A levél szerint a szövetségi kormány, a tartományi kormányok és a helyi önkormányzatok behatóan vizsgálják a helyi közösségi közlekedés ingyenességének lehetőségét és azt, hogy a fizetős rendszer megszüntetése miként szoríthatja vissza a magántulajdonban lévő gépkocsik használatát, és ennek révén hogyan javíthatja a települések levegőminőségét.
Vizsgálják azt is, hogy miként lehet csökkenteni az autóforgalom környezetszennyező hatását a közlekedési szabályok átalakításával, és tervezik, hogy a személyszállításban és az áruszállításban is bevezetnek új előírásokat, amelyek arról rendelkeznek, hogy a leginkább veszélyeztetett területeken csak alacsony károsanyag-kibocsátás mellett lehet ilyen üzleti tevékenységet végezni.
A kancellária, a környezetvédelmi minisztérium és a közlekedési minisztérium közös levele szerint az újításokat öt városban (Bonn, Essen, Herrenberg, Mannheim, Reutlingen) próbálják majd ki, és a tesztek után döntenek az ingyenes tömegközlekedés és a többi mérlegelt átalakítás országos bevezetéséről.
Németországban a közösségi közlekedés egyre népszerűbb, a jegyekből és bérletekből származó bevétel tavaly 12,8 milliárd euró (4000 milliárd forint) volt, ami 3,3 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest.