Ez a hely nem csak felújított helyiségeket vagy néhány modernebb eszközt jelent a múzeum életében. Egy teljesen új, átfogó oktatási módszert fejlesztettek ki a gyöngyösi és a környékbeli iskolákkal közösen, és a természettudományos ismeretek tapasztalati úton való tanításával szeretnék népszerűsíteni az ezekhez a tudományterületekhez kapcsolódó szakmákat a térségben.
A 2018 elején kezdődött program része egy interaktív oktatótér kialakítása volt, de nem ez az egyetlen újítás. „A projekt lelkét azok a pedagógiai programok adják, amelyeket szaktanárokkal, környezeti nevelőkkel, egy-egy terület kutatóival közösen dolgoztunk ki. Szerettünk volna egy teljesen más alapokra építő koncepcióval előállni, amely igazodik az iskolai tananyaghoz, de kiegészíti, színesíti és elmélyíti a tudást, ami remek alap lehet a további természettudományos karrier felé – foglalja össze a pályázat lényegét dr. Medzihradszky Zsófia, a Magyar Természettudományi Múzeum általános és közművelődési főigazgató-helyettese.
A 21. században egy múzeumnak nemcsak az a feladata, hogy gyűjtse és bemutassa a tárgykörébe tartozó értékeket, hanem fontos társadalomszervező és népművelő tevékenységet is kell folytatnia. A Mátra Múzeum, amely az ország egyik legnagyobb természettudományos gyűjteményével rendelkezik, eddig is kiemelt feladatának tekintette, hogy minél érdekesebb és befogadhatóbb módon mutassa be a rábízott kincseket. Messze földön híres természettudományos pavilonjának tölgyfája, amely segít a látogatóknak megismerni a magyar erdők élővilágát. Sokan visszajárnak, hogy felidézzek azokat az emlékeket, amiket iskoláskorukban szereztek a múzeumban. „Fontos, hogy a gyerekek megismerjék a környezetüket, tudatosan éljék a mindennapjaikat és értsék azokat a folyamatokat, amik körülveszik őket. Mi egy nagyon szerencsés helyen élünk itt, a Mátra lábánál, rendkívül gazdag geológiai és biológiai környezet vesz minket körül. Fontosnak tartjuk, hogy a következő generáció is értékelje és kincsként őrizze a természet értékeit. Ezt pedig csak akkor érhetjük el, ha rávesszük a gyerekeket a körülöttük lévő világ megismerésére és tiszteletére. Ebben lesz segítségünkre az élményközpont és a hozzákapcsolódó pedagógiai program” – mondja a múzeum igazgatója.
„Az egész pályázat arról szól, hogy megpróbálunk a gyerekek nyelvén beszélni, játékokkal, kísérletekkel, tapasztalatokkal bemutatni nekik azt, amit az iskolában elméletben és rövid idő alatt kell nekik elsajátítani. Ott nincs idő arra, hogy tapasztalat alapján rögzüljön a tudás. Itt pontosan ez a cél. Egy nagyon régi és nagyon bölcs mondás szerint »Mondd el, és elfelejtem; mutasd meg, és megjegyzem; engedd, hogy csináljam, és megértem.«” – folytatja a főigazgató-helyettes asszony.
A programban 21 Heves megyei iskola működik közre, amelyek diákjai a következő két évben több alkalommal vesznek majd részt kihelyezett tanórákon a múzeumban. A program a természettudományos tárgyak köré épül, úgymint a fizika, a kémia, a biológia vagy a földrajz. A programban az első két évben közel 5500 gyöngyösi és Gyöngyös környéki gyerek tanul majd márciustól kezdve. Olyan témákat dolgoznak fel, mint az állatok testfelépítése és a mozgás kapcsolata vagy a mindennapi ételek útja a termőhelytől a asztalig, de a vízminőségről, a fenntarthatóságról és a környezetvédelemről is lesz szó. A gyerekek utazását és a tanórákhoz szükséges eszközöket is a pályázat finanszírozza. Mindenki kap például majd egy sókristályt, amelyet a foglalkozás után hazavihet, és tovább kísérletezhet vele.
„Arra szeretnénk ösztönözni a gyerekeket, hogy váljanak egy kicsit kutatóvá, mélyedjenek el az őket érdeklő témában, fedezzék fel, hogy milyen lehetőségek vannak a tudományban. Nemcsak a száraz képletekről és egyenletekről szólnak ezek a területek, hanem rengeteg csoda várja azt, aki egy kicsit mélyebbre ás az ismeretekben. Legyen »menő« a tanulás és a természet védelme” – teszi hozzá a főigazgató-helyettes.
A program része egy honlap fejlesztése is, amely különböző feladatokat, adatbázisokat és online játékot kapcsol az élményközpontban szerzett tudáshoz. A programban részt vevő gyerekek és az iskolák között tanulmányi versenyeket is hirdetnek majd, ezzel ösztönözve az egyéni tehetségeket és az osztályokat a kimagasló teljesítményre. A díjazottak ajándéktárgyakat és belépőjegyeket kapnak majd.
A nagyközönség számára az Élményközpont a pedagógiai program befejeztével válik majd teljesen nyitottá. Akkor egy kicsit át is alakul, mert a beépített eszközök segítségével a látogatók önállóan tudják majd felfedezni a környék természettudományos kincseit. A szülőket az élményközpontot már jól ismerő gyerekek vezethetik végig a kiállításon, tesztelhetik egymás képességeit és akár új dolgokat is megismerhetnek az okoseszközök és a demonstrációs tárgyak segítségével.
„Bízunk benne, hogy a közösség kedvelt és gyakran látogatott programja lesz majd az élményközpont. Fontosnak tartjuk, hogy a város és a környék lakói továbbra is támogassák a múzeum munkáját, és büszkék legyenek arra, hogy ezzel a fejlesztéssel is több lehet a városunk” – hangsúlyozza Báryné dr. Gál Edit.