Íme, a nagy Shein-átverés: elmentünk az üzletbe, és elakadt a szavunk

Csízi Ágnes | 2024. December 13.
Ellátogattunk az állítólagos Shein-üzletbe, és egészen megdöbbentő tapasztalatok szakadtak ránk már néhány perc után.

„2024. december 10-én megnyílt a Shein első magyarországi üzlete Budapesten, a Sugár Bevásárlóközpontban” – szóltak a hírek alig egy nappal ezelőtt. Mivel a Shein népszerűségére nem is olyan nagy túlzás a „gigantikus” jelzőt használni, egyértelmű volt, hogy ellátogatunk és megnézzük, mit is tud a divatmárka fizikai üzlete.

Fotózásunk közben hivatalos lett: ez bizony átverés

Kolléganőnk már kezdettől fogva felhívta rá a figyelmünket, hogy eleve kissé gyanúsnak látja az üzlet belsejét és a vállfákat is a megjelent TikTok-videók alapján, így fokozott kíváncsisággal indultunk el a helyszínre. Akkor még nem tudtuk, hogy időközben eszkalálódik a botrány, és kiderül: valójában csalás történt. Pontosabban „gazdasági csalás” vagy éppen „versenytárs utánzása” – hogy melyik jogi terminus lesz helytálló, egyáltalán valamelyik igaznak bizonyul-e, az idővel kiderül. Az azonban biztos, a Shein cáfolja, hogy üzletet nyitott volna Magyarországon.

„A Shein termékek kizárólag online, a hivatalos weboldalunkon és alkalmazásunkon keresztül érhetőek el. Minden olyan magyarországi üzlet, amely azt állítja magáról, hogy Shein üzlet, nem a Shein által engedélyezett” – nyilatkozta a jogi lépések megtételére készülő cég a hvg.hu-nak. És nem is meglepő, hogy cselekedni fognak: a márkanév ott díszeleg a bejárat ajtaja fölött, majd az üzleten belül a próbafülkékben is.

20241212_184038

Lufikkal körbevett bejárattal köszönt az üzlet

20241212_183742

A SHEIN felirat a próbafülkékben is ott díszeleg

20241212_182900 (1)

Láthatóan minden holmiból csak egy-egy darab kapható

Tanácstalan és csalódott tömeg

A Sugár Üzletközpontba érkezve némi nézelődés után viszonylag könnyű volt megtalálni a SHEIN Store névre keresztelt állítólagos Shein pop-up boltot. Bejáratát lufik veszik körbe, és sorra érkeztek a nézelődők is ottjártunkkor. Azok a nézelődők, akik aztán személyiségüktől, hangulatuktól vagy éppen idejüktől függően vagy csalódottan sarkon fordultak, vagy ironikusan kommentálták a látottakat, vagy semleges arccal kezdték el vizsgálni a vállfákon lógó kínálatot. Hogy utóbbi a beletörődés, a hiszékenység vagy a tájékozatlanság jele volt, az valószínűleg személyenként is változó, mindenesetre bő 10 perc alatt csupán egyetlen fiatal lány lépett oda a pénztárhoz. Vásárlás terén tehát tolongás cseppet sem volt. És ha más nem, ez azért jelent valamit…

20241212_183554 (1)

Nem könnyű átlátni a kínálatot

20241212_184018

Akadnak az üzletben rendezettebb területek is

20241212_183928

Több műfaj és fazon egymás mellett

20241212_182900 (2)

Jól látható, hogy méretből nincs kínálat

Gyanús környezetben gyanús válaszokat kaptunk

A másik pénztárhoz érkező én voltam, akkor még a SHEIN hivatalos nyilatkozatáról mit sem sejtve, azonban jó néhány dolgon minimum meglepődve. Három kérdést tettem fel, hogy tisztábban lássunk. Mindháromra kellemetlen és lehangoló választ kaptam.

De valójában nem ezek voltak az igazán árulkodó jelek arról, hogy egy klasszikusnál kissé kaotikusabb és rendezetlenebb turkáló kísérteties hasonmására bukkantunk. Ezek csupán megerősítést adtak az érzéseinkre.

20241212_182933 (1)

Meglepő, mennyire gyűrött ruhák kerültek a vállfákra vagy akár éppen egy próbababára

20241212_183643 (1)

Menyasszonyi ruhából is akad néhány

20241212_183024 (1)

Változatos a kínálat, mindenből, szinte mindenből csak egy-egy darabot találunk

Rendezetlen káosz sérült árukkal

Az üzletbe érkezve az első benyomást nagyjából ez a szópár írja le legjobban: rendezetlen káosz. Persze mindez lehetne a nagy érdeklődés és a trehány nézelődők eredménye, azonban kár lenne rájuk fogni a látványt. Világmárka megnyitója utáni csillogásnak halvány nyoma sincsen, ahogyan munkatársaknak sem: két fiatal áll csupán a kasszánál, akik egymással beszélgetnek és éppen pénzt számolnak. Színek, méretek stílusok vagy fazonok szerinti kategóriákat is nehéz találni, bár a kabátok valóban nagyjából egy kupacban sorakoznak a vállfákon, ahogyan a néhány menyasszonyi ruha (?), valamint a látványosabb, flitteres és csillogó maxik és minik is egymás mellett találhatók.

Aki ide belép, akkor tud legjobban tájékozódni, ha már jártas a használt ruhák világában, és nem lepődik meg azon sem, hogy jó néhány holmi már messziről nézve is gyűrött, legalább ennyire pedig az is igaz, hogy hibás, sérült vagy éppen kilógnak belőle a szálak. Utóbbiak egy márkaboltban például a látványosan akciózott szektorban foglalnak helyet, nem úgy mint itt…

20241212_183953

Brutális szálhibák az elegáns felsőn

20241212_183216 (1)

Kopások, melyek gyanús, hogy nem gyári eredetűek

20241212_183509 (1)

Ez a példány sem nevezhető makulátlannak...

Bizarr vállfák és árcédulák… Mi ez?!

Ahhoz sem kell különösebben szemfülesnek lenni, hogy az ember azonnal kiszúrjon néhány egészen vad furcsaságot. Rengeteg holmi, de tényleg, szinte az összes ruhadarab SHEIN feliratú vagy felirat nélküli vállfa helyett Dorothy&Aby feliratú vállfán lóg a sorban. Az árcédulák, melyeken egyébként nem is olyan alacsony számok díszelegnek – egy aranyszínű nadrág ára például 4990 forint, míg egy pufi mellényé 9990 forint – egyik oldalukon az árat mutatják, másik oldalukon pedig a Dorothy&Aby üzleteinek listáját és a cég elérhetőségét. És hogy ez csupán egy suta kivitelezési-spórolási ötlet, egy különös marketinges ügyetlenség vagy az abszolút véletlen műve? Azt akár mindenki eldöntheti maga is, mi sem állítunk többet annál, mint hogy nagyon különös látvány ez akkor, ha az ember egy nemzetközi hírű és merőben más elnevezésű márka üzletébe érkezik…

20241212_183037 (1)

SHEIN üzletbe érkeztünk, mégis más üzletek címét látjuk az árcédulán

20241212_183347 (1)

Pedig az ár nem is feltétlenül túl alacsony

20241212_183320 (1)

A vállfák feliratát is érdemes szemügyre venni

Exit mobile version