítvány pedig feljogosít arra, hogy – 3500 kilogrammos össztömeg alatt – előképzettség nélkül vezethess egy ilyen szerelvényt.

Vigyázz a kerekekre!

Ha kellően rutinos autós vagy, néhány órás gyakorlás és körültekintő felkészülés után nyugodtan nekiindulhatsz egy lakókocsis utazásnak. Akár bérled, akár a sajátod, a gumikat mindenképpen ellenőrizd a lakókocsin, de az autó kerekén is, a karaván ugyanis sokkal érzékenyebb a gumiproblémákra, mint a szóló autó. Már az enyhén leeresztett, vagy kissé repedezett, öregedő, esetleg kopottas futófelületű gumik is hajmeresztő jeleneteket idézhetnek elő tempósabb haladásnál, vagy pláne esőben.

Azt pedig elképzelni is rossz, mi történik, ha akár az autó, akár

a lakókocsi kereke kidurran. Ügyelj arra, nehogy túlterheld az autót vagy

a lakókocsit, mert a túlsúlyos szerelvénynél garantáltan bekövetkezik

a durrdefekt.

Indulás előtti ellenőrzés

Az autón a vonóhorog gömbfeje legyen vastagon bezsírozva, mert ha az száraz, a súrlódásból keletkező hő és a megszorulás együttes hatása miatt a vonóhorog letörhet, akkor pedig a lakókocsi elszabadul. Mindenképpen ellenőrizd, hogy

a leírásnak megfelelően rögzítetted-e a vonóhorog gömbjén a lakókocsi rúdján lévő ellendarabot. A két biztosítóláncot

a vonóhorog alatt, keresztben kösd az autóhoz, az elektromos csatlakozót alaposan nyomd a helyére, majd társad segítségével ellenőrizd, hogy minden lámpa világít-e a lakókocsi hátulján (helyzetjelző, index, féklámpa).

Tesztvezetés

  • Egy üresebb placcon menj néhány kört a lakókocsival, tegyél le akadályokat, és kerülgesd őket lassan, a tükörből figyeld, hogy milyen messze haladsz el tőlük.
  • Próbáld ki a tolatást is – ez talán a lakókocsizás legkeményebb próbája, ugyanis ilyenkor az autó maga a szerelvény kormányzott kereke, tehát őt kell abba a szögbe állítani, amerre a lakókocsit irányítanád. A kormányt ilyenkor ellenkező irányba kell forgatni, mint megszokásból tennéd – majd úgyis tapasztalod, hogyan.
  • Országúton inkább lassan hajts, ne feledd, hogy a szerelvény nagyon érzékeny az oldalszélre. A karaván a kormánymozdulatokra is csak késlekedve reagál, túlságosan heves mozdulataidat pedig ijesztő billegéssel, veszélyes kitöréssel bünteti.
  • Ha nyugodtan, kiszámított stílusban vezetsz, nem kell a lakóautó vezetéséhez különleges tudás.
  • Vészhelyzetek kivédésénél azonban vigyázz, ilyenkor

    a szerelvény jóval rosszindulatúbb az autónál.
  • Még egy tanács: az egyedi sebességkorlátozásokat minden országban alaposan tartsd be és kerüld el a szűk utcákat. Buon viaggio!
  • Exit mobile version