Új diagnosztikus és terápiás eljárások kidolgozásához is vezethet az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar kutatóinak új felfedezése, akik Tourette-szindrómás gyerekek tanulási képességeit vizsgálva különleges eredményeket kaptak.
Az ELTE PPK Emlékezet, Nyelv és Idegtudomány Kutatócsoportja – Németh Dezső vezetésével –, valamint Tárnok Zsanett, a Vadaskert Kórház klinikai szakpszichológusa azt vizsgálta, mi jellemzi a tanulási és emlékezeti folyamatokat a Tourette-szindrómával kezelt gyerekeknél. A kutatócsoport kimutatta, hogy a 8–15 éves Tourette-szindrómás gyerekek jobban teljesítettek a tanulási feladatokban, mint a tipikusan fejlődő kontrollcsoport tagjai.
A Tourette-szindróma egy idegrendszeri fejlődési zavar, amelynek diagnosztikai kritériumait a legalább egy évig fennálló – több mozgásos és minimum egy vokális – tikek jelentik. Ezek lehetnek önkéntelen, hirtelen és gyors mozdulatok vagy hangadások, amelyek legtöbbször 4–6 éves kor körül jelennek meg. A tünetek 10–12 éves korban erősödnek, majd serdülőkorban csökkennek.
Ez azért is érdekes, mert az idegrendszeri fejlődési rendellenességeket korábban úgy képzelték el, hogy csak negatív következményekkel és tünetekkel járnak, teljesítményjavulás pedig nagyon kevés esetben tapasztalható.
A vizsgálat eredményei a rangos agykutatási tudományos folyóiratban, a Cortexben jelentek meg.
Forrás: ELTE