A tolkieni legenda most mozifilmen is megelevenedik, hála egy olyan nagyszabású vállalkozásnak, melyre nem akad példa a mozgókép történetében: Peter Jackson rendezõ egyidejûleg három filmet forgatott a trilógia három része alapján.
Az író által oly gazdagon ábrázolt és aprólékosan kidolgozott világ a maga rendkívüli tájaival és lényeivel óriási kihívást jelentett a filmesek számára, és a technika több mint négy évtizedes fejlődése volt szükséges ahhoz, hogy méltóképpen jelenhessen meg a rajongók előtt.
Jackson és lelkes stábja számára az elmúlt néhány év A GYŰRŰK URA jegyében telt, többek között azzal, hogy látványos helyszíneket kerestek és filmeztek Új-Zélandon. Ennek kivitelezése méreteiben és szervezettségében leginkább egy katonai akció logisztikai műveleteihez hasonlított. Művészek és mesteremberek hada, valamint nemzetközi hírű színészek és több ezer statiszta csatlakozott a munkához, hogy életre keltsenek egy álmot.
Peter Jackson egyike volt azoknak, akikre fogékony fiatal éveikben nagy hatást gyakorolt a könyv. Rendezőként később ő is arról vált ismertté, hogy mesterien jeleníti meg saját fantáziáit és rémálmait a vásznon, erről tanúskodott a Mennyei teremtmények és a Törjön ki a frász! is. Régóta érezte, hogy A Gyűrűk ura megérett a megfilmesítésre, de tudta azt is, hogy egy, a regényhez igazán hű adaptáció alighanem a filmtörténet legambiciózusabb produkciója lesz. Úgy gondolta, a vizuális effektusok technikája eljutott már a megfelelő szintre, hogy megbirkózzon a tolkieni világ tájaival és legendáival, de valaki mástól várta, hogy felvállalja az óriási feladatot.
Ám amikor látta, hogy senki sem mer belevágni, elhatározta, hogy a maga szenvedélyes rajongását állítja az ügy szolgálatába. „Egyetlen célom volt: elvinni a nézőket Középfölde fantasztikus világába úgy, hogy az hiteles és felkavaró legyen – mondja. – Azt akartam, hogy a könyv összes jelentős mozzanata helyet kapjon a forgatókönyvben, és a modern technika révén olyan élménnyel ajándékozzuk meg a nézőket, melyben eddig nem lehetett részük. Az életemből eddig hét évet töltöttem ezzel a filmmel, a szívemet adtam bele minden kockájába. De ez a legkevesebb, amivel Tolkiennek és számtalan rajongójának tartozunk.”
A forgatókönyv megírásában Fran Walsh és Philippa Boyens működött közre, ez a folyamat önmagában három évet vett igénybe. Az első részben különösen nagy figyelmet fordítottak a szereplőket és a helyszíneket bemutató, plasztikus leírásokra. „Nem átlagos fantasyt akartam forgatni – mondja Jackson –, hanem valami sokkal reálisabbat. Tolkien rendkívül érzékletes stílusa nyomán szinte megelevenednek a szavak, és ennek az életre kelt ősi világnak az érzetét akartuk megvalósítani a filmen is. Végig a könyvhöz ragaszkodtunk a forgatókönyv írása, sőt még a forgatás során is.
Ahányszor csak felvettünk egy jelenetet, előtte újraolvastam a könyv megfelelő fejezeteit, és így tettek a színészek is. Ez mindig hasznunkra vált és sok inspirációt adott.