Vásárolni csak okosan és szépen…

K. A. | 2005. Július 08.
„A tudatos vásárlásért” mozgalom - civil kezdeményezésként - egyre ismertebbé válik. Az alapelv szerint „mindannyian minden egyes elköltött forintunkkal szavazunk arról, hogy milyen világot szeretnénk”. Mi is döntünk.

A tudatos vásárló klasszikus típusa

A tudatos vásárlóról alkotott képünk némiképp módosításra, vagy legalábbis kiegészítésre szorul – állítják a mozgalom képviselői. A tudatos vásárló nem egyszerűen az, akiben van civil kurázsi, dörzsöltség és szívósság, és aki soha nem hagyja magát rászedni. Nem csupán az, aki a blokkot elrakja, és beváltja, ha egy kicsit is elégedetlen az áruval, sőt a jog révén még elégtételt is vesz sérelmein. Nem is pusztán az, aki körültekintően választja ki önmaga számára a legjobb ajánlatot, és még garanciát is szerez hozzá.


Az Új fogyasztó





A számítások szerint az ökológiai katasztrófáért korántsem az emberiség növekvő létszáma a felelős, hanem sokkal inkább a fejlett országok pazarló életmódot folytató lakossága: az összes anyag- és energiafelhasználás 80 százaléka a világ összlakosságának mindössze 20 százalékát adó fejlett országokban (köztük hazánkban) realizálódik!
A későújkor vásárlója a vásárlási döntéshelyzetekben már nemcsak önmagára (és családjára) gondol, már nemcsak a maga fizikai-lelki-szellemi egészségét és örömét tarja szem előtt, hanem az egész környezetét. A környezetbe beletartoznak a „ma élő emberek, vagy a jövőben megszületendő gyermekeink, unokáink, vagy nem emberi létezők: állatok, növények, sőt, ökológiai rendszerek.” Etikai megfontolások tárgyává teszi minden vásárlását, és olyan termékeket részesít előnyben, amelyeket

• méltányos kereskedelemi csatornákon forgalmaznak,
• biogazdálkodásból származnak, és
• erőszakmentesen készülnek.





Ugyanakkor elkerüli minden olyan termék vásárlását, melyeket helytelenít (pl. szűrő nélküli dízel kocsi stb.)

A tudatos vásárlás során nemcsak a saját napi jólétünkről gondolkodunk, hanem tágabban értelmezzük a vacsora, az ebéd, a mosás, vagy éppen a vendéglátás fogalmát. Mérlegelünk termékek, előállítók, szállítók között, és következetesek vagyunk.
• A tudatos vásárló az egyes áruk bojkottját kiterjesztheti az egész vállalatra is, vagyis semmit sem vesz tőle, ha azt etikátlannak tartja (pl. állatkísérletet folytató cégektől, gyerek-munkaerőt használó vállalatoktól).
• Tisztában van a fogyasztói világ igazságtalanságaival, mégsem vonul fel a hegyekbe remetének, látja a manipulációkat, mégsem fásul bele. Amikor kell, tiltakozik, hol nem-vásárlással, hol demonstrációval. Komolyan veszi magát – fontoskodás nélkül.


A Tudatos Vásárló lapja(i)

A Tudatos vásárlás lényegében egy szemlélet, amely a mindennapokat határozza meg, a szemlélet szerinti élet sokfajta kérdésére adhat választ a mozgalom nyomtatott magazinja, és internetes oldala. A Tudatos Vásárló Magazinja és weboldala  ebben segíthet: a környezetromboló tisztítószerektől és csomagolóanyagoktól a „vizuális-környezetszennyezésig”; az iskolai büfé-reform nehézségeitől a veszélyes kozmetikumokon át a génmanipulált élelmiszerekig, vagy az ásványvízfogyasztás hátulütőitől egyes termékek bojkottjáig – rengeteg téma és figyelemfelkeltő cikk található benne, állandóan frissülő hírekkel, beszámolókkal.
Szerkesztői eltökélt emberek, fél szemüket a nagyvilágon tartják, de az itthoni helyzetre még érzékenyebbek; keresik az élő kapcsolatot az érdeklődőkkel, és nem mellesleg azt állítják, hogy a tudatos vásárlás örömmel jár.
Exit mobile version