Boldogan élt, amíg meg nem verték
Nagyjából így lehetne magyarra műfordítani a Saint Hoax nevű közel-keleti grafikus alkotásait, aki kékre-zöldre vert Disney-hercegnőket ábrázolt a családon belüli erőszak illusztrálására. A “Happy Never After” (szójáték, a “boldogan éltek, míg meg nem haltak”-formula angolul így hangzik: happily ever after) kampány azért különösen erős, mert ezeket a figurákat jellemzően a boldogság-szerelem-család háromszögében szokták ábrázolni, illetve a legtöbb Disney-mese vége óriási happy end. Nos, itt nem annyira. A plakátokon szereplő mondat annyit jelent: “mikor jött el a pillanat, amikor már nem hercegnőként bánt veled?”
A nők elleni erőszak Magyarországon is hatalmas probléma, egy 2013-as NaNE felmérés szerint minden ötödik nő válik a párkapcsolati erőszak áldozatává, hetente egy nő pedig meghal a családon belüli erőszak következtében. A világon számos szervezet küzd ez ellen, cikkünkben összeszedtük a legjobb vagy legsokkolóbb kampányokat, amelyek célja, hogy felnyissák a társadalom szemét: ez így nem mehet tovább!
Az istennők sem ússzák meg
Az indiai Save The Children nevű nonprofit szervezet ennél tovább lépett, és a távol-keleti országban nagy tiszteletnek örvendő istennőket ábrázolta csúnya véraláfutásokkal. A Save Our Sisters nevű projekt a hagyományos indiai ábrázolások stílusában jeleníti meg az istennőket, hangsúlyozva, hogy a családon belüli erőszak ellen senki sincs védve, még az sem, aki jó anyagi körülmények között él. Az istenekre érinthetetlen, mindenki másnál hatalmasabb lényekként tekintünk, ezért is különösen sokkoló a kékre-zöldre vert istennők látványa.
A nők elleni erőszak Magyarországon is hatalmas probléma, egy 2013-as NaNE felmérés szerint minden ötödik nő válik a párkapcsolati erőszak áldozatává, hetente egy nő pedig meghal a családon belüli erőszak következtében. A világon számos szervezet küzd ez ellen, cikkünkben összeszedtük a legjobb vagy legsokkolóbb kampányokat, amelyek célja, hogy felnyissák a társadalom szemét: ez így nem mehet tovább!
Álompárok a mesék világából… vagy mégsem?
Az olasz Alexsandro Palombo alkotásai a Disney-hercegnős kampány vonalát viszik tovább. A grafikus kampányának mottója: “Miféle férfi vagy? – Állítsd meg a nők elleni erőszakot”, szereplői pedig olyan rajzfilmekből ismert női alakjai, amelyek hagyományosan boldog, hosszú távú kapcsolatokat ábrázolnak. Hófehérke, Hamupipőke, de Marge Simpson és a Family Guyból ismert Lois Griffin is szenved, miközben párjaik boldogan mosolyognak mellettük.
A nők elleni erőszak Magyarországon is hatalmas probléma, egy 2013-as NaNE felmérés szerint minden ötödik nő válik a párkapcsolati erőszak áldozatává, hetente egy nő pedig meghal a családon belüli erőszak következtében. A világon számos szervezet küzd ez ellen, cikkünkben összeszedtük a legjobb vagy legsokkolóbb kampányokat, amelyek célja, hogy felnyissák a társadalom szemét: ez így nem mehet tovább!
A smink álarca mögött
Az Egyesült Államokban élő Daryna Barykinát saját bevallása szerint lenyűgözte, hogy az USA-ban milyen intenzitással kezelik a figyelemfelkeltő kampányokat, ezért saját alkotásaival is igyekezett erős ingert létrehozni, felhívni a figyelmet a modern élet durvaságára, amelyek sajnos sokszor rejtve maradnak a társadalom előtt. Az általa ábrázolt nők a klasszikus, médiából is áradó szépségideálokat testesítik meg, azonban arcuk csupán egy szépre sminkelt porcelánmaszk: repedésein át láthatóvá válnak a véraláfutások, illetve a cigarettacsikkek nyomai, amelyeket az áldozatok sokszor szégyenükben vagy félelmükben rejtenek el a külvilág elől. Barykina egyébként azután látott hozzá a plakátok elkészítéséhez, amikor kirobbant az amerikaifoci-sztár Ray Rice ügye, akiről kiderült, hogy csúnyán megverte barátnőjét.
A nők elleni erőszak Magyarországon is hatalmas probléma, egy 2013-as NaNE felmérés szerint minden ötödik nő válik a párkapcsolati erőszak áldozatává, hetente egy nő pedig meghal a családon belüli erőszak következtében. A világon számos szervezet küzd ez ellen, cikkünkben összeszedtük a legjobb vagy legsokkolóbb kampányokat, amelyek célja, hogy felnyissák a társadalom szemét: ez így nem mehet tovább!
Gyáva, aki nőket ver
A már említett Alexsandro Palombo fent említett kampánya után a “Coward” (Gyáva) című projekttel is igyekezett felhívni a nők bántalmazására a figyelmet. A recept hasonló, mint korábban, itt is olyan rajzfilmfigurákat láthatunk, akik történetük szerint boldog kapcsolatban vagy házasságban élnek. A férfi szereplők itt csak az összevert női alakok által felemelt képen jelennek meg, amelyeken a piros Coward felirat látható. A bántalmazók között itt Flintstone Frédi, Popeye és Peter Griffin is szerepel.
“Minden évben nők ezrei halnak meg világszerte az erőszak miatt – mondta Palombo a kampánnyal kapcsolatban. – Ez egy elfogadhatatlan és tűrhetetlen társadalmi kérdés. Férfiként szégyellem magam azok miatt, akik erőszakra vetemednek a nőkkel szemben.” Mivel az ilyen esetek áldozatai gyakran kénytelenek az áldozathibáztatással szembesülni – ennek a szomorú jelenségnek még szomorúbb példája a magyar rendőrség hivatalos kampányvideója – és gyakran hallanak olyan érveket, mint például az unalomig ismételt “minek ment oda?”, Palombo azt reméli, hogy a férfiak gyávának bélyegzésével képes lehet a felelősséget áthelyezni az erőszak elkövetőire, az áldozatok helyett.
A nők elleni erőszak Magyarországon is hatalmas probléma, egy 2013-as NaNE felmérés szerint minden ötödik nő válik a párkapcsolati erőszak áldozatává, hetente egy nő pedig meghal a családon belüli erőszak következtében. A világon számos szervezet küzd ez ellen, cikkünkben összeszedtük a legjobb vagy legsokkolóbb kampányokat, amelyek célja, hogy felnyissák a társadalom szemét: ez így nem mehet tovább!
Az alkohol mint kiváltó ok
Példamutató kampányt indított a számos éjszakai szórakozóhelyet üzemeltető Yaocho Bar Group nevű cég. Mivel a nők elleni erőszak gyakran a bárok és klubok környékén fordul elő, a vállalat speciális poháralátétekkel igyekezett gátat szabni ennek. Az alátéteken látható női portrékat hőérzékeny bevonattal látták el. Amikor hideg italokat helyeznek az alátétre, a különleges, elsőre átlátszó tinta elszíneződik, ennek eredményeként a női arcokon kék-zöld-lila foltok jelennek meg. A Yaocho Bar Groupnak egyébként nem ez az első hasonló akciója, amellyel a nők elleni erőszak ellen szállnak síkra.
Az éjszaka réme
Különleges utcai plakáttal kampányolt a családon belüli erőszak ellen az UNICEF. A nemzetközi szervezet plakátján egy kétségbeesett nő látható, aki egy szoba sarkában kuporog, leszegett fejjel. A plakát sötétedés után még fenyegetőbbé válik, egy jól elhelyezett lámpa és egy speciális árnyékolóelem segítségével ugyanis egy karját lendítő férfialak árnyéka vetődik a plakát üres részére.
Ennél is drámaibb a Women’s Aid idei nemzetközi nőnapra készített interaktív óriásplakátja. A képen egy összevert nő látható a “Look at me – We can stop it.” (Nézz rám – megállíthatjuk [az erőszakot]) felirat mellett. A digitális plakát különlegessége pedig az, hogy egy arcfelismerő szoftverrel ellátott kamera segítségével képes észlelni, ha a járókelők ránéznek. Minél többen nézik a plakátot, a nő arca annál gyorsabban gyógyul, ezzel felhívva a figyelmet rá, hogy a nők elleni erőszak ellen akkor tehetünk, ha minél több figyelmet szentelünk a témának.
További cikkek a nők elleni erőszak témájában az NLCafén:
- Új kampány a nők elleni erőszak ellen
- Piros magassarkúban a nők zaklatása ellen
- Zéró toleranciát hirdetett Obama a nők elleni erőszak ellen