A lassan hozzánk is begyűrűző fekete péntekre – amikor egyetlen napig brutális árleszállításokkal várják a karácsony előtti vásárlási lázban élő tömegeket – a legtöbb bolt és áruház megerősített biztonsági szolgálattal készül. Nem véletlenül: gyakoriak az agresszív jelenetek, a vásárlók simán összeverekszenek egy-egy jó áron kínált árucikkért.
A fogyasztói szokásokat vizsgáló pszichológus, Kate Nightingale szerint a jelenség hátterében az áll, hogy amiből kevés van, arra mindenki ösztönösen ráveti magát. Amikor azt látjuk, hogy szűkösek a források, feltámad bennünk a versengő állat. Talán furcsán hangzik, de ilyenkor sok vásárlónak nincs is konkrét célja, hogy mit akar venni, csak szerezni akar.
Felspannolt kedélyek
Fokozza a helyzetet a hosszú várakozás – a boltok már hetekkel korábban bombázzák a népet a hihetetlen akciók ígéretével, alaposan felspannolva a kedélyeket. Amikor aztán valaki azt látja, hogy nem jut hozzá ahhoz, amire annyira várt, vagy egyáltalán semmihez, kirobban belőle a frusztráció, és gondolkodás nélkül birokra kel az utolsó, fillérekért adott mikróért vagy bármiért, amihez hozzá tud férni. Az adrenalintól túlfűtött, agresszív hangulat mindenkit magával ragad.
De pszichológusok szerint mélyebb okai is lehetnek ezeknek az elszánt küzdelmeknek: az, hogy végre győztesnek érezhessük magunkat, vagy gazdagabbnak egy számunkra egyébként nem megfizethető áru megvételével.
Aki tehát biztosan nem akarja magát viszontlátni a tévében, amit hajtépve verekszik egy kiskosztümért, jobb, ha elkerüli a fekete pénteket. Meglepő dolgokat hozhat ki belőlünk, még ha azt is gondoljuk, hogy á, én aztán soha nem süllyednék idáig.
Szörnyülködj a fekete pénteki balhékon:
- Horrorisztikus képek az idei Black Friday-ről
- Teljesen megvadultak a vásárlók a fekete pénteken
- Fekete péntek – Biztos, hogy annyira akarod a Black Friday-harcot?
Forrás: bbc.com