Lehet oltásos pizzát venni, meg vakcinás pálinkáspoharat, amibe önthetünk egyszerre többféle vakcinának kikiáltott pálinkát is. Nevetünk már a nyomorunkon, ami amúgy jó stresszoldó technika, csak az a baj, hogy keserű nevetés ez.
A fekete humor néha fájdalmas
Vannak a humornak rétegei, és valahol meg kellene találni ezekben a reklámokban azt a vékony határvonalat, amikor még nem káros a viccelődés. Például tavasszal sem tudtunk igazán szívből nevetni, hogy az egyik pizzériának a lezárások alatt Maradjotthon és Nemozduljki néven futottak a pizzái, aztán amint enyhültek a korlátozások, megváltoztatták Nemaradjotthon és Mozduljki pizzára a neveket. Kétségtelen, hogy a koronavírusos reklámban az egyik úttörőnek számítanak és reagáltak az általános közhangulatra, ami végül is a marketingesektől elvárható, mégis, kettős érzést szül az emberben, amikor milliók halnak meg egy járványban, a cégek meg viccelődnek az egészen.
Az Ozora Wine and Spirit egész jó példa arra, hogy lehet ezt úgy is csinálni, hogy ne érezzük sírokon ugrálásnak, hanem nevessünk a saját szorult helyzetünkön. A cég a szülőkre koncentrálva egy pofás poént hozott össze ebből a helyzetből, amiben vergődünk épp az otthon oktatással, home office-szal, elszigeteltséggel együtt. Igaz, hogy ez is csak alkoholreklám, ami elég elkeserítő, tekintve, hogy Magyarországon az alkoholizmus népbetegség, szóval nem annyira kellene még tovább buzdítani a töményezésre az embereket. De azért egész jól érzik az Ozora Wine berkeiben a szülők lelki rezdüléseit, amikor a kuponkód is a szelíd „rémálom” szócska, ami tökéletesen leírja azt, mit érez az egyszeri anya és apa, amikor párhuzamosan kellene meetingelni online és közben fél kézzel a másodikos matekot magyarázni a gyereknek.
Nevessünk vagy inkább sírjunk?
A szegedi pizzéria oltásos pizzáinál már nem igazán tudtuk eldönteni, hogy nevessünk vagy sírjunk a szójátékok, kiejtés szerinti írásmód, grafikák láttán. Aztán arra jutottunk magunkban, hogy az egész annyira szörnyű, hogy már jó, és tulajdonképpen nem is lenne rossz enni egy Szputnyik pizzát.
A legjobb oltásos termék persze Rimóczi László lajosmizsei cukrász vakcinás csokinyuszija, aminek híre ment a nagyvilágban is. Nem csodálkozunk, hogy húsvétra is jött egy kis járványhoz kapcsolódó csokoládé, hiszen Rimóczi készítette a híres maszkos Mikulásokat is, melyekből világsiker lett nagyon rövid időn belül. Ez vár a fecskendős csokinyuszikra is valószínűleg, akiket azért hívott életre a cukrász, mert szerinte a maszk már a múlté, most pozitív üzenetre van szükség, manapság pedig az oltás egyenlővé vált a reménnyel.
A Maradj otthon termékek nagyobb számban megtalálhatók most még a felhozatalban, mint az oltásra és vakcinára reagálók, az előbbiek között is erősen képviselik magukat a szeszes italok. De azért vannak egész kreatív maradjotthonos holmik is, mint például az ezen a címen futó társasjáték, ami konkrétan a koronavírusról szól, és állítólag hatalmas partijáték (ami nem mondható el az elmúlt időszakról), amiről el tudjuk képzelni, hogy tényleg segít a gyerekeknek és felnőtteknek is feldolgozni ezt az utóbbi egy évet. A legjobb a felhozatalban pedig egy járványos színező, amit be is kellett szerezni itthonra, hogy közösen röhögcséljünk a szövegeken családilag. Ez maradt nekünk stresszoldásként: a sűrű káromkodás és kínunkban nevetés.
A legjobb dolog, ami színezővel történhet: káromkodás és járvány (Kép: Libri/magánarchívum)
A színezőben többek között ilyen csodás ábrákkal és üzenetekkel talákozhatunk (Kép: magánarchívum)
A vakcinának keresztelt pálinkás pohár is megszületett (Kép: Sólyombolt)
Állítólag remek társasjáték, segíthet az elmúlt év traumáinak feldolgozásában (Kép: Játéknet)
Az Orosz vakcina természetesen alkohol, mi más lenne? (Kép: Hedon)
Maradjunk otthon és pálinkázzunk - nem túl jó üzenet a járvány közepén (Kép: Panyolai.hu)
Értjük a viccet, de azért nem ajánljuk, hogy otthoni bezártság miatti frusztráltságot sörrel enyhítsd (Kép: Mad Scientist)
Szabad viccelődni a járvánnyal
A viccelődés ezen a komoly témán, mint a járvány, nem ördögtől való dolog, még akkor sem, ha közben tudjuk, hogy emberéletek millióit követelte már eddig a kór. A belső feszültség és frusztráció elképesztő méreteket öltött már bennünk, most, hogy az oltások körüli káoszhoz kell asszisztálnunk, és hiába van karnyújtásnyira a vakcina, mégis teljesen reménytelennek tűnik, hogy valaha meg is kapjuk, szóval ebben a közhangulatban életmentő lehet egy-két poén és közös nevetés.
Az más kérdés, hogy nem annyira a piáláson kellene nevetni, sőt, a pizza sem segít a hangulaton, főleg, ha egész nap otthon ülünk, és csak növeljük a fenekünket és depressziónkat az egészségtelen táplálkozással, de azért egy mosolyt megér, még ha fogjuk is a fejünket a kifacsart szóvicceken. Minden jöhet, ami mosolyra késztet, elfáradtunk már mentálisan, az ingerek hiánya, az izoláltság kikészítette az idegeinket, úgyhogy egye fene, viccelődjünk vakcinán, oltáson, maradjotthonon, a lényeg, hogy kirántsuk magunkat abból az apátiából, amibe a járvány egy év alatt taszított minket.
Még több gondolkodnivaló:
- A szexualizálás vajon mi? Egy kislány ne legyen már szexi!
- Oltásirigység: az ügyeskedők kapnak vakcinát, a krónikus betegek pedig tovább várhatnak?
- Belebolondulunk lassan az ingerhiányba és a logikátlan korlátozásokba