Téli gumi vagy négyévszakos gumi való nekem? (X)

hirdetés | 2021. Október 27.
Tudjuk, hogy a megfelelő gumiabroncs kiválasztása nem könnyű feladat, ráadásul a minőségbeli különbségek sem annyira nagyok, úgyhogy nehéz lehet eldönteni, hogy melyik való nekünk. Amikor a hideg megérkezik, megváltoznak az útviszonyok, és a nyári abroncsok veszítenek a hatékonyságukból. Magyarországon a legjobb megoldást a téli gumik jelentik, azonban egyre felkapottabbá válnak a négyévszakos abroncsok is.

Mit tudnak a téli gumik?

Először nézzük a téli gumikat. Többféle márka közül választhatunk, vannak prémium, középkategóriás és budget termékek is. Talán senkinek nem kell magyarázni, hogy a három között mi a különbség, ha a biztonságról van szó, akkor nem szabad spórolni. A legfelkapottabb márkák között olyan nevek szerepelnek, mint a Michelin Alpin téli gumik, de a Hankook, a Continental, a Dunlop vagy Vredestein is egyre több autón jelenik meg. Ezeket az abroncsok úgy tervezték meg, hogy Nyugat-Európában bárhol és bármikor használhassuk, a hideg, nedves és havas körülményeket kiválóan kezelik.

Emellett vannak szegecsekkel vagy anélkül kapható skandináv téli abroncsok, amik nagyobb hóban is megállják a helyüket. Ha a skandináv országokba tervezünk utazni, akkor mindenképpen szükségünk lesz rájuk, mivel a szélsőséges időjárási viszonyoknak is ellenállnak. Nem baj, ha befagyott tavon kell átkelnünk, nem baj, ha odakint -40 fok alá csökken a hőmérséklet, ezek a szilika keverékek még így sem fognak veszíteni a rugalmasságukból. Hazánkban erre a gumira azonban csak akkor van szükség, ha a hegy tetején, egy eldugott kis faluban élünk, ahova a hókotró sem szokott feljutni. Amennyiben normál (városi) körülmények között élünk, úgy maradjunk az előzőnél.

A hagyományos téli gumikat úgy tervezték meg, hogy 7 fok alatt is optimális teljesítményt nyújtsanak. A nedves, hideg és havas terepeken érik el a maximális teljesítményüket, ugyanakkor a reggelre megfagyott jéghártyán sem fogunk elcsúszni velük. Az egyetlen korlátjuk, hogy nagyon kell figyelni a hőmérséklet változását, mivel a 7 fok feletti időben elkezd lágyulni, és gyorsan veszít a hatékonyságából. Szerencsére ez csak tavasszal szokott megtörténni, bár a mai időjárásnál sosem lehet tudni. Ha azt tapasztaljuk, hogy hirtelen téli tavasz lesz, akkor vezessünk óvatosabban, hogy ne kopjon el a futófelület.

Mi van a négyévszakos gumikkal?

A négyévszakos gumik szó szerint négy évszakra lettek tervezve, a gyártók célja, hogy télen és nyáron is ugyanazokkal az abroncsokkal haladjunk. Teljesen természetes, hogy ezt nem lehet tökéletesen kivitelezni, mivel a -20 fok és a +35 fok között túl nagy a különbség. Ma még nem létezik olyan technológia, amely tökéletessé tenné a négyévszakos gumikat, úgyhogy sajnos nem való mindenkinek.

Persze, nem kell azonnal temetni a lehetőséget, de érdemes átgondolni, hogy milyen körülmények között szoktunk vezetni. Amennyiben alig mozdulunk ki a városból, és egész évben a közelben maradunk, úgy nyugodtan válasszuk a négyévszakos gumikat. Ha azonban olyan helyen élünk, ahol gyakoriak a havazások, és egyik faluból a másikba megyünk át, akkor inkább ne kockáztassunk.

Exit mobile version