Javuló eredményeket értek el a magyar gyerekek a legújabb nagy nemzetközi kompetenciavizsgálaton. Szemben a korábbi, lehangoló PISA-vizsgálatokkal, viszonylag jól szerepeltek a magyar diákok a kedden nyilvánosságra hozott PIRLS-méréseken – írja az Index.
A 2016-os felmérésen a negyedikes általános iskolások szövegértését vizsgálták, 50 ország közül a magyar gyerekek a 9–16. helyen végeztek. Az élre a szingapúri és az orosz tanulók kerültek.
A mostani 554 pont az eddigi legjobb magyar átlag, a legutóbbi, 2011-es eredményhez képest 11 ponttal javult.
A PIRLS-mérésnél mindig 500 pontban határozzák meg a nemzetközi átlagot, de azt meg kell jegyezni, hogy ez más liga, mint a legfejlettebb OECD-országokat mérő PISA-vizsgálat. Igaz, a magyar gyerekek szövegértése jobb a francia, izraeli, belga tanulókénál, és nagyjából egy szinten van az amerikai, angol, olasz és skandináv eredményekkel.
A jó eredményben az is közrejátszik, hogy a PIRLS figyelembe veszi azt is, az adott országban mi a tanterv, ami jobban passzol a kompetenciafejlesztést háttérbe szorító magyar oktatási rendszerhez.
Másrészt, mivel negyedikesekről van szó, az alsó tagozat teljesítménye látható, a magyar oktatás legnagyobb problémái pedig felső tagozatban válnak komollyá.
Noha a magyar diákok közötti különbségek nemzetközi mércével nem kiugrók, a területi egyenlőtlenségek egyre nagyobbak. Míg Budapesten 580 felett, a falvakban csak 510 pont körüli a magyar átlag. Ráadásul amíg a budapestiek adatai javultak, a községekben élő gyerekeké romlottak.