A 2019-es Golden Globe díjátadón egy hímzett öltönyt és rózsaszín palástot viselő férfi libbent be a vörös szőnyegre. Azóta már tudjuk, hogy ez az öltözéke igazából még a szolidabbak közül való volt, például ahhoz a szárnyas napisten szetthez képest, melyben a tavalyi MET-gálán jelent meg. Billy Porter ugyanis nem csak a többnyire egyenpingvin outfitben érkező férfi sztárokat, de a nőket is túlöltözi a vörös szőnyeges eseményeken a maga teátrális módján, ami nagyjából csak neki áll jól. De neki nagyon. A világ jelenleg leginkább emiatt ismeri, pedig az 50 éves művész sokkal többet tud felmutatni ennél.
De hogy került oda?
Porter a nyolcvanas évek végén a Carnegie Mellon Egyetem dráma tagozatán diplomázott, majd a Broadway, illetve az Off-Broadway színházaiban csinált karriert. Első fontosabb szerepe az Angyal volt a Grease 1994-es Broadway változatában, de később eljátszotta a Jézus Krisztus Szupersztár címszerepét, illetve feltűnt olyan produkciókban is, mint a Miss Saigon, a Rémségek kicsiny boltja, Angyalok Amerikában vagy a Dreamgirls színpadi változata. 1997-től kezdve szólóalbumokat is kiadott, illetve While I Yet Live címmel színdarabot írt, melyet 2014-ben mutattak be az Off-Broadway-n.
Legzajosabb színpadi sikerét a Kinky Boots musical Lolájának szerepében aratta. Ezt az alakítását 2013-ban színházi Oscarral, vagyis Tony-díjjal jutalmazták.
Színpadi pályafutásával párhuzamosan filmekben és tévésorozatokban játszott, többnyire epizódszerepeket. Az áttörésre végül egészen 2017-ig kellett várnia, amikor is megkapta a nyolcvanas évek végének afroamerikai-latino-transznemű ballroom-szcénájában játszódó A póz című sorozat egyik főszerepét. A 2018-ban debütált szériát, illetve annak több szereplőjét egy sor díjra jelölték, többek között Emmyre és Golden Globe-ra is.
Ezzel pedig el is érkeztünk oda, hogyan is került a korábban inkább csak színházi körökben ismert Billy Porter a legjelentősebb tévés és filmes díjátadó gálákra, melyekre nem csak magát mutogatni ment, hanem több jelölését is díjra váltotta. Egyebek mellett 2019-ben a legjobb férfi főszereplő kategóriában elnyerte Primetime Emmyt, ami nyíltan homoszexuális, színes bőrű férfinak előtte még soha nem sikerült.
A korábban, ha nem is átlagosan, de a jelenleginél jóval kevésbé figyelemfelkeltő módon öltözködő Porter egyébként magára a számára világhírnevet hozó stílusára is a sorozatnak köszönhetően talált rá.
„Olyan volt, mintha felnyitotta volna az elmém, segített abban, hogy eljussak egy más síkra, ahol megértettem önmagamat és a magamnak gyártott dilemmáimat, még azzal kapcsolatban is, hogy mit viselhetek, mi az, ami elég férfias, mi az, ami elfogadható” – fogalmazott a színész a People magazinnak adott nyilatkozatában.
Férfiasabb, mint valaha
„A nőknek megengedik, hogy férfiasak legyenek, de ha egy férfi női ruhát visel, abból ügyet csinálnak. Nem érdekel. Meg kell törnünk ezt a sztereotípiát. Ha lelkifurdalás nélkül veszek fel magassarkút, sokkal férfiasabbnak érzem magam, mint valaha, ez az igazság. Erről akarok párbeszédet indítani” – fejtette ki egy tavaly nyári interjújában Porter, aki több alkalommal is leszögezte, ő nem drag queen, hanem egyszerűen egy férfi, aki női ruhákat is hord.
„Az embereknek kellemetlen lehet, ha meglátják a fekete seggemet egy báli ruhában. De ez nem az ő dolguk, hanem az enyém” – írta a Vogue-ban megjelent esszéjében.
Porter egyébként nem ódzkodik a nyílt politikai állásfoglalásoktól sem, ha épp olyan témáról van szó, melyben akad mondanivalója. A tavalyi Tony-gálán viselt Celestino Couture szettje például egy méhet ábrázolt: számos más híresség mellett ő ily módon csatlakozott az Egyesült Államok legszigorúbb abortusztörvénye ellen tiltakozókhoz.
Az már most tudható, hogy a színész megkapta a Tündérkeresztanya szerepét a Hamupipőke új, élőszereplős filmváltozatában, emellett A póz harmadik évadát is berendelték. Vagyis egy darabig biztosan nem kell nélkülöznünk őt és egész estét betöltő szettjeit a vörös szőnyegről.
(Nyitókép: Frazer Harrison/Getty Images for The Recording Academy)