A tudatos vásárló klasszikus típusa
A tudatos vásárlóról alkotott képünk némiképp módosításra, vagy legalábbis kiegészítésre szorul állítják a mozgalom képviselői. A tudatos vásárló nem egyszerűen az, akiben van civil kurázsi, dörzsöltség és szívósság, és aki soha nem hagyja magát rászedni. Nem csupán az, aki a blokkot elrakja, és beváltja, ha egy kicsit is elégedetlen az áruval, sőt a jog révén még elégtételt is vesz sérelmein. Nem is pusztán az, aki körültekintően választja ki önmaga számára a legjobb ajánlatot, és még garanciát is szerez hozzá.
Az Új fogyasztó
A számítások szerint az ökológiai katasztrófáért korántsem az emberiség növekvő létszáma a felelős, hanem sokkal inkább a fejlett országok pazarló életmódot folytató lakossága: az összes anyag- és energiafelhasználás 80 százaléka a világ összlakosságának mindössze 20 százalékát adó fejlett országokban (köztük hazánkban) realizálódik! |
méltányos kereskedelemi csatornákon forgalmaznak,
biogazdálkodásból származnak, és
erőszakmentesen készülnek.
A tudatos vásárlás során nemcsak a saját napi jólétünkről gondolkodunk, hanem tágabban értelmezzük a vacsora, az ebéd, a mosás, vagy éppen a vendéglátás fogalmát. Mérlegelünk termékek, előállítók, szállítók között, és következetesek vagyunk.
A tudatos vásárló az egyes áruk bojkottját kiterjesztheti az egész vállalatra is, vagyis semmit sem vesz tőle, ha azt etikátlannak tartja (pl. állatkísérletet folytató cégektől, gyerek-munkaerőt használó vállalatoktól).
Tisztában van a fogyasztói világ igazságtalanságaival, mégsem vonul fel a hegyekbe remetének, látja a manipulációkat, mégsem fásul bele. Amikor kell, tiltakozik, hol nem-vásárlással, hol demonstrációval. Komolyan veszi magát fontoskodás nélkül.
A Tudatos Vásárló lapja(i)
A Tudatos vásárlás lényegében egy szemlélet, amely a mindennapokat határozza meg, a szemlélet szerinti élet sokfajta kérdésére adhat választ a mozgalom nyomtatott magazinja, és internetes oldala. A Tudatos Vásárló Magazinja és weboldala ebben segíthet: a környezetromboló tisztítószerektől és csomagolóanyagoktól a vizuális-környezetszennyezésig; az iskolai büfé-reform nehézségeitől a veszélyes kozmetikumokon át a génmanipulált élelmiszerekig, vagy az ásványvízfogyasztás hátulütőitől egyes termékek bojkottjáig rengeteg téma és figyelemfelkeltő cikk található benne, állandóan frissülő hírekkel, beszámolókkal.
Szerkesztői eltökélt emberek, fél szemüket a nagyvilágon tartják, de az itthoni helyzetre még érzékenyebbek; keresik az élő kapcsolatot az érdeklődőkkel, és nem mellesleg azt állítják, hogy a tudatos vásárlás örömmel jár.