Nyaralás autóval

Dolores | 2001. Július 09.
Az autós utazás többnyire a szabadságot, kötetlenséget juttatja eszünkbe. Nem vagyunk idõhöz kötve, és akkor állunk meg pihenni, amikor kedvünk tartja. Az út során rengeteg a látnivaló, és mire a nyaralóhelyre érkezünk, már teli vagyunk élményekkel.

Többen utazni pedig még gazdaságosabb, mert el tudjátok osztani a benzinköltséget, az autópályadíjat és a biztosítást, ugyanis külföldi út esetén külön biztosítást kell kötni. Ezen kívül nem kevés pénzt takaríthattok meg azzal, hogy sok mindent magatokkal vihettek otthonról, például nem romlandó ételeket, hűtőtáskákat, amit feltölthettek üdítőkkel. Szintén megspórolhatjátok a motor- vagy autókölcsönzést a nyaralóhelyen.

Az utazás előtt nézesd át autódat, hogy az alapvető dolgok (kerekek, ablaklemosó, fényszórók, olajszint stb. ) rendben legyenek. Ne indulj el csak úgy a vakvilágba, hanem szerezz térképet, és nézd végig, milyen helyeket szeretnél megnézni. Ne feltétlenül a legrövidebb, leggyorsabb útvonalat válasszuk; vedd figyelembe a kényelmi, biztonsági szempontokat, valamint a látnivalókat is. A statisztika szerint az autópályák a legbiztonságosabbak, de sajnos szinte mindenhol fizetni kell a használatukért.

Mindenképpen iktass be pihenőket, a legjobb, ha ez a vezetés szempontjából kritikus időszakra esik: például, ha kelet felé tartasz, akkor a délelőtti órák a „legkényelmetlenebbek”, mert szemedbe tűz a nap, nyugat felé haladva a délutáni órák a kellemetlenebbek. A pihenők alkalmával mozgasd meg tagjaidat.

Természetesen a tervezést sem kell túlzásba vinni, és katonásan tartani magadat a kijelölt időpontokhoz, különben rohanássá változik az utazás. Izgalmasan hangzik az éjszakai vezetés, és sokan ezt választják, azzal érvelve, hogy nem akarják az értékes nappali órákat utazással tölteni. A felmérések azonban azt mutatják, hogy az éjszakai balesetek gyakoribbak, mert éjjel csökken a koncentráló képességünk.

Ha több autóval, társaságban indultok, ne erőltessétek a szorosan egymás után haladást, ez feszültséghez, erőltetett előzésekhez vezethet. Beszéljetek meg találkozási pontokat, ahol bevárhatjátok egymást, így nem kell görcsösen mások vezetési ritmusához, stílusához igazodnotok. A hosszabb autós utakra válassz kényelmes öltözéket és cipőt. A vezető lábbelije tartsa a lábat, talpa ne legyen csúszós; ne vezessünk papucsban. Ami a szendvicseket illeti, csomagolj könnyen emészthető ételeket az útra. Fogyasszunk kellő mennyiségű folyadékot, szénsavmentes ásványvizet vagy gyümölcsleveket; jót tesz a fáradt izmoknak.

A különféle iratok, biztosítások mellett nem árt, ha magunkkal viszünk egy pótslusszkulcsot is. Ami pedig a kiadásokat illeti, készüljünk fel az esetleges büntetésekre is; egyes országokban igen szigorúan büntetik a gyorshajtást.

Európai autópályadíjak:

Ausztria: éves matricadíj 18 980 Ft, a kéthavié 5800 Ft, a tíznaposé 2080 Ft

Bulgária: 10 USD belépési illeték és kilométerenként 0,1 USD úthasználati adó, plusz gépjármű-fertőtlenítésre 2 USD illeték

Franciaország: Paris-Strasbourg 188 FRF. Paris Metz 124 FRF

Görögország: Thessaloniki-Katerini 500 GRD, Katerini-Larissa-Lamia 1000 GRD

Horvátország: Zágráb –Slavonski Brod 42 HRK, Ucka-alagút 20 HRK

Olaszország: Velence-Milánó 23 500ITL, Milánó-Nápoly 70 000 ITL

Spanyolország: francia/spanyol határ-Barcelona 1620 ESP, Valencia-Alicante 1595 ESP

Szlovákia: éves autópálya-matricadíj 1,5 tonna össztömegig 2600 Ft, 1,5 tonna és 3,5 tonna közt 5800 Ft. 15 napig érvényes matrica 400, illetve 850 Ft.

Egyes autópálya szakaszokon, hegyvidéki panorámautakon, alagutak használatáért külön a helyszínen kell fizetni, például Olaszországban.

Az autópályadíjaknál a forrás a Magyar Autóklub.

Exit mobile version