Cirkuszhercegnő három gyerekkel

nlc | 2010. Augusztus 22.
A Fővárosi Nagycirkusz Úton a bohóc című előadásában szerepel egy törékeny termetű, mosolygós lányka, aki egészen elképesztő pózokat mutat be kézenállás közben. Produkciójánál már csak az döbbentett meg jobban, hogy kiderült, az általam gondolatban lelánykázott Nereus Éva – többek közt a stockholmi cirkuszfesztivál Cirkus Prinsessan címének nyertese – nemcsak hogy elmúlt 30 éves, de egy 9, egy 5 és egy másfél éves kislány anyukája.

– Mennyit hagytál ki a szülések után?

– Mindháromszor nagyjából fél évet. Az első lányomnál volt a legrövidebb ez az idő, ő április végén született, és szeptemberben elvállaltam egy beugrást Richter József Magyar Nemzeti Cirkuszában, ahol akkor a szintén artista férjem dolgozott. Persze még nem egészen azon a szinten tudtam előadni a számomat, mint előtte, de a koreográfián nem kellett változtatnom. Négy-hat héttel a szülések után kezdtem edzeni nagyon óvatosan, és sok türelemmel, kitartással lassan mindig visszanyertem a formám, pedig az első terhességem alatt 16 kilót szedtem fel.  

Megszokott a szakmában, hogy az anyukák ilyen hamar visszatérnek?

– A cirkuszosoknál is egyre kevesebb a gyerek, mivel sokan félnek, hogy nem hívják majd őket, vagy nagyon átalakul a testük, és külön nehéz azoknak a helyzete, akik párban vagy csoportban dolgoznak, hiszen a kihagyás a többieknek is gondot okoz. Akik mégis vállalnak gyereket, azoknál viszont igen, ez a jellemző. A sógornőm is dolgozik már a hét hónapos kisfiuk mellett.  

A gyerekek születése befolyásolta a karrieredet?

– Kicsit nehezebb volt munkát találni, főleg a harmadik után, ennyi gyereke azért nem szokott lenni egy aktív artistának. De ez a szakma nagyon elfogadó a gyerekekkel. Az, hogy most már velük utazunk, egyáltalán nem gond, igazából csak a luxushajókon nem tudunk így munkát vállalni. A turnékat ugyan nehéz összehangolni a gyerekek hétköznapjaival, de ha varietékben lépünk fel, akkor akár fél évig is egy helyen vagyunk. Ilyenkor a gyerekek tudnak rendesen iskolába, oviba, különórákra járni, a nagylányom például eleve Németországban kezdte az első osztályt. A váltás persze nehéz, de nagy kaland ez nekik.

A vándorcirkuszok ma is úgy működnek, ahogy a filmek alapján elképzeljük?
 
– A cirkuszos filmek tele vannak vicces dolgokkal – például kosztümben le sem ülünk, nemhogy abban mászkálnánk egész nap –, de azért a hangulatát egész jól visszaadják. Az utazó cirkusznál ma is mindenki lakókocsival megy. Léteznek még azok a régi, fa cirkuszi kocsik is, de sokaknak már színesre festett, nagy amerikai lakóautója van padlófűtéssel, akár kisebb káddal. A mienk csak egy teljesen hétköznapi, 8 méteres lakókocsi, nincs is kifestve, mert nem szeretek cirkuszosként közlekedni a városban. Ha épp nem használjuk, az a nyaraló a Balatonnál. Három gyerekkel eléggé kinőttük; bár a hűtő annyira pici, hogy mindennap be kell vásárolni, télen meg néha befagynak a csövek, olyan sajátos hangulata van a vándorcirkusznak, hogy néha kifejezetten vágyunk rá. Ezek egyébként általában családi cirkuszok, amelyek szerződtetnek néhány más fellépőt is a karácsonyi és a nyári turnékra. A karácsonyi helyszíneket lekötik, nyáron viszont sokszor menet közben alakul a program, általában csak azt tudjuk, hogy mikor indulunk. A technikai személyzet konvojban megy ma is, nekünk csak megmondják, hogy hova, mikorra kell odaérnünk. Ezek általában városközeli üres területek, a GPS óta könnyű megtalálni őket, régebben viszont – például az északi országokban – az útra dobott fenyőágakkal jelezték, hogy merre kell menni. A sátorhelyen aztán mindenkinek a neki kijelölt helyre kell beállnia, hogy kívülről is jól mutasson az egész. Az összezártság miatt néha persze előfordulnak konfliktusok meg szövődnek románcok, de ezek szerintem minden kisközösségben előfordulnak ugyanígy.  

Te magad is cirkuszos családból származol. Változott a cirkusz világa gyerekkorod óta?

– Hú, nagyon sokat. A főszezon az őszi–téli időszakra tevődött át. Európában nem ritka, hogy akár két hónapra is bezár egy cirkusz nyáron, mert annyira nincs látogató. Maga a műfaj is átalakult. A revütől egyre inkább a színház felé mozdul. Régebben például elképzelhetetlen volt egy férfiartista flitteres, tollas ruhájú női asszisztens nélkül, ma pedig egyre gyakoribb a kifejezetten felnőtteknek szóló komolyabb, látványosabb előadás. Szerintem a gyerekeknek amúgy is csak rövidebb, egyórás műsorokat kellene csinálni bohóccal meg állatokkal, úgyis ezek kötik le őket. Az állatvédők miatt egyébként egyre kevesebb az állatszám is. Nyugat-Európában már nem szerepelhet majom, északon kitiltották az elefántokat is. Az új rendeleteket elég nehezen élte meg a szakma. Nem az a baj, hogy most már meg van szabva, mekkora helyen tarthatók az állatok, hanem az, hogy közben azt is meg kellene nézni, milyen körülmények között élnek a dolgozók. A cirkuszosoknak egyébként is fontosak az állataik, mivel rengeteg munkájuk van bennük, és akkor tudnak fellépni, ha azok egészségesek, és jól mutatnak. 

Cirkuszos családban egyértelmű, hogy a gyerekek is artisták lesznek?

– Inkább csak nagyon valószínű. Akik ebben nőnek fel, általában beleszeretnek ebbe a világba, hozzászoknak a manézshoz, de gyakran nincs is más lehetőségük. A sok utazás azért nehezen egyeztethető össze a tanulással. Én szerencsés vagyok, mert egyértelmű volt, hogy ezt akarom csinálni, inkább csak az volt a kérdés, hogy milyen zsánerben. Próbáltam zsonglőrködni, drótozni, akrobatikázni, végül a handbalancing feküdt a legjobban. Szülőként persze nagy kérdés, hogy a szakma nehézségeit, hátrányait ismerve tereljük-e másfelé a gyerekeket. Ráadásul az artisták kicsi korukban kezdik a gyakorlást – az oroszok például gyakran 2 évesen, mert akkor még nem fáj a lazítás –, ami eleve meghatározza a jövőjüket. Mi a lányokra hagyjuk a döntést. A nagylányom például az apukája ruganyosságát örökölte, valószínűleg jó akrobata lenne, de nem erőltetjük. Persze nagyon fogunk örülni, ha ezt választják, mert minden nehézsége ellenére ez nagyon szép szakma.  

Meddig tud aktív maradni egy artista?

– Az én esetemben nagy szerencsével is maximum 40 éves koromig. Egyrészt fizikailag nehezen bírja az ember, másrészt – pláne egy nőnél – a kor hamar meglátszik a színpadon. Sokan nem tudják otthagyni a cirkuszt, és amikor eljön az idő, áttérnek valami más, jellemzően állatos vagy komikus produkcióra, még akkor is, ha ilyenkor már általában csak kisebb helyeken tudnak fellépni. Én elkezdtem a Budapesti Gazdasági Főiskola turizmus szakát, talán ezzel kezdek majd valamit. De persze lehet, hogy egyszer csak beugrik valami jó ötlet, és akkor maradok.  

Exit mobile version