A csábítás mûvészete

Tóth Milán | 2001. Szeptember 28.
A "nõi autó" kifejezés hallatán a férfiak cinikusan mosolyognak. Pedig ma már az autógyárak külön figyelemmel fordulnak nõnemû vásárlóik felé. Ezt azonban minden cég a maga módján teszi - nemhiába, az autót megalkotó szakemberek túlnyomórészt férfiak...






Ford Ka
A Ford például egyértelműen a meghökkentően divatos külső mellett tette le voksát. A Ka bemutatása óriási visszhangot váltott ki. A figyelemfelkeltő forma azonban nem minden, a Ford odaadó figyelmességgel készítette el a furcsa formájú kisautót. A fejlesztőmérnökök például műkörmöt ragasztottak és így is kipróbálták a kocsi valamennyi kezelőszervét, a kilincstől a fűtéskapcsolóig.







Ford Ka
Sőt a magassarkúban való vezetést is megtapasztalták, s ehhez finomították a kocsi belső kialakítását. Jól sejtették, hogy ez sokkal jobban érdekli majd a vásárlókat, mint az a tény, hogy a Ka műszakilag valójában nem más, mint a Fiesta. Igaz ezt a legdivatosabb külsővel sikeresen leplezték. Persze az ilyen különleges formának is megvannak a hátrányai. A divat változik – a Ka ma már feltünésmentesen suhan az utcán.

Jóval időtállóbb a Peugeot 206-os formavilága. A kiskocsi bemutatása a francia autógyár történelmének egyik legnagyobb húzása volt. Jól példázza ezt, hogy Magyarországon a kiskocsik közül ez a típus a legnépszerűbb. Pedig a franciák nem is nagyon igyekeztek különleges megoldásokkal kiszolgálni a női vásárlókat, egy férfi mégis idegenül hat a 206-osban. A forma ugyanis olyannyira eltalált, hogy nem csak a fiatalok, hanem az idősebb generáció is szívesen ül be a kocsiba. Ráadásul a Ka ríkitó színválasztékával szemben a Peugeot franciásan visszafogott, de mégsem hagyományos színekből álló palettát kínál.







Lancia Y
Apropó színek. A Lancia az Y-sorozattal igyekezett kiszolgálni női vásárlóit. Ez Olaszországon kívűl nemigen sikerült, nálunk például a kiskocsik közül az Y-t választották a legkevesebben az elmúlt években. Méltánytalanul, mert a legkisebb Lancia formája ugyan nem annyira eltalált mint a 206-os, sőt nem is annyira avantgard, mint a Ka, mégis ízléses. A belső kialakítás ráadásul kimondottan nőknek szól.







Lancia Y
A műszerek középen kaptak helyet, így a műszerfal helyén hatalmas tárolórekeszeket találunk, amik ráadásul az ülésekkel megegyező szövetborítást kaptak. A szövetek színe és mintája sok gondolkodásra ad okot; elsősorban azért mert passzítani kell a kocsi külső színéhez. Ez pedig komoly feladat, hiszen a Lancia Y külső fényezését 115 színminta közül lehet kiválasztani. Ezek közül 15 alapszín, a többi pedig mind speciális, kimondottan ehhez az autóhoz kikevert speciális árnyalat.

A példák alapján jól látható, hogy a női autók gyártása külön iparággá nőtte ki magát. Aki számára mégis kétséges, hogy a kocsi, amit kiszemelt, milyen közönségnek készült, csupán egyetlen dolga van. Lehajtani a vezetőülés napellenzőjét – ha ott piperetükröt talál, akkor biztos, hogy női autóban ül.
Exit mobile version