Módosult a KRESZ

Berczelly Réka | 2001. Augusztus 28.
A Kormány a 28/2001 (II. 15.) rendeletével ismét módosította a KRESZ-t. A rendeletmódosítás általános hatályba lépési idõpontja 2001. május elsején volt.




A KRESZ egyes rendelkezéseinek felülvizsgálata részletesebben a következők miatt vált szükségessé és időszerűvé:

• A városi kerékpárút-hálózatok kialakításának megkönnyítése, a kerékpárosok biztonságos közlekedésének és az autóbuszok könnyebb továbbhaladásának elősegítése.

• A személygépkocsi hátsó ülésén utazók biztonságának javítása.

• Mozgáskorlátozott személyeket szállító járművek várakozási szabályainak pontosítása.





• Az egyes járművek közúti forgalomban történő részvétele szempontjából szükséges járműfajta meghatározások közösségi szabályozásához igazítása.

• A járművek sebességére vonatkozó előírások pontosítása,.

• A közlekedésben résztvevők tájékoztatására szolgáló jelenleg használatos jelzőtáblák mellett új típusú jelzőtáblák alkalmazásának lehetővé tétele.

• A körforgalmú csomópontok (útkereszteződések) forgalmi rendjének, a taxiállomások jelzéseinek, a rakomány elhelyezési szabályainak pontosítása céljából.


A jelzőtáblák változásai 

Közúti jelzőtábláink száma több mint harminc új jelzőtáblával bővült, így elsőként a Hólánc használata kötelező utasítást adó táblával. A jelzőtábla minden helyen azt jelzi, hogy az úton közlekedő járműnek (gépkocsi, traktor, lassú jármű) legalább egy hajtott tengelyén a gumiabroncsokat hólánccal kell felszerelni. A tábla hatályát a Hólánc használata kötelező vége jelzés szünteti meg.

Az Elsőbbségadás kötelező tábla alatti kiegészítő táblán májustól az egymást keresztező vonalak és a kerékpár-közlekedésre utaló piktogram azt jelzi, hogy az úttest kerékpár-közlekedés céljára burkolati jellel kijelölt részén áthaladó kerékpáros részére is elsőbbséget kell adni.





A Kötelező haladási irány tábla alatt megjelenhet az autóbuszt vagy kerékpárt és nyilat (nyilakat) mutató kiegészítő tábla. Ez azt jelzi, hogy „a menetrend szerint közlekedő autóbusz vagy a kerékpáros a jármú jelképét feltüntető kiegészítő táblán lévő nyíl (nyilak) által jelzett irányban haladhat tovább.”





A gyalogosok és kerékpárosok részére kijelölt gyengébb forgalmú zónák jelzőtáblával való megjelölése elkülönítést tesz lehetővé a legkiszolgáltatottabb közlekedők védelmére. Jármű közlekedése a gyalogos övezetben tilos. Ha a tábla alatt időszakot megjelölő kiegészítő tábla van – a jelzett időszakon kívül – az ott lakók járművei, illetőleg az út kezelője által kiadott engedéllyel rendelkezők járművei, valamint a kerékpárosok – a gyalogosok veszélyeztetése nélkül – legfeljebb 10 km/h sebességgel közlekedhetnek. A kiegészítő táblán jelzett időszakban az övezetben a várakozás tilos.

Az önkormányzatok által létrehozott és működtetett, általában várakozási időhöz és díjfizetéshez kötött táblákkal meghatározott szabályokat megszegő járművön a gépkocsik rögzítésére kerékbilincset alkalmaznak.
Exit mobile version