A közelmúltban drasztikusan megemelték a 49 személyesnél nagyobb autóbuszok kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díját. Olyannyira, hogy az eddigi 250-300 ezer forintos éves díj 1-1,2 millió forintosra nőtt – írja az Infostart.
Csütörtökön a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium bejelentette, hogy vizsgálatot kezdeményez az ügyben. Az NFM szerint az egyidejű, nagyarányú drágulás miatt akár a kartellgyanú vagy az erőfölénnyel való visszaélés vizsgálata is indokolt lehet. A tárca ezért mielőbbi egyeztetésre és vizsgálatra kérte fel az ügyben hatáskörrel rendelkező Magyar Nemzeti Bank és a Gazdasági Versenyhivatal vezetőit – közölte az NFM csütörtökön az MTI-vel.
Közleményük szerint a díj megemelése súlyos terhet jelent a vállalkozások számára, ráadásul a pluszköltségeket valószínűleg úgyis az utasokra hárítanák. Hozzátették, hogy „a kormány a magyarországi kis- és középvállalkozások és az általuk kiszolgált utasok oldalán áll”.
A NiT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete) szerdán azt közölte, hogy a közelmúlt buszbaleseteire hivatkozva a biztosítótársaságok átlagosan háromszoros, négyszeres biztosítási díjat követelnek a buszos vállalkozásoktól, de akad olyan biztosítótársaság is, amelyik 31 millió forintos éves díjjal szerződne. A testület a helyzet rendezésére a felügyeleti szervek és a kormány beavatkozását kérte arra hivatkozva, hogy a vállalkozások rendkívüli mértékben kiszolgáltatottak a biztosítói erőfölénnyel szemben.
Közleményük szerint az autóbuszos személyszállító vállalkozások jelentős része alacsony tőkeerejű cég, az emelést csak úgy tudnák finanszírozni, ha azt a fogyasztókra hárítanák. A biztosítási díjak drasztikus növekedése miatt a hosszabb turistautak mellett a csoportos iskolai kirándulások, a belföldi utazások vagy a munkásszállítások is jelentősen drágulhatnak.
Hozzá kell ugyanakkor tennünk, hogy amikor a személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díja emelkedett hasonlóan drasztikus mértékben, a kormány nem állt ki az autósok mellett.