Design minden mennyiségben

Tóth Milán | 2001. November 21.
A világ körforgásában a múlt sokszor felbukkan, legyen szó az élet bármely területérõl. A retro legszembetûnõbb megnyilvánulása mégis leginkább a divatban, a zenében, no és a design-ban lelhetõ fel.

Vajon Európában hány olyan fiatal van, aki ne látta volna a Greese-t John Travoltával és Olivia Newton John-nal, sosem találkozott Volkswagen Bogárral, vagy ne tudná, hogy néz ki egy Coca-Colás üveg, egyszóval nem ismeri a korábbi évtizedek oly jellemző kultúrtöredékeit. Kis túlzással állíthatjuk, hogy egy sem. Így vagy úgy, de mindannyian kötődünk a múlthoz.







Kattints a képre!
A trapéznadrág sosem futhatott volna be ekkora karriert az ezredfordulón, ha nem kötődnének hozzá olyan emlékek és emlékképek, mint a „szeretkezz, ne háborúzz” jelszó, vagy Woodstock és a Hair. Pedig ezek nagy része a mai tizenéveseknek semmit sem mondanak, mégis hordják a trapézgatyát. Egyszerűen mert tetszik. Persze ne felejtsük el, hogy a háttérben mindig a pénz húzódik meg: egy-egy világméretű őrület elindítása nagy üzleti sikerrel kecsegtet.

Márpedig ha valami egyszer már befutott, akkor legközelebb is siker lesz. Igaz, kicsit át kell alakítani a kor hangulatához, az új generációk elvárásaihoz is formálni kell, s így a siker csaknem garantált.







Kattints a képre!

Az első teljes újraélesztést a Volkswagen követte el. Már 1994-ben kihoztak egy koncepcióautót, amely a gyártásig gyakorlatilag nem is igen változott. Nem volt rá szükség, ugyanis a forma telitalálat lett: az új Bogárként elhíresült autó ismertsége néhány év alatt elérte az ’50-es évek népautójáét. A VW nem is akart mást.








Kattints a képre!
Készítettek egy olyan modern formát, ami emlékeztet a régi Bogárra, mégis megfelel a ma divatos formavilágnak. A jármű sikere óriási, a formaterv mindent legyőz, még az extrém külső miatt kimondottan hátrányos megoldásokat is feledteti. Az új Bogár megjelenése egy csapásra meghozta a többi gyár kedvét is. Az Alfa 147-es hűtőmaszkja például egy-az-egyben egy 1957-es modellé, a Lancia legújabb modelljének orr-része is egy dicsőséges jármű emlékét idézi.
A BMW nemrégiben mutatta be az új Minit.







Kattints a képre!

A Chrysler is igyekszik meglovagolni a divathullámot, igaz ők nem egyetlen modell, hanem egy emlékezetes időszak álmait csomagolták modern kötésbe. A PT Cruiser az Egyesült Államok rock’n roll időszakának gyorsulási versenyeire épített kocsijainak hangulatát eleveníti fel – világraszóló sikerrel.


A vásárlók fiatalkori álmaikat valósítják meg, amikor retro-autót vásárolnak, s ezért nagyon sok pénzt is képesek áldozni. Néha még annál is többet, mint amennyi ésszerű volna.
Exit mobile version