Az esti mesétől sikeresebb lesz a gyerek az iskolában

Kun Gabi | 2019. Április 10.
A meseolvasás márpedig kell. Most pedig tudományosan is meg tudjuk indokolni, miért mesélj minél többet a gyereknek.

Bár már annyi indok is bőven elég, hogy a gyerekek imádják általában, ha a szülők meséket olvasnak nekik, de ha több motiváció kell, akkor egy új tanulmány, reméljük ,meggyőz mindenkit arról, milyen fontos az esti mesélés.

A Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics szaklapban megjelent új tanulmányban azt találták, hogy azok a gyerekek, akiknek a szülők 5 könyvet felolvasnak naponta babakorukban, sokkal nagyobb szókinccsel indulnak neki az ovinak, mint azok, akiknek nem szoktak felolvasni.

Az 5 könyv ebben az esetben természetesen nem 5 darab Bűn és bűnhődés terjedelmű könyvet jelent, hanem azokról a babamesékről van szó, amiket nagyjából tíz perc felolvasni, és akkor már benne van a bábozás ideje is.

De ha ez az 5 könyv túl soknak tűnik, vagy a gyereked nem olyan fajta, aki szívesen üldögél meséket hallgatva, akkor is érdemes legalább egy könyvet ráerőltetni egy nap, mert már egy mese is 290 000 szót jelent ötéves korára a szókincsében.

Azok a gyerekek, akik nagyobb szókinccsel rendelkeznek ovis korukban, sokkal jobban fel vannak készülve rá, hogy az iskolában nyomtatásban is megismerkedjenek a szavakkal, könnyebben sajátítják el a tananyagot

– mondta el Jessica Logan, a kutatás vezetője.

Képünk illusztráció – Forrás: Pexels/Daria Shevtsova

Logan és csapata azért vágott bele a kutatásba, mert sokkolta őket, amikor előzetes felmérésekből kiderült, hogy a gyerekek negyedének soha nem olvasnak fel egyetlen mesét sem otthon a szülők. A céljuk az volt, hogy megnézzék, milyen hatással van a gyerekekre, ha nem olvasnak nekik, és amit találtak, meglepő eredményt hozott: napi 5 mese felolvasása akár 1 milliós szókincset is jelenthet, mire ötéves lesz a gyerek.

A kutatók az eredmények alapján megbecsülték, milyen szókincsnövekedésre lehet számítani a meseolvasással összefüggésben a gyerek ötéves korára:

Logan azzal indokolja a mese szókincsre gyakorolt pozitív hatását, hogy a hétköznapi nyelvben és a mesékben, irodalomban használt szavak nagy mértékben eltérnek egymástól. Például ritkán kerül elő a keddi vacsora közben témaként egy pingvin, de ha pingvines mesét olvasol fel este, akkor máris egy rakás új szó bukkan fel, amiről még nem hallott a gyermek.

A kutatók szerint az is lehet, hogy az 1 milliós szókinccsel még alá is becsülték a sok mese hatását, mert a szülők gyakran hozzátesznek információkat az olvasott történetekhez, és többször is felolvassák ugyanazt a mesét, amiből még több szót tud megtanulni a gyerek.

Tehát ha azt szeretnéd, hogy az iskolában könnyebb dolga legyen a gyereknek, akkor nem külön angolra kell járatni már oviban, hanem minél többet olvasni neki, hogy fejlődjön a szókincse.

Exit mobile version