Minden bizonnyal te is tapasztaltad már, ha többen ültök az autóban, és adódik egy veszélyes forgalmi szituáció, mindenki elhallgat?! Ez azért van, mert tudat alatt tisztában vagyunk azzal, hogy a megosztott figyelem is kockázati tényező a vezetés során, így ilyen esetben csendben ülve hagyjuk a sofőrt koncentrálni.
Tény, hogy a vezetés közbeni mobilozás is megosztja a figyelmet, ezt azonban sokan figyelmen kívül hagyják!
A reakcióidőt is csökkenti
Vezetés közben egyszerre kell a tükrökre, a sebességre, a közlekedési lámpákra és táblákra, illetve a körülöttünk haladó forgalomra is koncentrálni. Ha közben még a telefonunkat is nyomkodjuk, vagy a beérkező hívásokra is üzenetekre koncentrálunk, a figyelmünk ugyancsak megoszlik, és a reakcióidőnk jelentősen nő.
Tudtad? Megosztott figyelemmel vezetni közel annyira veszélyes, mint vakon. Az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Baleset-megelőzési Bizottsága szerint hatszor nagyobb az esély egy közlekedési baleset kialakulására, ha a sofőr vezetés közben a telefonját nyomkodja, mint ha ittasan ülne a volán mögé.
Gyakoribbak a vészfékezések
Ha okostelefonját vezetés közben használja – például videót néz, közösségi oldalakat böngész, csetel, fényképez, szelfizik – a vezető figyelme jelentősen csökken, a baleset pedig bármelyik pillanatban bekövetkezhet. Ilyenkor ugyanis kevésbé képes figyelni a közlekedési környezetre, a közlekedőkre, lassabban reagálnak a közlekedési jelzésekre, egyes jelzéseket észre sem vesznek, valamint a veszély észlelésétől számítva hosszabb idő telik el, amíg rálépnek a fékre. Ebből következik, hogy az érintett vezetők sokszor ijedtebben, nagyobb erővel fékeznek, így gyakoribb a vészfékezések aránya.
Okostelefon-függő autósok és gyalogosok
Az okostelefonok ma már a mindennapi élet szerves részévé váltak. Az állandó mobiltelefon nyomkodás egyik nagy negatív hozadéka, hogy az autósok mellett a gyalogosok is egyre figyelmetlenebbek, nem ritka eset, hogy a telefonjukba merülve, a környezetüket teljesen figyelmen kívül hagyva lépnek le a járdáról. Ennek a következménye pedig a zebrán elgázolt gyalogosok évről évre növő száma. Veled is megtörténhet!
Tévhit, hogy a kihangosítóval vagy más módon történő, azaz nem kézben tartott mobiltelefonálás veszélytelen. Bárhogy is telefonálunk, tevékenységünk jobban elvonja figyelmünket, mint például az utasunkkal beszélgetés vagy a rádió hallgatása.
Tudtad? Ha SMS-t írsz vezetés közben hatszor nagyobb az esélye egy esetleges balesetnek!
Továbbá, minden egyes telefonhasználat minimum 5 másodpercet von el a figyelmedből. Gondold végig: megéri kockáztatni?
Mi jelentheti a megoldást?
A lehető legjobb és legbiztonságosabb, ha vezetés közben eltesszük a mobilunkat szem elől, és csak akkor vesszük elő, amikor már leparkoltunk az autóval. Alternatív megoldás lehet, ha vezetés közben automata üzenetben értesítjük azokat, akik minket keresnek, hogy jelenleg vezetünk, ha megérkeztünk a célunkhoz, visszahívjuk őket. Ilyen funkció egyre több okostelefonban megtalálható, de a letölthető alkalmazások is segítséget adnak.
Ne feledd! Ha valakit vezetés közbeni tiltott mobilozáson kapnak a rendőrök, az 10 ezer forintos helyszíni bírságra és három büntetőpontra számíthat. Amennyiben a sofőr nem ismeri el a vétségét, a későbbi szabálysértési eljárásban 20 ezer forintos büntetést kaphat.