Amikor jobb gázt adni, mint fékezni

Jávor József | 2001. Július 28.
Egy elsõkerékhajtásos autónál gyakran jobb a gázra lépni, ha kormányzhatatlanná válik a kocsi, mert ez kiránt a trükkös helyzetbõl. Ezzel kikényszeríted, hogy az elsõ kerekek forogni kezdjenek – a vészhelyzetet ugyanis az okozza, hogy a kerekek mozdulatlanul csúsznak az úton.

Amikor egy autó alul- vagy túlkormányzottá válik (az orra, vagy a fara kitör), általában az a probléma, hogy túllépted a gumi oldalirányú vezetőerejét, ennek következtében az nem abban az irányban akar továbbhaladni, amerre áll (tehát amerre kormányzod). A trükk ilyenkor: az autó és a kerék irányát össze kell hozni valahogy. Egy elsőkerék-meghajtásos autónál három lehetőséged van.


1. Addig fékezgess (ne folyamatosan, hanem kisebb megszakításokkal!), amíg az autó lelassul annyira, hogy az oldalirányú erő újra meghatározóvá váljon – ez a legtöbb ember reakciója.

2. A csúszás irányába fordítsd óvatosan a kormányt, hogy a kerekek újra forogni kezdjenek, majd finoman tereld a kocsit az eredeti irányba. Ez eleinte eléggé ijesztő, mivel minden ösztönöd tiltakozik az ellen, hogy a kormányt éppen a csúszás irányába tekerjed, de jól működik.

3. Vagy – ahogyan említettük – ERŐSEN lépj a gázra és kapaszkodj! Ez előbb-utóbb ráveszi az autót arra, hogy a kipörgő kerekek befordítsanak a kanyarba a nyers lóerők erejével. Ezzel a módszerrel viszont érdemes vigyázni, mert könnyen elvesztheted az uralmadat a kocsi fölött.

Exit mobile version