Hogyan gyõzõdjünk meg?

nlc | 2001. Október 06.
A gyermek fejlõdése a kora gyermekkorban rendkívül nagy eltéréseket mutathat. Ne kezdjünk hát el azonnal aggódni! Vannak ugyan idõpontokhoz kötött érési szakaszok, mégis ami a bajra hívhatja fel figyelmünket, az nem elsõsorban az ettõl való eltérés.




Sokkal biztosabb támpontunk lehet, ha azt figyeljük meg, gyermekünk bejárta-e az összes lépcsőt fejlődése útján. Az akaratlagos mozgások megjelenésének sorrendje a faj minden egyedében azonos. A fejlődés üteme azonban lehet változó. A tanulási-, vagy teljesítményzavarral küzdő gyermekeknél azt figyelték meg, hogy ők átugrottak bizonyos lépcsőfokokat. Leggyakrabban a kúszás-mászás maradt ki, vagy tartott túl rövid ideig. Ez lehet tehát az egyik intő jel. Ha beszédfejlődésbeli elmaradása van, ha két és fél éves kora után kezdett mondatokban beszélni, ha beszédhibás, pösze vagy elakad a beszédben, kérje a szülő a területi logopédus vizsgálatát és kompenzáló foglalkozását.

Tegyük fel magunknak a következő kérdéseket gyermekünkkel kapcsolatban:

• Szívesen beszélget-e?
• Ki tudja-e fejezni érzelmeit, akaratát?
• El tudja-e mondani mi történt vele, egyszerű, de kerek mondatokban?
• Szívesen hallgat-e mesét, kérdez-e a történettel kapcsolatban?
• Tisztán képzi a hangokat?
• Szótagokat felcserél-e beszédében?
• Szívesen nézeget képeskönyvet? Észreveszi a különbségeket két kép között?
• Milyen a mozgása? Sete-suta, vagy oly gyors, szemmel is nehéz követni éppen hol van?
• Tudja melyik a jobb keze?
• Eligazodik a térben?
• Szeret-e rajzolni, színezni, kifesteni?
• Épít összerakós játékokat, van türelme hozzá?
• Tud egy dologra tartósan koncentrálni?

Ha a fentebb feltett kérdésekre túlnyomórészt negatív válasz adható, iskolába lépés előtt kezdeményezze a szülő a Nevelési Tanácsadó vizsgálatát.

A már iskolás gyermekeknél az alábbi megállapítások utalhatnak a problémára:

• Ismerős szövegkörnyezetben normál sebességgel, és szövegértéssel olvas, de idegen szövegkörnyezetben tempója erősen lassul, szövegértése romlik
• Helyesírási hibákat vét főleg az ismeretlen szavaknál
• Az időbeosztásával, pontos megjelenéssel adódnak gondjai
• Esetleg egy-egy betűt felcserél írásnál, ha sietnie kell
• Idegen nyelv tanulásánál komoly gondjai lehetnek a nyelvtannal, s bár beszélni jól megtanulhat, a nyelvvizsgához komoly erőfeszítésre van szüksége, ha belevág
• Beszéde agrammatikus, nehezen fejezi ki gondolatait
• Nem szívesen ír, olvas
• Problémái lehetnek az összegzéseknél, vázlatok készítésénél
• Problémái lehetnek a nyitott mondatos kérdéseknél, például a tesztekben, elvont fogalmakat nehezen ért meg
• Esetleg gyenge a memóriája, gyakran felejt el dolgokat, a rábízott feladatot nem teljesíti, vagy csak pontatlanul
• Kevés figyelmet szentel a részleteknek, vagy épp túl sokáig időz el ezekben
• Félreérti az információt
• A televízió rabjává válhat, hisz információ igénye nagy, de kielégítésére a számára legkönnyebb módot, a TV-t választja a könyvek, újságok helyett
• Önértékelési problémái lehetnek az iskolai kudarcok miatt

Egy szülők által is elvégezhető próba eredménye szintén segítségünkre lehet: “Kacsintási próba”
Exit mobile version