Már nem várnak az utolsó pillanatig a magyar vevők a karácsonyi vásárlással, sokan novemberben nekiállnak az ajándékok beszerzésnek – mutat rá az Etele Plaza online kutatása. A megkérdezettek jelentős része (45 százalék) már novemberben, sőt sokan még korábban (18 százalék) beszerzik az ajándékokat, míg harmaduk december elejére (33 százalék) időzíti a vásárlást. A vevők leginkább a plázák (95 százalék) és az online áruházak (75 százalék) kínálatát böngészik, és jóval kevesebben próbálnak szerencsét helyi kisboltokban (18 százalék) vagy piacokon (17 százalék).
A legtöbben 5-10 órát töltenek a meglepetések kiválasztásával, amire összesen 50-100 ezer forintot költenek.
A többség (51 százalék) idén ugyanannyit költ ajándékokra, mint tavaly, viszont szinte egyenlő arányban vannak azok, akik kevesebbet (24 százalék) vagy egy kicsit többet (25 százalék) szánnak a meglepetésekre. A legtöbben (32 százalék) összesen 50-100 ezer forintot fordítanak karácsonyi ajándékokra, míg minden 5. ember 100-200 ezer forint (22 százalék), illetve 20-50 ezer forint (22 százalék) közötti összegben vásárol be.
Tízből négyen (42 százalék) személyre szabott vagy valamilyen különleges terméket választanak, míg a nyilatkozók negyede (23 százalék) a megajándékozott hobbijához passzoló meglepetéssel készül. A vevők az ajándékokat leginkább spontán választják ki (69 százalék), illetve barátoktól, családtagoktól szerzett ötletekből (57 százalék), illetve online és közösségi oldalakról (44 százalék) inspirálódnak.
Leggyakrabban szépségápolási termékek (60 százalék), élmények (mint például koncertjegyek, utazások, wellness kuponok – 59 százalék), ruházati és divatcikkek (54 százalék), játékok (51 százalék), könyvek (49 százalék), valamint elektronikai eszközök (46 százalék) kerülnek a fa alá.
A megkérdezettek döntő többsége (86 százalék) élvezi a karácsonyi ajándékvásárlást, még ha közülük sokan (36 százalék) időnként stresszesnek tartják azt.
Kiemelt fotó: illusztráció, iStock