A Ryanair azután hozta nyilvánosságra a járattörlések pontos listáját, hogy az utasok körében rendkívül nagy volt a felháborodás. A társaság ugyanis pénteken teljesen váratlanul jelentette be a honlapján, hogy azonnali hatállyal napi 40-50 járatát törli október végéig, ami összesen mintegy kétezer járat kiesését jelenti.
Az első napokban azonban ennél is többet, 80 járatot törölt a Ryanair. Az utasokat e-mailben értesíti arról, hogy nem fog indulni a gépük. Ebben az esetben az utas kérhet ingyenes átfoglalást vagy visszatérítést. A légi utasok jogait szabályozó uniós direktíva szerint a Ryanairnek akkor is térítésmentesen kell átfoglalnia a jegyet, ha a saját hálózatában nem tudja megoldani az utas elszállítását. A légitársaság azonban nem kötelezhető arra, hogy a következménykárokat (autóbérlés, szállás) megfizesse – hívta fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.
Sokat késtek, ezért ritkítják a járatokat
A Ryanair hangsúlyozta, hogy a törlések a járatok kevesebb mint 2 százalékát érintik, és az a céljuk, hogy helyreállítsák a járatok közlekedésének pontosságát. Szeptember első két hetében a megszokott 90 százalék helyett a járatoknak már kevesebb mint 80 százaléka közlekedett pontosan a légiforgalmi irányítás kapacitásának szűkössége és a sztrájkok, a kedvezőtlen időjárás, valamint a hajózó személyzet szabadságának kötelező kiadása miatt. A Ryanair eddig áprilistól márciusig terjedő év szerint engedte a szabadságolást, a jövő évtől kezdve azonban a naptári év szerint kell alakítani a szabadságolási rendszert. Ennek következményeként a hajózó személyzetnek (pilótáknak és légiutas-kísérőknek egyaránt) idén december végéig ki kell venniük egész éves szabadságukat. A légitársaság arra számít, hogy ha a következő hat hétben napi 2500 járatából 40-50-et töröl, helyre tudja állítani a pontos közlekedés 90 százalékos szintjét.