Mustang: Öt belevaló lány lázadása a kényszerházasság ellen

TóCsa | 2015. Október 21.
Kényszerházasság, szüzességvizsgálat, otthoni börtön és egy társadalom, amelyik nemcsak elnézi, hanem el is várja mindezt. A Mustang című film öt lánytestvér megpróbáltatásait mutatja be, akiket minél előbb meg akarnak házasítani, ám ők fellázadnak az elnyomás ellen.

Öt gyönyörű fiatal lányt látunk, akik minden erejükkel azon vannak, hogy felverjék és megleckéztessék a pletykás szomszédasszonyt, aki azt pletykálja róluk, hogy erkölcstelen életet élnek. Vidámak, zabolátlanok és minden normális országban hamarosan egyetemre mennének továbbtanulni, és várna rájuk az izgalmas és lehetőségekkel teli jövő. De az ő történetük egész másról szól.

Törökországban járunk, valahol vidéken, ahol ultrakonzervatív módon gondolkodnak a nők szerepéről. Egy ilyen helyen a lányoknak még tizennyolc éves koruk előtt férjet választanak, kiveszik őket az iskolából, és jöhet a kényszerházasság és a gyerekek sora. Hogy mi erről a véleményük, senkit nem érdekel. Ezt az abszurdba hajló, mégis nagyon is létező világot mutatja be a Mustang című torokszorítóan szép mozi, ami ugyan egy török rendezőnő munkája, de mivel nagyrészt francia pénzből készült, Franciaország nevezi a legjobb külföldi film díjára a jövő évi Oscar-gálán.

Egy robbanásveszélyes helyzet

A film elején a lányok még vidámak, élik a boldog gyerek-, illetve kamaszkorukat, ám a szomszédasszony pletykái eljutnak az őket nevelő, szigorú nagybácsijuk és nagymamájuk – a lányok korán megárvultak – fülébe is, és innentől nincs megállás a lejtőn. Azonnal kiveszik őket az iskolából, és nem elég, hogy folyton otthon kell lenniük, az ellógások megakadályozása érdekében a nagybácsi minden ablakot ráccsal zár le, mert úgy gondolja, hogy csak így tudja megvédeni a lányok oly becses szüzességét az utánuk sóvárgó férfiaktól. Az, hogy ez a gondolkodásmód nem kicsit középkori, számára mit sem jelent: neki ez a természetes. Öt életre való kamaszlány egy ingerszegény házba zárva, ahol csak a nagyi és a hasonló korú barátnői adnak némi társaságot, és ahol csak azt lehet megtanulni, hogyan lehet hatékonyan elvégezni a házimunkát, és finomakat sütni/főzni a később kényszerházassággal hozzáadott férjnek. Robbanásveszélyes helyzet, és a filmben a vidám pillanatok ellenére folyamatosan fokozódik a feszültség, és csak várjuk, mikor és milyen formában fog kitörni.

Egy optimista film

A súlyos téma ellenére a Mustang – a cím az amerikai vadlovak elnevezéséből ered, ezek akkor igazán szépek, ha szabadon vannak – egyáltalán nem lehúzó film. A lányok optimizmusa, tenni akarása, a nevelőik titokban gúnyolása vagy az, ahogy kijátsszák a szigorú szabályokat, mind zseniális életképek. Mert hiába nevelik őket középkori szokások szerint, ezek a lányok már ízig-vérig 21. századiak, akik flörtölni akarnak, kirándulni, világot látni, vagy csak elmenni, hogy végre élőben lássanak egy focimeccset. A film egyik legszebb jelenete pont az, amikor az öt lány elhatározza, hogy ők bizony bármi áron elmennek egy focimeccsre, ahová a férfiak randalírozása miatt csak női nézőket engednek be, de ehhez ki kell játszani a házi őrizetüket, és fel kell jutniuk a buszra, ami odaszállítja őket. Amikor a nagyi felfedezi őket a tévében, zseniális taktikát eszel ki, hogy a lányok le ne bukjanak.

A tragédia elkerülhetetlen

Persze hiába a vidám pillanatok és a pozitív főhősök, akárhonnan nézzük, ők végül is csapdában élnek, ahol elkerülhetetlen a tragédia. Egy olyan világ ez, ahol ha kétely merül fel a lány ártatlansága felől – nem vérzik az első együttlét során –, azon nyomban elviszik az orvoshoz szüzességvizsgálatra, és egy olyan hely, ahol a szabályosan fogva tartott lányokat csak akkor “terelik ki” a városba, amikor úgy döntenek, itt az ideje férjet találni számukra. Csinosan felöltöztetik őket, végigvonulnak velük a városon, utána pedig csak várják, hogy kopogtassanak a kérők a háznál. A kérők, akiknek nem lehet nemet mondani.

A legidősebb testvérnek még valahogy sikerül elérnie, hogy az a fiú kérje meg a kezét, akivel az iskolában amúgy is flörtölt, de a többieknek nincs ilyen szerencséjük. Ahogy az első lány kirepül a házból, a lányok erejéből is elveszik valami, és egyre nehezebben viselik az egyre szigorúbb fogságot és azt, hogy az ő életükbe is bármelyik napon beállíthat egy jövendő férj, akit még sosem láttak korábban, akivel egy szót nem beszéltek, és aki talán maga is pont annyira akarja ezt a házasságot, mint a lány, akit erőszakkal hozzáadnak.

Mindig van más lehetőség

Az ilyen történetek szinte mindig szomorúan végződnek, és bár a Mustangban is megtörténik a tragédia – a film élvezete kedvéért azt most nem árulom el, pontosan micsoda –, Denis Gamze Ergüven rendező munkájának egyik érdekességét az adja, hogy az ő szereplői nem törődnek bele a rájuk váró sorsba, és tesznek ellene, hogy másmilyen életük legyen. Az utolsó előtti lány lakodalmának napján fellázadnak, elbarikádozzák magukat az amúgy is rácsokkal körbevett házban a kérő és a rokonság elől. Ezzel ugyan az életüket kockáztatják – sértett nagybátyjuk agyon akarja verni őket –, de tudják, hogy az élet, amit a családjuk kínál nekik, nem olyan, amilyet élni szeretnének. Elképesztő bátorságról tesznek tanúbizonyságot, és a néző úgy szurkol értük, mint Brad Pittért a Hetedikben, hogy ne a felesége fejét találja meg a sivatagba szállított dobozban.

A Mustang vége gyönyörű, felemelő és reményt adó, mert azt üzeni, hogy senkinek nem szabad beletörődni abba a sorsba, amit a környezete neki osztott. Mindig van más lehetőség.

A Mustang című filmet a 12. Jameson CineFest Miskolc filmfesztiválon láttam szeptemberben. A film megnyerte a fesztivál fődíját. Magyarországon 2016 elején kerül moziforgalmazásba.

Exit mobile version