Az androgünia évtizedek óta markáns irányzat a divatban. A nemek közötti határok elmosódása érzékelhető a trendeken, legyen szó akár magukról a kollekciókról, akár az azokat bemutató modellekről. Ma már a legkevésbé sem számít ritkaságnak, ha női ruhákat férfiak vagy férfi ruhákat nők prezentálnak a kifutón, akár teljesen függetlenül attól, hogy a bemutatón dolgozó modellek valójában ciszneműek, vagy épp transzneműek. Néhány éve azonban egy viszonylag új kategória is megjelent a modelliparban: a nembináris (non-binary) identitás. És bizony okozott némi kavarodást…
Mit is jelent ez pontosan?
A nembináris vagy régebbi elnevezése szerint genderqueer identitás a transznemű spektrumon helyezkedik el: azok az emberek sorolhatók ebbe a kategóriába, akik sem nőként, sem férfiként, de még nőből férfiként vagy férfiból nőként sem definiálják magukat. Ide tartoznak az úgyenevezett agenderek, akik egyik nemmel sem azonosulnak, de a genderfluid személyek is, akiknek a nemi identitása a férfi és a nő között mozog, esetleg részben vagy egészben a kettőt egyesíti. A divatszakmában egyre több modell határozza meg magát nembinárisként, ugyanakkor még a divatipar sem feltétlenül képes a helyén kezelni ezt a kategóriát.
„Minden ügynökségnél, amellyel szerződésben állok, szerepelek a férfi és a női modellek között is. A bookerek viszont külön a férfi vagy külön a női modellekkel foglalkoznak. Tehát előfordul, hogy például 12 órakor kapok egy e-mailt a női bookeremtől, hogy női ruhában kell megjelennem egy válogatáson, 13 órakor pedig a férfi bookerem keres, hogy férfi szettben várnak egy castingra. Valahogy így működik ez a gyakorlatban” – magyarázta a Refinery29-nek adott interjújában Oslo Grace nembináris modell. – „Folyton félreértelmezik a nememet a munkám során és ezt még meg kell tanulnom kezelni. Más modellek nagyon kedvesek, de a többnyire idősebb háttérdolgozók nem tudnak hova tenni. Hihetetlen fodrászokkal és sminkesekkel dolgozom együtt, mégis ők azok, akik a legtöbb nehéz pillanatot okozzák, amikor a nememről kérdeznek vagy megjegyzik: Reggel még egy férfi bemutatón dolgoztál. Most miért vagy nő?”
Miközben a nembináris modellekben rengeteg a lehetőség, egyelőre csak kevés olyan modellügynökség van a világon, mely önálló kategóriába sorolná őket. A dél-afrikai My Friend Ned viszont az elsők között lépte meg ezt.
„A modell még nem szerződött le velünk, de azt mondta, nem szeretné kipipálni az űrlapon sem a férfi, sem pedig a nő rubrikát, mert egyikkel sem tud azonosulni. Mindig olyan közeg voltunk, ahol olyannak fogadjuk el az embereket, amilyenek. Úgy gondoltuk, miért ne hozzunk létre egy olyan teret számukra, ahol jól érzik magukat? Arra jutottunk, kezdjük el, ha kicsiben is. Legalább ez a két modell, akiket igazán szeretünk és törődünk velük, komfortosan érezheti magát nálunk” – mesélte e Teen Vogue-nak Fani Segerman, az ügynökség kreatív igazgatója. Az azóta eltelt években több további nembináris modell is csatlakozott hozzájuk.
„Úgy érzem, az iparágban az androgün emberek iránt nagy az érdeklődés, a nembináris ernyő alá tartozó egyéb nemi identitások azonban kihasználatlanok, és nem annyira elismertek. A divatiparban minden bizonnyal létezik piac a nembináris emberek számára, de ezt a piacot bináris emberek töltik be” – mutatott rá Brandon Browne, az ügynökség egyik modellje.
Az ügynökség társalapítója, Candice Hatting is úgy látja, az ügyfelek sokszor inkább bináris modelleket választanak nembináris karakterek megjelenítésére is. Lényeges azonban kiemelni, hogy míg a divatipar elsősorban az esztétikáról szól, nembinárisnak lenni több, mint esztétika: identitás.
Genderkapitalizmus
A nembináris modellek között egyelőre ketten vannak, akik valódi sztárstátuszt értek el: Rain Dove és Indya Moore.
A 32 éves Rain Dove biológiailag nőnek született, de már gyerekkorában is inkább fiús volt a megjelenése, emiatt az iskolában Tranny Dannynek csúfolták. Csúnyának tartotta magát, ám egy barátja rávette, hogy menjen el egy Calvin Klein-modellválogatásra és adja ki magát férfinak. A tesztfotózásra azonban csupán egy alsónadrágot húzhatott fel, amikor aztán félmeztelenül állt a kamera elé, mindenki számára nyilvánvalóvá vált, hogy biológiailag nő. A tervező azonban nem zavarta el emiatt, sőt, a következő bemutatóján kifutóra küldte. Azóta férfi és női bemutatókon és kampányokon is dolgozik, a világ legnagyobb divatházaival.
Dove sajtát magát „genderkapitalistának” vallja, amit így magyaráz: „Olyan személyre utal, aki kihasználja, hogy társadalmi mércével épp férfinak vagy nőnek tekintik. Például, amikor nőnek nézik, ingyen beléphet egy klubba. Azonban amikor férfinak, nagyobb esélye lesz arra, hogy biztonságban hazaérjen. Ilyen életet kellett élnem és ennek köszönhetem a karrieremet. Azért fizetnek, hogy egyszerre mindkét, vagy épp egyik vagy másik neműnek mutassam magam, esetleg egyiknek sem.”
A 26 éves Indya Moore születési neme szerint férfi, ám saját magát transzneműnek, azon belül nembinárisnak vallja és az angol nyelvben használatos, nemek szerinti he vagy she névmás helyett a semleges they-t használja. Transzfób szüleitől menekülve tinédzserként nevelőszülőkhöz költözött. A középiskolai tanulmányaival felhagyott és 15 évesen modellkedni kezdett. Olyan divatházaknak dolgozott, mint a Dior vagy a Gucci, de számos divatmagazinban, illetve Katy Perry Swish Swish című klipjében is feltűnt. Később a legendás táncos-koreográfus Jose Gutierez Xtravaganza biztatására kezdett filmes castingokra járni. Sorozatokban és független filmekben bontogatta a szárnyait, végül 2017-ben megkapta Angel Evangelista szerepét a nyolcvanas évek végének afroamerikai-latino-transznemű ballroom-szcénájában játszódó A póz című sorozatban.
„Megtiszteltetés számomra, ha mások felnéznek rám, de még nekem is dolgoznom kell magamon. Nem szeretném, hogy bárki is a nyomdokaimon haladva tervezze az életét. Nem vagyok tökéletes, rengeteg hibám van és nagyon bonyolultan működöm. Azt akarom, hogy az emberek lássák meg bennem önmaguk legjobb részeit. Boldoggá tesz, ha ilyen tükörkép lehetek. Ez még akkor is hasznos, ha a esetleg a sötét oldalt látják bennem. Emberi dolog, hogy vannak hiányosságaink” – fogalmazott egy interjújában.
Hogy állunk a diverzitással?
A The Fashion Spot weboldal 2014 óta vizsgálja a négy nagy divathetet diverzitás szempontjából. A legfrissebb riportjuk szerint a közelmúltban zajlott, 2022-es tavaszi-nyári trendeket bemutató divathónapban összesen 30 alkalommal lépett kifutóra transznemű vagy nembináris identitású modell, ami a divatheteken dolgozó összes modell 2,40 százalékának felel meg. A rekordot a 2019-es tavaszi-nyári divathetek tartják, ahol 53 transznemű vagy nembináris modell kapott lehetőséget. A divathónap leginkluzívabb bemutatója idén a Chromat márkáé volt, melyen nyolc transznemű vagy nembináris modell, valamint egy drag queen és egy interszex modell is vonult. Emellett Jonathan Simkhai, Gabriela Hearst, a The Blonds, Prabal Gurung, Collina Strada, a Moschino és a Batsheva divatház bemutatóin szerepelt még egynél több transznemű vagy nembináris modell.
„Nem arról van szó, hogy korábban ne lettek volna jelen. Azt hiszem, sok olyan modell van, aki titokban tartotta az identitásának ezt a részét. A világ változik, én pedig elkötelezett vagyok, hogy olyan környezetben dolgozzak, ahol erről gyakrabban szó esik. Ezek a számok nem csupán azért növekednek, mert az emberek őszintén felvállalják, hogy kik is ők valójában, hanem azért is, mert tisztelik és ünneplik őket ezért. Izgalmas!” – fejtegette a neves castingdirektor, Noah Shelley a Dazed magazinban.
Miközben azonban a kifutókon viszonylag bátrabban foglalkoztatják a nembináris, illetve transz modelleket, a kampányokban már ritkábban kapnak lehetőséget. „Amikor egy reklámkampány készül, amivel egy egész világnak akarnak eladni valamit, inkább visszalépnek és egy szőke, kék szemű lányra bízzák, mert a vállalati struktúrák, amelyeknek meg kell felelniük, közel sem olyan kreatívak vagy nyitottak” – mutatott rá Shelley.
Még többet a divatiparról!
- Pattanásos modellek és Braille zokni – Amikor az ember diktálja a divatot
- Gatyamadzaggal mentik a divatot – trendek a melegítőn innen és túl
- Ők húszan uralják a divatvilágot, a többieknek csak az aprópénz jut