A Washington Állami Egyetem és Üzleti Iskola kutatói több száz svájci vevőt vontak be a kutatásba, akiken egyszerű és összetett illatokat teszteltek. A szakemberek ehhez két illatot fejlesztettek ki: egy egyszerű narancsost és egy bonyolultabb narancsos-bazsalikomos-zöldteást.
Az eladási forgalom és a vevőkkel készült interjúk alapján világosan látszott, hogy az egyszerű illatok váltak be a legjobban, hatásukra ugyanis az adatok szerint a vevők 20 százalékkal többet költöttek. „Megmutattuk, hogy az egyszerű illatok hatékonyabbak” – mondta Spangenberg. A kutatók szerint ez azért lehetséges, mert az egyszerű illat nem tereli el a figyelmet, és hozzásegít a kognitív funkciók jobb működéséhez. Ha azonban az illat túl összetett, romlanak a kognitív funkciók. „A legtöbb ember öntudatlanul dolgozza fel az illatokat, de azok mégis hatással vannak rájuk. Ezért a marketingesek számára az a legfontosabb információ, hogy a kellemes illat nem feltétlenül hatékony” – fűzte hozzá a kutató.