A Magyar Orvosi Kamara nyilvánosságra hozta az egészségügy jelenét és jövőjét illető alapvető kérdésekben a véleményét. A pontok közül egy az oktatást is érintené – már amennyiben a kormány rábólint a kamara kérésére.
„A lakosság egészségtudatosságának és képzettségének hiánya nemcsak veszélyeztető, de jelentős gazdasági terhet is eredményező negatív társadalmi tényező. Ezért haladéktalanul be kell vezetni a kötelező, Nemzeti Alaptantervbe illesztett, felmenő rendszerű egészségtan oktatást, kifejezetten e célra képzett tanárok bevonásával” – írják, és még azt is hozzáteszik, hogy a lépés eredménye évtizedes távon mutatkozik majd meg, és biztosan milliárdos nagyságrendű spórolást eredményez, jelentősen csökkentve az egészségügyre háruló terheket.
Az ötlet kiváló, tényleg jó lenne, ha legalább a leggyakoribb betegségekkel, eljárásokkal tisztában lennének a gyerekek, hiszen ezt felnőttként remekül tudják majd kamatoztatni. Az is hasznos, ha az emberek tisztában vannak azzal, hogy a sürgősségire sürgős esetben megyünk, nem pedig egy hetek óta tartó térdfájással. Döbbenetes eredményeket lehetne elérni, ha lenne valódi egészségtudatosság, prevenció, és még sorolhatnám napestig, mi minden.
Dr. Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke azt mondja, hogy 12 éve kérik az egészségtan oktatását a mindenkori kormányzatoktól. Szerinte erre megvannak a megfelelő pedagógus szakemberek is.
Pécsett van egészségtantanár-képzés, vagyis nem kell senkit átképezni, viszont biztosan több helyen is el kell majd indítani ezt a képzést, ha nemzeti programmá válik a tervezetünk. Egy fél generáció múlva már biztosan látható lesz ennek az eredménye, Amerikában már az óvodások is tanulnak elsősegélyt, természetesen a saját szintjükön. Nyilván nem újraélesztést kell tanítani a kicsiknek, hanem az alapoknál kell kezdeni, például hogy lázasan ne sportolj. Amerikában ennek köszönhetően nemrégiben egy fiú megmentette az égő testvérét, mert megtanulta a suliban, hogy földön kell görgetni a bajba jutott társát, így lehet leghatékonyabban eloltani a tüzet. Nekem 5 gyerekem és 3 unokám van, pontosan tudom, mennyire túlterheltek az iskolások, de biztosan lehet találni heti egy vagy fél órát arra, hogy ezeket a dolgokat mégis elsajátítsák, mert valóban fontos
– mondta el a MOK elnöke az NLCafénak.
Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint is jó ötlet az egészségtan, csak egy kicsit másképp.
„Szerintünk ezt nem kell külön órában, külön tanárral oktatni, ahogyan a hon- és népismeretet is remekül lehetne tanítani a történelemóra keretein belül. Az egészségtant is integrálni kellene, mondjuk az osztályfőnöki vagy a testnevelésóra alá, vagy lehetne szakkört is indítani, de más elnevezéssel. Így tanulnának a gyerekek egészségtudatosságot, és több órájuk sem lenne”– mondja Mendrey László.
Pénzügyi nevelés is lesz
Szeptembertől a pénzügyi tudatosságot erősítő feladatok is bekerülnek majd az általános iskola 5. és 6. osztálya számára készült matematika-munkafüzetekbe. A feladatok célja, hogy a gyerekek a mindennapi döntési helyzetekben tudják alkalmazni a matematikai eszköztárat. Mondjuk a zsebpénz beosztását, a vásárlást a boltban, a családi költségvetés elkészítését.