4. a szabad véleménynyilvánításra és arra, hogy véleményét meghallgassák;
5. az elhanyagolással, erőszakkal és megalázó bánásmóddal szembeni védelemre;
6. a gazdasági és szexuális kizsákmányolással, az illegális örökbefogadással és a gyermekkereskedelemmel szembeni védelemre;
7. arra, hogy háborúkban, katasztrófák esetén elsőként kaphasson segítséget;
8. az egyenlő és megkülönböztetéstől mentes bánásmódra;
9. a különleges gondoskodásra, amennyiben fogyatékos;
10. arra, hogy családban nőjön fel és ne válasszák el szüleitől. Ha a gyermek érdeke mégis ezt kívánná joga van kapcsolatot tartani mindkét szülővel.
Mozgalom a gyermekekért
A gyermek jogairól szóló ENSZ egyezmény arra hívja fel a világ összes lakosát, tegyenek meg mindent a gyermekek életben maradása, fejlődése és védelme érdekében. Ezért hirdette meg az UNICEF új programját, melyben a szervezet a politikai és gazdasági döntéshozók, a társadalom összefogását szorgalmazza a világ gyermekeinek érdekében.
A program három fő területe:
Minden gyermeknek fontos az egészséges életkezdés. Az első évek alapvetően meghatározzák további testi, szellemi és lelki fejlődésünket. Ezért létfontosságú, hogy a szülők idejében elsajátítsák a csecsemő, illetve a gyermek gondozásának csínját-bínját. Ehhez az UNICEF-nek gyakran először meg kell teremtenie vagy meg kell erősítenie a helyi szociális és egészségügyi ellátás rendszerét. Az UNICEF „bababarát kórház” programja keretében 1992-ben hívta fel a szülészeti intézményeket arra, hogy tevékenységük során propagálják és segítsék elő a csecsemők anyatejjel történő táplálását. Eddig több mint 15 ezer, köztük 10 magyar kórház érdemelte ki a „bababarát” címet.
A gyermekeknek, még a legszegényebbeknek is, joguk van a színvonalas oktatásra. Az iskolának az életre kell felkészítenie, és a gyermekeket együttműködésre és kritikus gondolkodásra kell nevelnie. Az UNICEF szeretné azt a 130 millió gyermeket is elérni, aki ma nem járhat iskolába: pl. a dolgozó gyerekeket vagy az utcagyerekeket. Ehhez rugalmas tanítási időre, korszerű oktatási módszerekre és iskolán kívüli alternatív képzési lehetőségekre van szükség. Nepálban a kislányok korábban azért nem mehettek iskolába, mert a háztartásban vagy a földeken kellett szüleiknek segíteniük. Ma már egy UNICEF program keretében 9 hónapon keresztül kora reggelenként járhatnak iskolába. Így nemcsak az írás-olvasás, számolás tudományát sajátítják el, hanem egészségügyi, környezetvédelmi ismereteket is szereznek.
3. Fiatalok felelősségvállalása