Voltam néhány igazán történelmi helyen, hiszen jártam a Falnál, láttam a Reichstagot, sétáltam a Brandenburgi kapu előtt, vásároltam az Alexander és a Potsdamer platzon, kezet fogtam a katonákkal a Checkpoint Charlie-nál, de közben egy olyan izgalmas élményben is részem volt, ami a divat jövőjét is megismertette velem.
Berlinről általában a múlttal való összefüggésben beszélünk, így azt hiszem, ideje egy kicsit a jövővel is kapcsolatba hozni. Néhány nappal ezelőtt Berlinben jártam.
Hát igen, nem tagadhatom, hogy a divat mindig lázba hoz. Amikor kiderült, hogy a P&G Future Fabrics 2014 elnevezésű rendezvényére kaptam meghívót Berlinbe, bizony felcsillant a szemem. Húsz ország, több mint száz újságíró, és én is közöttük lehetek. Azért ez jó érzés. Ott lehetek, ahol a tudomány találkozik a divattal, ahol az érzékek és az érzékelések mindennél fontosabbak. A legizgalmasabb persze a divatbemutató, amely Giles Deacon új mosógépben mosható “Dress for Yes” kollekcióját vonultatja fel, amelyet kifejezetten az Ariel és a Lenor márkának tervezett. Úgy éreztem, hogy különleges három nap vár rám, és nem csalódtam.
A rendezvény nagyon komoly szakembergárdát mozgósított. Érdekes volt a divatot, a texiltervezést és innovációt különböző tudományos megközelítések alkalmazásával megismerni. A Premiére Vision divatigazgatója, Sabine La Chatelier rámutatott, hogy mára a divat, a látvány, a tapintás és az illat együttesen multiszenzoros élménnyé alakult át. A kognitív pszihológia képviselője, dr. Lawrence Rosenblum, az öt érzékszervünk közötti összefüggéseket bemutatva magyarázta el, hogy a multiszenzoros érzékelés milyen hatással van a divattrendekre. Bizonyította, hogy az érzékeink kölcsönhatása bizony befolyásolja a hangulatunkat és a döntéseinket, hogy mit viseljünk. Robert van Pappelendam, P&G mosószerüzletágának európai alelnöke szerint a kognitív viselkedés megértése a termékfejlesztés számára azért nagyon fontos, mert csak így lehet igazán felhasználóbarát termékeket gyártani, amelyek az állandóan változó vásárlói igényeket is kielégítik. Minden előadó egy újabb jövőképet nyújtott a legújabb trendek számára. A jövő pedig az, hogy az emberek olyan ruhákra vágynak, amelyek hosszú távon is megőrzik tartásukat, szépségüket, vagyis sokáig úgy néznek ki, és olyan a tapintásuk is, mintha újak lennének. A divat új kutatásokat, új anyagokat, új kollekciókat hív életre, ezek pedig az Ariel és a Lenor segítségével megőrizhetik minőségüket. John Turner, a P&G kutatás-fejlesztési vezetője elmondta, hogy a P&G legújabb 3 lépéses textilápolása lehetővé teszi, hogy a ruháink megőrizzék minden érzékszervre ható tulajdonságaikat, így eredeti formájukat, élénk színüket, a szövetük illatát, szerkezetét és tapintását.
Berlinről általában a múlttal való összefüggésben beszélünk, így azt hiszem, ideje egy kicsit a jövővel is kapcsolatba hozni. Néhány nappal ezelőtt Berlinben jártam.
Az eseményt követő gálavacsorán alkalmam nyílt néhány előadóval személyesen is megismerkedni, beszélgetni. Az egyik asztaltársam egy igazi “orr” volt, vagyis egy olyan hölgy, aki a kevés valódi illat/parfüm szakértők közé tartozik. Ő a Lenor számára végzi ezt a csodás munkát, és ha legközelebb a sárga Lenorral öblítek, biztosan ő jut majd eszembe, mert már tudom, hogy annak az illatát neki köszönhetem.
Na, de azért térjünk vissza a divatbemutatóra, hiszen az volt az esemény fénypontja. A Giles Deacon által tervezett kollekcióról maga a tervező és csapata – Mark Fitzgerald, a Giles Deacon Group vezérigazgatója, és Jess Gough dizájner mesélt a NLCafé olvasóinak.
Ha jól tudom, ez az idei a második kollekció, amit a P&G számára terveztek. Ezek szerint hosszabb távra tervezik az együttműködést?
Igen, ez pontosan így van. Tökéletesen együtt tudunk dolgozni, hatással vagyunk egymás munkájára. Az idei kollekciónál a minden érzékszerve ható anyagok inspiráltak. Tudva, hogy az Ariel és a Lenor képes megőrizni és megvédeni ezeket a ruhákat, megalkottuk azokat a darabokat, ahol ezek a márkák életre kelthetik a szövet valódi és legjobb tulajdonságait.
Nagyon fontos számunkra, hogy olyan új anyagokat fedezzünk fel, amelyek a jövőbe mutatnak, amelyek lehetővé teszik, hogy a valódi dizájnerruhák is mosógépben legyenek moshatóak. Ez egy valódi csapat, ahol mindannyian azért dolgozunk, hogy a vevőink elégedettek legyenek. A teljes folyamatban részt veszünk mindannyian, így ez nem csak egy együttműködés, ez egy valódi munkakapcsolat.
A ruhák tényleg gyönyörűek. Felmerül a kérdés, hogy ezeket meg is lehet vásárolni? Mondjuk, Magyarországon?
Reméljük, hamarosan igen. Az idei kollekciót még nem, de azon dolgozunk, hogy mindenki számára elérhetővé tegyük ezeket a ruhákat. Örülünk, hogy tetszenek és hordanád őket.
A ruhák nemcsak színesek, de erősen dominál bennük a színek mellett a fekete és a fehér közötti kontraszt. Ez koncepció, mert meg szeretnék mutatni, hogy ezek tényleg moshatóak, és az Ariel és Lenor kombinációjával tökéletes marad mindkét szín úgy, hogy a ruha nem szürkül el?
Valóban inspirált bennünket az, hogy ezekkel a márkákkal tökéletesek maradnak nemcsak az anyagok, de a színek is. Éppen ezért volt fontos az is, hogy új anyagokat próbáljunk ki, hogy új kihívásokat oldjunk meg együtt. Szeretnék bemutatni az anyagok tartósságát, a színek mélységét, megtudni, mennyire fekete a fekete, vagy éppen mennyire világos a fehér. Ez a munkakapcsolat pedig tökéletes arra, hogy mindannyian még többet tanuljunk az anyagokról, az érzékekről, na és persze a divatról.
A nagy divattervezők ruháit csak egyszer veszik fel az emberek. Minek akkor moshatóvá tenni? Vagy szeretnék, ha ezek tényleg hordható ruhává válnának? Mindennapra terveznék őket?
Elsősorban azt szeretnénk, ha a tervezők mindennapi használatra is terveznének ruhákat. Olyanokat, amelyeket az emberek sokáig hordanak szívesen. Szeretnénk, ha minél kevesebb “majd valamikor felveszem” ruha foglalná a helyet a szerkényekben, és sokkal több lenne a “ma ezt veszem” fel ruha. Ezért kutatjuk az újdonságokat.
A tervezők számára fontos a háromlépéses textilápolás?
Természetesen minden tervező azt szeretné, ha a ruháit szeretnék viselni az emberek. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy a ruhák tiszták legyenek, meg tudjuk őket védeni és tudjuk őket ápolni hosszú távon is.
A dizájnerek mosógépben mosható ruhákat hordanak? Ami Jessen van, szerintem nem mosható. Fontos ez a magánéletetekben?
A legtöbb ruhánkat mi is gépben mossuk. Vannak azonban olyan darabok is, amelyeket nem lehet. Lehet, hogy éppen ezért vágtunk bele ebbe a projektbe. Az új anyagok felkutatása, kipróbálása éppen ezért vált fontossá. Számít a tisztántarthatóság. Az ember, ha egy ruhára költ, bármilyen darab is legyen, arra vágyik, hogy hosszú ideig viselhesse.
Eljutottunk addig, hogy a dizájnerruhák moshatóak, de ha valamit kimosunk, a legtöbb esetben ki is kell vasalni. A vasalhatóság is számít?
Az új innovációk, az új technológiák segítenek abban, hogy ezekre is gondoljunk. Szerintünk is kell vasalni egyes darabokat, így ez sem elhanyagolható szempont. Amikor az újdonságokról beszélünk, számos más olyan kihívás is szóba kerül, mint a tisztántarthatóság vagy a vasalhatóság. Fontos, hogy az első lépéstől az utolsóig minden tökéletes legyen.
Számomra ez volt a tökéletes végszó, és a vállamon egy Giles Deacon által tervezett “Dress For Yes” táskával indultam a berlini reptérre.
Az érzékek utazása véget ért, otthon azonban várt egy nagy adag ruha a szennyestartóban, így a mosás és öblítés világában még elkalandoztam egy kicsit.